2014-01-31, 12:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt mamma L var hon uppe i huset varenda dag och skötte om Marinas katter. Hon uttryckte sig inte specifikt om just när huset var avspärrat.

sid 102 FUP:
"Den första undersökningen skedde strax efter att den misstänkte
som bodde i lägenheten hämtats till förhör. Nycklar till huset
erhölls från spaningspatrullen som medverkat vid hämtningen.
Efter undersökningen låstes huset med nycklarna. Efter att
undersökarna lämnat platsen sattes avspärrningsband upp runt
tomten. 20100813 byttes lås i huset inför frisläppandet av den
misstänkte.
Anhöriga till den försvunna Marina har hela tiden haft tillgång till
huset. De har säkrat värdeföremål och matat katterna.
"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det?
Citera
2014-01-31, 13:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
sid 102 FUP:
"Den första undersökningen skedde strax efter att den misstänkte
som bodde i lägenheten hämtats till förhör. Nycklar till huset
erhölls från spaningspatrullen som medverkat vid hämtningen.
Efter undersökningen låstes huset med nycklarna. Efter att
undersökarna lämnat platsen sattes avspärrningsband upp runt
tomten. 20100813 byttes lås i huset inför frisläppandet av den
misstänkte.
Anhöriga till den försvunna Marina har hela tiden haft tillgång till
huset. De har säkrat värdeföremål och matat katterna.
"

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det?
Det är uppenbart att Marinas anhöriga har kommit och gått som de har velat på brottsplatsen medan det var avspärrat.
Citera
2014-01-31, 13:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Det är uppenbart att Marinas anhöriga har kommit och gått som de har velat på brottsplatsen medan det var avspärrat.

Så brukar det knappast gå till va?
Man spärrar av till teknikerna är klara. När uppdagades det att vapnet saknades och av vem?
Sedan undar jag ännu om det isärplockade vapnet som man hittade i Marinas rum. Hur var det isärkopplat och vad var det för vapen?
Citera
2014-01-31, 13:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Så brukar det knappast gå till va?
Man spärrar av till teknikerna är klara. När uppdagades det att vapnet saknades och av vem?
Sedan undar jag ännu om det isärplockade vapnet som man hittade i Marinas rum. Hur var det isärkopplat och vad var det för vapen?
FUP, sid 110:
Citat:
I den vänstra av garderoberna anträffas ett kulvapen (G43). Vapnet ligger nederst i garderoben bakom en korg. Vapnet är delat så att kolv och pipa ligger var för sig.
Citera
2014-01-31, 13:22
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
FUP, sid 110:

Totalt missat det. Tack.
Citera
2014-01-31, 13:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Därför att det troligen är försent att få fast någon annan. Han har fått för stort försprång.
Din uppfattning om den svenska polisen är tydligen inte vidare positiv.

Inbillar du dig verkligen att polisen ifråga skulle koncentrerat sina ansträngningar på FS
som den skyldige om man haft konkret anledning att intressera sig för någon helt annan
person? Tror du inte att det finns en ärlig vilja att sätta fast korrekt gärningsman?

Detta är typiskt utslag av ett konspiratoriskt tankesätt och det är ganska tragiskt det hela
må jag lov att säga. Mycket tragiskt rentav.
Möjligtvis konsekvensen av överkonsumtion av amerikanska kriminalserierna CSI och
Criminal Mind med flera.

edit: Hade man insett efterhand att FS inte kunde ha med det här att göra så hade man
givetvis släppt fokus på honom och sökt sig andra vägar framåt i utredningen.
Begriper ju alla vid sunda vätskor.
Man jagar inte folk som man vet måste vara oskyldiga.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-31 kl. 13:33.
Citera
2014-01-31, 13:37
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Inbillar du dig verkligen att polisen ifråga skulle koncentrerat sina ansträngningar på FS
som den skyldige om man haft konkret anledning att intressera sig för någon helt annan
person? Tror du inte att det finns en ärlig vilja att sätta fast korrekt gärningsman?

Detta är typiskt utslag av ett konspiratoriskt tankesätt och det är ganska tragiskt det hela
Möjligtvis konsekvensen av överkonsumtion av amerikanska kriminalserierna CSI och
Criminal Mind med flera.

