2014-01-31, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Om skotthålet finns 23 cm ovanför madrassen så har Marina legat, enligt sin egen uppfattning, åt "fel håll". Det talar, för mig, emot att hon sov. (här får ni gärna korrigera mig, man kan fastna i sitt tänk) Vidare tänker jag att om hon skulle försökt fly, borde hon inte kasta sig mot en vägg, utan mot dörren.

Nu kanske detta dryftats i tråden, men jag tycker det låter lite märkligt att Marina ska ha legat "åt fel håll" just denna natt när hon ska sova.
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg.
Man kan vrida på sitt huvud.
Citera
2014-01-31, 12:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det vet vi ju inte, skuldfrågan är bara provad mot en pistol, fastän en rättsläkare ger andra förklaringar.
Det fanns ett vittne som är en del av indiciekedjan som talar om en av FS stulen pistol.

Man har inte undersökt någon syl. Tänk om sylen i ÖR bar spår av MJs blod och samma fingeravtryck som återfanns i sängen. Hade HR fällt FS då ?

Skuldfrågan är väl prövad utifrån vad som framlagts i sin helhet. Den slutgiltiga domen har vad jag vet inte släppts en, så vi vet ju inte hur pass mycket vikt som lagts vid hur FS hade ihjäl henne. De kan ju faktiskt ha lyssnat också på rättsläkaren, eller har jag missat något? För jag antar att även om rättsläkarens beskrivning stämmer, så utesluter det inte FS som GM?

Sylen i ÖR..?
Citera
2014-01-31, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Nu får du förklara!

Jag skulle också kunna skriva ihop ett egendiktat mail angående någonting men utan något bevis och någon som helst källhänvisning -mer än att det är mellan två mynighetspersoner- skulle det också mottas med skepsism.

Tex:
Jag har sett ett kort på FS i röda kalsonger som någon har tagit den 29/7-10.

Va?
Tror ni mig inte?
Här är beviset:

"Hej xxxxxx!
Här har du kortet på FS, som du ser har han röda kalsonger på sig.
Hör av dig om du behöver fler kort!

Hälsningar! /yyyyyyy"

Men visa kortet då?
Annars tror vi inte att det existerar!

Det existerar!
Det är två myndighetspersoner som har mailat om det och så har jag fått ta del av den informationen!

Applåder!

Kan det vara så att man helt enkelt fått med ett papper på bild som inte hör till fyndet?
Kan pappret legat där som barriär mellan örngott och kudde?
Kan pappret ha nämnts enbart för att precisera vad som syns på aktuell bild.
Utan mer info blir pappret helt värdelöst som "bevis" för slarv eller konspiration.
Citera
2014-01-31, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om man håller i en pistol med högerhand och tar stöd mot madrassen med samma hand, dvs lägger vikten på den handen/armen för att kunna hålla pistolen still (antar man är lite skakig då man ska skjuta en sovande person i huvudet), och riktar mynningen mot nacke/ögat, kan inte kulan färdas i en uppåtgående riktning då?
Klart den kan,
Speciellt om vänsterhanden / arm trycket ner offret på halsen eller med en hand på skallen..
Svullen höger var det väl? Rikochett?
Ett skott direkt mot skallen borde göra ont (med trycket alltså)?
det är vissa som ritar skisser som passar honom/henne bättre,
och som borde gå en eller ett par kurser i matematik, biologi, fysik och defenitivt en i logik.
Citera
2014-01-31, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Skuldfrågan är väl prövad utifrån vad som framlagts i sin helhet. Den slutgiltiga domen har vad jag vet inte släppts en, så vi vet ju inte hur pass mycket vikt som lagts vid hur FS hade ihjäl henne. De kan ju faktiskt ha lyssnat också på rättsläkaren, eller har jag missat något? För jag antar att även om rättsläkarens beskrivning stämmer, så utesluter det inte FS som GM?

Sylen i ÖR..?

