• 1
  • 2
2014-01-31, 12:21
Medlem
Proximals avatar
Hej Flashback,

Jag drabbades nyss (15 min sedan) av ett litet problem. Mitt hjärta slår lite som det vill, extraslag var femte sekund ungefär, ibland är vartannat slag ett extraslag. Tog blodtrycket nyss - 142/100 (brukar ha 105/60). Puls 90.

Bör jag oroa mig eller är jag bara hypokondrisk? Är för övrigt hjärtfrisk och frisk i övrigt förutom Levaxin-behandlad hypotyreos + Lamotrigin mot bipolär depression.

Är ensam hemma så ingen kan rädda mig om jag får hjärtstillestånd
Senast redigerad av Proximal 2014-01-31 kl. 12:26.
Citera
2014-01-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proximal
Hej Flashback,

Jag drabbades nyss (15 min sedan) av ett litet problem. Mitt hjärta slår lite som det vill, extraslag var femte sekund ungefär, ibland är vartannat slag ett extraslag. Tog blodtrycket nyss - 142/100 (brukar ha 105/60). Puls 90.

Bör jag oroa mig eller är jag bara hypokondrisk? Är för övrigt hjärtfrisk och frisk i övrigt förutom Levaxin-behandlad hypotyreos + Lamotrigin mot bipolär depression.

Flashback är väl inte bästa stället att vända sig till i ditt läge - ring sjukvårdsupplysningen...
Citera
2014-01-31, 12:52
Medlem
Citat:
Hej Flashback,

Som föregående har sagt, kontakta sjukvårdsupplysningen eller ring 112 om det är akut.

Hur kollar man om hjärtat slår ett extraslag?
Måste man inte ha ekg för det eller annan mätutrustning?
Citera
2014-01-31, 13:03
Medlem
Proximals avatar
Jag bara antar att det är extraslag, det där som känns som att "hjärtat hoppar över ett slag".
Nä, Flashback kan väl inte rädda mig, vet inte vad jag hoppades på egentligen, förutom att någon ska säga att det lugnt
Citera
2014-01-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Som föregående har sagt, kontakta sjukvårdsupplysningen eller ring 112 om det är akut.

Hur kollar man om hjärtat slår ett extraslag?
Måste man inte ha ekg för det eller annan mätutrustning?

Det känner man själv.
Citera
2014-01-31, 13:43
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Hej Flashback,

Att man har extraslag ibland är normalt och inget farligt. Däremot, om man har oregelbunden rytm under en längre stund bör man åka in och kolla upp det med EKG. Ditt blodtryck och din puls är inget alarmerande direkt om än något höga. Men så kan det ju också bli om man stressar upp sig själv.
Citera
2014-01-31, 15:17
Medlem
Proximals avatar
Det har lugnat ner sig nu. Drar mig till minnes att detta har hänt tidigare, särskilt då jag har sömnbrist. Har just nu inte sovit på länge. Så det är nog stressutlöst, men man blir ju lite nervös när man tror att hjärtat ska stanna, och så stressar man upp sig ännu mer Lyckades dock lugna ner mig med en varm dusch och lite pianospel

Överlevde visst den här dagen också...
(Dumt att skriva på FB inser jag nu, man ska givetvis ringa 1177 eller 112 )
Citera
2014-01-31, 16:14
Medlem
IvanPavlovs avatar
Citat:
Det har lugnat ner sig nu. Drar mig till minnes att detta har hänt tidigare, särskilt då jag har sömnbrist. Har just nu inte sovit på länge. Så det är nog stressutlöst, men man blir ju lite nervös när man tror att hjärtat ska stanna, och så stressar man upp sig ännu mer Lyckades dock lugna ner mig med en varm dusch och lite pianospel

Överlevde visst den här dagen också...
(Dumt att skriva på FB inser jag nu, man ska givetvis ringa 1177 eller 112 )

Bra det!

1177 är för övrigt nötter, bättre att fråga här då Fast man får ju sålla lite bland svaren...
Citera
2014-01-31, 16:23
Moderator
Tinuviels avatar
När kontrollerade du sist att du hade rätt levaxindos? En för hög dos kan ge biverkningar såsom hjärtklappning, oregelbunden rytm och extraslag.

Prata med din distriktsläkare.
Citera
2014-01-31, 23:18
Medlem
Proximals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Bra det!

1177 är för övrigt nötter, bättre att fråga här då Fast man får ju sålla lite bland svaren...

Jag vet. En gång sa en sjuksköterska där att man inte kan vara allergisk mot allergimediciner
Citera
2014-01-31, 23:20
Medlem
Proximals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
När kontrollerade du sist att du hade rätt levaxindos? En för hög dos kan ge biverkningar såsom hjärtklappning, oregelbunden rytm och extraslag.

Prata med din distriktsläkare.

Oktober, då låg TSH på 0,8. Fick ta ett nytt prov nu i veckan, så upp till bevis!
Citera
2014-02-01, 03:25
Medlem
abcabcs avatar
Det ska bli intressant att få se, påtagligt för hög dos kan ju så klart ge extraslag. Berätta vad du hade för T4.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in