Jag tror säkert att man ville sätta dit rätt gärningsman, men jag tror man låste sig ganska fort i utredningen. Kanske var magkänslan rätt, jag vet inte ännu.
Men alla tabbar som begåtts i denna utredning får ju iaf mig att undra vad sjutton dom pysslat med? En hel familj har tillgång till ett hus där tekniker bör jobba (det är ju för sjutton avspärrat), en säng med blod i står i huset där en kvinna misstänks ha blivit dödad i sin säng. Ingen orkar lyfta på filten. Där står den blodiga madrassen ända till den, då misstänkta, dödade kvinnans x och dens nya fru flyttar in i huset (jag kommer aldrig förstå det valet från deras sida men okey då) och den stackars frun upptäcker blodet då hon orkar göra det ingen annan orkat - riva bort filten. Fy fan vilket trauma för henne. Jag hade flyttat ut. På dagen.
Sen går missing people ut och letar efter Marina. Vi snackar ju inte tre veckor efter försvinnandet nu heller.. och hittar henne! Tack vare att någon är pissnödig! Ja herreminskapare... Var hade utredningen varit om inte MPS hittat Marina. Hade Marina legat kvar ännu där då vid kabelbrännarstället? Vilken tur (?) polisen hade!

Listan kan göras längre, men jag känner bara hur arg jag blir på hur dom skött detta, oavsett om det är rätt GM dom har eller ej. Hade dom skött det BRA hade kanske rätt GM (oavsett om det nu är FS eller ej) suttit för länge sedan och Marinas anhöriga hade fått ro för länge sedan och den här tråden hade kanske inte varit så aktiv längre då.
Citera
2014-01-31, 13:59
Medlem
Citat:
Absolut! Men blev hon skjuten då hon sov, borde inte hålet vara där det är? Väl? Eftersom hon sov som hon gjorde. Förstår du hur jag menar?
Jag förstår vad du menar. Jag läser alltid dina inlägg med intresse, så jag förstår hur du menar.
Förstår du hur jag menar?
Citera
2014-01-31, 14:01
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jag förstår vad du menar. Jag läser alltid dina inlägg med intresse, så jag förstår hur du menar.
Förstår du hur jag menar?

Ja du hade skrivit ett till efter det jag citerade, så jag förstod bättre då. Undrar om vi någonsin får veta? Eller framförallt, om MJ´s familj får veta.
Citera
2014-01-31, 14:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Listan kan göras längre, men jag känner bara hur arg jag blir på hur dom skött detta, oavsett om det är rätt GM dom har eller ej. Hade dom skött det BRA hade kanske rätt GM (oavsett om det nu är FS eller ej) suttit för länge sedan och Marinas anhöriga hade fått ro för länge sedan och den här tråden hade kanske inte varit så aktiv längre då.
Jag har inga problem att instämma i din svidande kritik men däremot har jag svårare
att förstå dina kvarstående tvivel om Fredrik Svenssons skuld.

Bara för att han lade ut diverse villospår och hade sig så har vissa inbillat sig att han nog
ändå var misstänkt på helt felaktiga grunder.

Alltså: för mig och många andra framstår det så tydligt som önskas kan att ingen annan
är att söka som förövaren och det har det gjort från början.
Han klarade sig så här länge bara därför att han lyckades gömma undan kroppen
så pass väl att det tog några år innan man av en ren slump påträffade den.
Man förstod att hon var mördad på ett tidigt stadium och bekräftelsen kom genom
påträffandet av blodfläcken.

Må tro att FS har ett ont öga till Missing People...
Han hade nog invaggats i tron att kroppen aldrig skulle komma att hittas och då gick han
säker för den var det som behövdes för att nagla fast vid honom vid dådet.

There can be only one
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-31 kl. 14:09.
Citera
2014-01-31, 14:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Criminal Mind med flera.

edit: Hade man insett efterhand att FS inte kunde ha med det här att göra så hade man
givetvis släppt fokus på honom och sökt sig andra vägar framåt i utredningen.
Begriper ju alla vid sunda vätskor.
Man jagar inte folk som man vet måste vara oskyldiga.
Jag har stort förtroende för polisen i allmänhet, men i just det här fallet har man klantat sig och låst upp sig på en gärningsman redan från början. "Han har haft ihjäl henne" blev starten och fortsättningen styrdes av uppfattningen att knarkaren erkänner snart. Så utredningen sköttes slarvigt. Nu är det sannolikt försent för att sätta dit en alternativ GM, så allt som finns att tillgå sätts på att få den tilltalade dömd och på så sätt rädda ansiktet på polisen. Vem som är skyldig har kommit i andra hand.
Citera
2014-01-31, 14:06
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Fast med inköp som extra bred skottkärra och behjälpliga ting som pressenningar, ramper etc klarade en man av detta.

Vi kan ju i alla fall glädjas åt att FS fått rejält ont i ryggen av sitt lilla tilltag och även en obekväm fängelsebrits får man hoppas på och helst inga piller heller

Sylen...ja nu börjas det på vissa håll igen. Finns det en syl som är lång nog för att räcka till att gå igenom hela huvudet, skaftet borträknat då? Om inte kan denna teori läggas på hyllan.

Jag funderar fortfarande på att hon har blivit skjuten i nacken, annars borde det ha varit en vänsterhänt skytt. Fredde är väl högerhänt eller hur, Maskroos?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in