Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Den absolut största faktorn är väl dock att "scoopet" visade sig vara mer substanslöst än vanligt. Att Expressen, som har en minst lika stor anti-SD-agenda som Aftonbladet valde att inte röra vid det säger väl en del bara det.
Vad har egentligen blivit kvar av det hela? Ett protokoll som Aftonbladets egen källa ska ha förfalskat och som inte ens har använts i någon ansökan? Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl där vi är nu?
Det som är bra är ju att det handlar om en seriös utredning, där man kan bedöma felaktigheter utifrån lag och rätt, litet mer neutralt, sådär. Men har man
inte lämnat in fiffeldokument är man ju på den rätta sidan i detta. Har man gjort det (vet vi det helt säkert?) blir det inte bra.
Det kan vara en bra strategi att låta åklagaren säga detta, egentligen oavsett hur det blir:
1. JÅ, eller kanske hellre PB (med JÅ bakom ryggen): "Som vi redan kommenterat, så har inga formella eller faktiska fel gjorts i ansökan och allt är som det skall vara".
2. PB: (eller kanske någon av de andra inblandade) "Dessvärre har det skett oegentligheter i ansökan. De har varit vilseledande uppgifter i dokumenten och vi tar fulla ansvaret för våra fel. Pengarna betalar vi tillbaka, det är en principsak. Jag känner heller inte att jag kan räkna med min partilednings förtroende efter det här, och jag har ställt min plats till förfogande..."