2014-01-31, 14:50
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackshadow
Hej!
Jag ansökte den 27e januari för CSN.
Jag gick under HT en 30HP kurs, heltid.
Jag har för tillfället 15 av 22,5HP, alltså precis 67% (5%högre än 62,5%).
Min sista tenta som jag gjorde på 7.5HP gjordes den 18e och resultat kommer oftast inte inom 20 dagar, alltså till minst den 10e.

Kommer jag få CSN? Detta är mitt första studieår, och ovanstående var min första kurs..

Min nya kurs började den 21a, så jag var 6dagar sen med ansökan..

Har fått detta meddelandet på fliken: Vad händer med min ansökan:
Vi kontrollerar dina tidigare studieresultat. Om din ansökan är komplett kommer vi att fatta ett beslut så snart som möjligt.

Om du hade studiemedel hela terminen behöver du 18 av 30 hp. Om du bara tog CSN för 15 veckor (varför?) så är det lugnt, och då kommer du få CSN igen.

I övrigt brukar CSN vara schyssta om man söker en termin i taget (då man inte ska söka så om man planerar att läsa två terminer i sträck), och välja att bevilja studiemedel om man kan nå rätt % under två terminer istället. Exakt formulerad regel finns på deras hemsida.
2014-01-31, 14:57
Medlem
Stor tack Dan!

Jag var lite otydlig dock, måste påpeka att jag har en del teoretisk förkunskap inom området, både från att ha räknat på optioner på universitetet, samt en del privat, exempelvis optionshandboken. Eftersom jag är en teoretiker till naturen innebär det självfallet att jag inte har någon praktisk erfarenhet av området, men detta skall införskaffas!
B la så ser jag att jag missade att meddela tidsintervall...på dessa "shorts" - kan man välja 2 månader,6 m, och/eller 1 år?

Thx
2014-01-31, 15:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastedandlazy
Vad finns det för alternativ att investera i guld/silver och olja men om man vill slippa ha det fysiskt, alltså helt digitalt?

Du har möjlighet att handla aktier i bolag som har sin huvudverksamhet kretsande kring en råvara. Då får du en exponering mot råvaran. Du har även möjlighet att handla certifikat samt warranter med råvaror som underliggande instrument.

Du finner bland annat dessa på vår hemsida under Spara & Placera / Warranter (eller Certifikat). Där finns även en funktion som gör att du kan sortera warranterna efter olika råvaror.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Om du hade studiemedel hela terminen behöver du 18 av 30 hp. Om du bara tog CSN för 15 veckor (varför?) så är det lugnt, och då kommer du få CSN igen.

I övrigt brukar CSN vara schyssta om man söker en termin i taget (då man inte ska söka så om man planerar att läsa två terminer i sträck), och välja att bevilja studiemedel om man kan nå rätt % under två terminer istället. Exakt formulerad regel finns på deras hemsida.

Jag sökte CSN för hela terminen HT( Alltså behöver 18p som du nämner.
Men jag har inte fått tentamenresultat som jag nämnde, gjorde ju sista tentan på HT kursen för 13 dagar sedan. Klarat 2 av de 3 tidigare, som gjordes innan denna.
Vet ju inte om jag klarar eller inte, och resultatet kommer inte innan 3 veckor.
Därav 15/22,5, beräknad utifrån denna tidpunkts situation..

Blir jag godkänd tro?
Hur lång tid mer behövs efter meddelandet jag fått innan beslut?
2014-01-31, 15:25
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fumoney
Stor tack Dan!

Jag var lite otydlig dock, måste påpeka att jag har en del teoretisk förkunskap inom området, både från att ha räknat på optioner på universitetet, samt en del privat, exempelvis optionshandboken. Eftersom jag är en teoretiker till naturen innebär det självfallet att jag inte har någon praktisk erfarenhet av området, men detta skall införskaffas!
B la så ser jag att jag missade att meddela tidsintervall...på dessa "shorts" - kan man välja 2 månader,6 m, och/eller 1 år?

Thx

Det låter bra.

Beträffande Warranter så har de en slutdag, likt optioner. Det framgår också på vår hemsida vilken dag det är. Mini Futures har inte en löptid i den bemärkelsen. De löper ofta ut någon gång långt in i framtiden, se de slutgiltiga villkoren för mer information, men stoppas i regel ut innan löptiden är slut.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-31, 15:46
Medlem
Hej, jag är truly fucked.

Fick avslag på min ansökan, skickade med ett personligt brev och hänvisade till särskilda skäl, fick avslag imorse och mår skitdåligt. Var i skolan och pratade, men tentorna ligger där de ligger, saknar 8.5 poäng för att vara berättigad till CSN. Ringde upp handläggaren som fattat mitt beslut, en riktig kärring som nästan hånade mig över telefonen. Problemet är som sagt att det är 8.5 poäng, och kurserna jag läser nu på hösten är 7.5 poängs kurser, inga deltentor eller liknande. Vad ska jag ta mig till, har ett deltidsarbete som ger mig 4-5 lax extra i månaden, skulle behöva typ 4 till för att hålla mig flytande, jag är en stor stark kille med kampsportsbakgrund, kanske stå i dörren någonstans? Bor i sthlm.
2014-01-31, 16:26
Medlem
Paul-Kemps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
0-32.500 kr: Bas, 39 kr.
32.500-82.500 kr: Bas, 0,12%
82.500-180.000 kr: Premium, 99 kr.
>180000 kr: Premium, 0,055%.

Enda sättet för mig att sänka mitt procentuella courtage är att göra större affärer med andra ord.
2014-01-31, 18:01
Medlem
varför kan jag inte sälja aktier?

hade inge å göre. så satt på swedbanks'sida å köpte mig lite aktier... tänkte: äh säljer dom igen. fattar inget av detta men står bara "köp" då betala jag in ytligare 10:- för att se... men inte kan ja sälja än..

Tar det en viss tid innan jag kan sälja skiten?..
2014-01-31, 18:03
Medlem
Dille24s avatar
Börsen stängde halv sex. Därefter kan du inte göra några affärer alls.
2014-01-31, 18:03
Medlem
Du vet att det dras 99 kronor för varje köp och sälj va? Börsen är inget ställe att leka på när man har "inge å göre".
2014-01-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardantunnel
hade inge å göre. så satt på swedbanks'sida å köpte mig lite aktier... tänkte: äh säljer dom igen. fattar inget av detta men står bara "köp" då betala jag in ytligare 10:- för att se... men inte kan ja sälja än..

Tar det en viss tid innan jag kan sälja skiten?..

Det låter som du har en sund relation till pengar , du kan inte sälja dem än om du köpte svenska aktier.. du måste vänta till måndag morgon, 09:00 mer exakt för då öppnar börsen igen..
2014-01-31, 18:05
Medlem
glemmys avatar
Du kanske behöver läsa lite grundläggande om aktier.
http://aktiekunskap.nu/vad-ar-en-aktie/

Men kort sagt så måste det finnas någon som vill köpa aktierna till det priset du vill sälja för.
Om kursen gått ner så hittar du ingen som vill köpa för samma som du sålde för.
Har den gått upp kan du få mer än vad du gav.

edit: Och som skrivits ovan är börsen stängd nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in