Jag vet att många frågat om Avanzas kundkategorier tidigare, men jag har lite svårt att omsätta de svaren till min egen situation, vilken är:
Jag handlar oftast i affärer om 100,000 kr som Platina Premium-kund hos Avanza. Detta gör att jag får betala minimicourtage 99 kr, alltså 0,099%. Mitt långsiktiga mål är att göra få affärer, så att inte mina vinster ska ätas upp av avgifter. Eftersom jag fortfarande lär mig så tillåter jag mig själv lite fler affärer nu, så att jag kan känna mig mer fri att sälja/köpa tillbaka när jag begår ett misstag.
Min fråga är om jag kan sänka mina avgifter genom att ändra storleken på mina affärer? Jag har svårt att göra större affärer utan att diversifiera för lite, och riskera för mycket kapital i en enda affär.
Jag skulle kunna gå ned till Platina Bas, få ett lägre minimicourtage (39 SEK) och handla med lägre belopp. Jag skulle helst vilja handla i storleksbeloppet 30,000-50,000 kr. Dock är det rörliga courtaget 0,12%. Dvs högre än det jag betalar för mina affärer idag. Minimicourtaget innebär att jag inte borde göra affärer under 32,500 kr, å andra sidan blir alla affärer över det till courtaget 0,12%?
Tänker jag fel? Finns det något annat sätt för mig att sänka mina avgifter? Annat än att göra färre affärer?
Nu har mina affärer gått väldigt bra. Men om jag fortsätter i samma takt så skulle jag betala en årlig avgift om nästa 13% av mitt nuvarande kapital. Dock skulle kapitalet öka med 120% om det fortsatte i samma takt, men det kommer ju knappast att hända.