Ja precis. Sylen i ÖR. Polisen har inte gjort någon ansats till att kontrollera de mordvapen som rättsläkaren presenterar. Hypotesen är oprövad, men kan ha fått fallet mot en helt annan inriktning.

Tex. kan sylen bära samma DNA-spår som kanylerna, eller fingeravtrycket i sängen.

Eftersom FU inte presenterar någon undersökning om detta, så är det ett tecken på hur sköra indicierna är, man plockar in vilka vittnen som helst för att stödja gärningsbeskrivningen.

Istället för att lyssna på rättsläkaren.
Citera
2014-01-31, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om man inte kan visa att en man klarar det, så måste det ha varit mer än en man. Det är rätt väsentligt för åtalet, eller hur?
Fast med inköp som extra bred skottkärra och behjälpliga ting som pressenningar, ramper etc klarade en man av detta.
Citera
2014-01-31, 12:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Ja precis. Sylen i ÖR. Polisen har inte gjort någon ansats till att kontrollera de mordvapen som rättsläkaren presenterar. Hypotesen är oprövad, men kan ha fått fallet mot en helt annan inriktning.

Tex. kan sylen bära samma DNA-spår som kanylerna, eller fingeravtrycket i sängen.

Eftersom FU inte presenterar någon undersökning om detta, så är det ett tecken på hur sköra indicierna är, man plockar in vilka vittnen som helst för att stödja gärningsbeskrivningen.

Istället för att lyssna på rättsläkaren.

Vadå "ÖR"?
Citera
2014-01-31, 12:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Vadå "ÖR"?
Postaren som inte kan bekväma sig med att förtydliga menar namnet på platsen där
mordoffret bodde: Övre Röra. Som ligger i det här som heter Spekeröd.
Citera
2014-01-31, 12:53
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg.
Man kan vrida på sitt huvud.

Absolut! Men blev hon skjuten då hon sov, borde inte hålet vara där det är? Väl? Eftersom hon sov som hon gjorde. Förstår du hur jag menar?
Citera
2014-01-31, 12:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Postaren som inte kan bekväma sig med att förtydliga menar namnet på platsen där
mordoffret bodde: Övre Röra. Som ligger i det här som heter Spekeröd.

Har det hittats en syl i Övre Röra, som inte undersökts av SKL? Ok.
Citera
2014-01-31, 12:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Möjligheterna att gärningsbeskrivning är felaktig kan kanske vara intressant i en rent akademisk diskussion. Från ett fiktivt domskäl:

"XX har med en kökskniv i höger hand huggit YY i bröstet ett flertal gånger, varefter hon har avlidit till följd av blodförluster. Kökskniven har inte påträffats."

Visar det sig sedan att "kökskniven" i själva verket inte var en kökskniv, utan en vass glasskärva, så är gärningsbeskrivningen ju felaktig. Men det säger inte ett dugg om själva skuldfrågan.

Men den kan också vara intressant utifrån skuldfrågan.

Visar det sig exempelvis att XX vid tillfället gick i gipsad högerarm, så är mer intressant. Då kan han rimligen inte hållt kniven i denna hand. Gärningsbeskrivningen är alltså felaktig, och sedan kan man diskutera möjligheterna för att det är någon annan som utdelat knivhuggen, eller om XX kanske kan ha hållit kniven i vänster hand.

Med det sagt: Vill man diskutera skuldfrågan utifrån dödsorsaken duger det inte att vara öppen för att gärningsbeskrivningen i det avseendet är felaktig, utan man måste också berätta varför dödsorsaken är intressant.
Åklagaren lägger stor vikt i sin indiciekedja på att en pistol har använts och att FS skulle ha haft tillgång till en. Men om mordvapnet visar sig vara en slaktmask, då får man tänka om rejält, för det finns inget som tyder på att FS hade tillgång till en sådan.
Citera
2014-01-31, 12:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Tror du det?
Att man till varje pris vill sätta dit F?
Att man inte är intresserad av att sätta dit GM utan enbart F?
Varför vill "man" det?
Därför att det troligen är försent att få fast någon annan. Han har fått för stort försprång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in