2014-01-29, 17:22
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Något råd för deklarering? Har aldrig deklarareat förr och hade runt 30 transaktioner förra året, av dessa var kanske 10 i samma bolag där jag köpte på olika nivåer och sålde på olika nivåer, ibland köpte och sålda jag på samma dag. Kan basic skatterätt kommer ihåg termer som genomsnittligt införskaffningsvärde osv. men det är knappt. På avanza mini kan jag köpa en k4 blankett för 99 spänn, vad är detta och kommer det hjälpa mig?
K4-blanketten är väl en helt färdig.

Men det är inte så svårt, e-deklarera så står dina försäljningar och försäljningsvinsten du gjorde så får du fylla i vad du har haft för omkostnader (köp + courtage), är ju inte jättejobbig matematik och 30 affärer är väl inte så mycket att det känns som ett evighetsjobb. Om du kollar historiken på Avanza skriver de väl dessutom kurserna du har fått efter courtageavgifter? Det underlättar kanske.

Du kan ju logga in på e-deklarationstjänsten när det är dags och kolla hur svårt du tycker att det verkar och är det för mycket får du väl ta den färdigifyllda istället. (Jag tror det är blanketten över aktieaffärer och helt färdig iaf, kan väl kanske diskuteras huruvida den borde kosta 99 kr eller inte men det går väl att sälja dem för 99 kr så .. )
2014-01-29, 22:11
Medlem
Seabjorns avatar
Hur funkar P/E-tal? Är det något man kan använda sig när man uppskattar ett bolags värde och aktiens värde för tillfället? Någon som har en enkel förklaring för P/E-talets funktion och användbarhet?
2014-01-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Hur funkar P/E-tal? Är det något man kan använda sig när man uppskattar ett bolags värde och aktiens värde för tillfället? Någon som har en enkel förklaring för P/E-talets funktion och användbarhet?

P/E tal är "Aktuell aktiekurs / Vinst per aktie"

Citerar från wikipedia
"P/E-talet säger hur lång tid det tar innan man får tillbaka sin investering, förutsatt att vinsterna förblir oförändrade.

Ett exempel: Om en aktie kostar 50 kr och vinsten per aktie efter skatt är 5 kr så är P/E = 10. Man får genom PE-tal reda på hur många år det tar/kan ta innan man genom vinsten får tillbaka på sin investering (förutsatt att företaget delar ut allt alternativt återinvesterar det och höjer värdet). Enligt exemplet så "kan" det ta upp till 10 år tills man tjänat vad man investerat.
"

2014-01-30, 13:28
Medlem
wastedandlazys avatar
Hoppas ok med fondfråga

Sitter på allemansfond komplett. Köpt för längesen gått mer än +50%, fondvärde ca 200k idag
Har hört att man lika bra kan ha (index)fonder istället för alleman, tips?
kan tillägga att jag också sitter på fonder/aktier
På lång sikt vill jag nog dela upp dessa 200k i hälften likvid hälften andra fonder, tokig ide?
Vad är bäst, börja månadssälja och återinvestera hälften varje månad?
Blir i vilket fall en del skatt ju
2014-01-30, 13:54
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
P/E visar ju priset på bolaget relativt vinsterna de gör.

En del brukar ju resonera som att det är bättre med ett lågt P/E-tal eftersom du då betalar lite för vinsterna / får mycket vinst för pengarna. För det är ju vinsten man kan använda i verksamheten eller dela ut till aktieägarna.

Men jag läste någon gång när de hade kollat på det (vet inte i vilket tidsperspektiv eller var) och då hade ju istället bolagen med högt P/E-tal varit vinnarna. Och det kan ju också ha sin förklaring då det finns en anledning till att folk vill betala lite eller mycket för ett bolag. Ett bolag som inte gör så mycket vinst nu men där man förväntar sig stigande vinster i framtiden kan man ju betala mer för medan ett bolag där man förväntar sig en trist utveckling blir billigare men det behöver ju inte vara något man vill äga på sikt för det.

Det billiga är ju det folk inte vill ha i lika hög grad, och det gör det ju inte nödvändigtvis bättre.
2014-01-30, 15:36
Medlem
Citat:

PE tal är ju som tidigare personer nämnt aktiens pris i förhållande till vinsten(vanligast räknar man förra årets vinst). Ett lågt PE tal betyder alltså att företaget handlas billigt i förhållande till den vinsten.

Däremot blir det inte relevant om du inte analyserar varför PE talet är så lågt som det är. Det brukar finnas en anledning. Inte heller är det omöjligt att vinsten PE-talet beräknades på var till stor del en engångspost och inte kommer att återupprepas.

Hoppas att detta hjälpte.
2014-01-30, 17:09
Medlem
direktörns avatar
Jag kommer att ha betalat tillbaka mer än vad som står i återbetalningsplanen.
Kan jag då till och med nästa period i månadsskiftet maj/junis slut betala tillbaka mindre, förutsatt att totalsumman är i fas.
2014-01-30, 17:20
Bannlyst
Enligt den ansvarige så har resultatet redan registrerats i ladok men har inte hört nåt från CSN om jag ska få pengar eller inte? Hur länge dröjer det?
2014-01-30, 19:38
Medlem
Grooms avatar
Om jag köper och säljer t ex 15 aktier detta år och får 15% vinst på vardera aktie.
Vad skattar jag då?

Är det:
15*15 = 225%
Skatten: 225*0,3 = 67,5% ?
Min vinst: 225-67,5 = 157,5%?
2014-01-30, 19:54
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Om jag köper och säljer t ex 15 aktier detta år och får 15% vinst på vardera aktie.
Vad skattar jag då?

Är det:
15*15 = 225%
Skatten: 225*0,3 = 67,5% ?
Min vinst: 225-67,5 = 157,5%?

Va?

Du skattar 30% av vinsten.

Dvs försäljningspriset minus anskaffningskostnaden gånger 0,3 på vardera aktie.

15 olika aktier köpa för 1000 kr styck och sen 15% vinst ger alltså.

(1150-1000)*0,3 = 45 kr

Skatt: 45 kr
Vinst i handen: 105 kr

Men du hade 15 aktier så resultatet blir:

Vinst: 105*15= 1575 kr
Skatt: 45*15 = 675 kr
2014-01-30, 20:33
Medlem
Shrooominators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym
Hur länge kan det tänkas ta att få svar ang sin ändrade ansökan om studiemedel? Skickade in en när terminen började men hade fyllt i fel så de tror att jag vill ha studiemedel för deltid istället för heltid.

Ändrade via CSN's hemsida och beställde hem ny blankett att fylla i. Skickade in denna 22/1-14 och har inte hört ett knyst sedan dess. Börjar bli ganska irriterande att vänta på denna skiten.

Rekommendera att du ringer dit och prata med dem de har öppet 8 - 16:30 måndag till fredag.

Hade också problem med CSN.
Skulle fått min utbetalning 24/1/14 klart som fan fick jag inte de. Om jag inte hade ringt och sagt något skulle jag inte fått de tills vem vet när. Som tur är ringde jag igår och den trevliga damen på andra sidan sa att hon löser problemet under eftermiddagen och att de betalas ut 31/1/14 alltså om 4 timmar.
2014-01-30, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Jag kommer att ha betalat tillbaka mer än vad som står i återbetalningsplanen.
Kan jag då till och med nästa period i månadsskiftet maj/junis slut betala tillbaka mindre, förutsatt att totalsumman är i fas.

Logga in på Mina Sidor så ser du hur dina extra betalningar påverkat din betalningsplan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in