2014-01-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, och jag upprepar: Jag tror inte det fallet hör till någon av dessa typer, och det behöver inte det här fallet göra heller. Det finns fler typer än vad GW säger.
Jag tolkar det som så att du menar paret MB/AN som ett typfall.
Då frågar jag dig som kan statistik.
Fall : MB mördar VB för att AN är svartsjuk. Hur troligt är det? Varför mörda VB för att få slut på förhållandet. MB måste vara mycket speciell om han i stället för att mörda sin älskarinna inte ser möjligheten att bara sluta umgås med henne. Kan han inte behärska sin erotiska lusta på annat sätt än att mörda älskarinnan?
Fall 2: AN mördar VB. Klarar AN att göra detta på egen hand? Varför ingriper inte MB för att förhindra mordet?
AN och MB är ett etablerat medelklasspar enligt vad som står på nätet. Hur vanligt att båda två samtidigt får "hjärnblödning" utan att någon av dem förhindrar katastrofen?
Citera
2014-01-31, 10:42
Medlem
Grandiosos avatar
Styckmord mycket ovanliga

Styckning av en människokropp i samband med mord är mycket ovanligt.

– Det vanligaste motivet är att gömma eller avidentifiera kroppen, säger rättsläkaren Petra Råsten Almqvist.
Under sina 17 år som rättsläkare har hon bara haft ungefär tio fall, det vill säga cirka ett vartannat år.

I Sverige finns en större studie av inhemska styckmord och den har några år på nacken. Den avser 22 styckmord mellan 1961 och 1990.

Studien visar att tio av de 22 styckningarna var av defensiv karaktär och alltså hade som mål att undanröja kroppen. Fyra var aggressiva och präglade av övervåld. Sju betecknades som offensiva lustmord med sexuella komponenter och en var så kallad nekrofil, utförd på en död kropp. Samtliga förövare var män
.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.527418-styckmord-mycket-ovanliga
Citera
2014-01-31, 10:54
Medlem
ballobass avatar
[quote=Rubar|47294542]Vart vill du komma med ditt lealösa sms-jiddrande? Det finns redan några k inlägg om dessa raderade sms. Har du ingen ny tanke att komma med (vilket du uppenbarligen inte har) så avstå gärna postning.

Du hävdar att man bara gått på vad MB sagt i förhör om dessa sms. Det är fel. Men eftersom du har din lilla uppfattning helt klar för dig så är du inte hjälpt av sid-hänvisningar från fup.[/QUOTE]

Jag menar exakt så och jag får ha vilken uppfattning jag vill. Har aldrig sagt att han är mördaren tycker bara att hans utsagor inte är 100%.
Citera
2014-01-31, 10:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Styckmord mycket ovanliga

Styckning av en människokropp i samband med mord är mycket ovanligt.

– Det vanligaste motivet är att gömma eller avidentifiera kroppen, säger rättsläkaren Petra Råsten Almqvist.
Under sina 17 år som rättsläkare har hon bara haft ungefär tio fall, det vill säga cirka ett vartannat år.

I Sverige finns en större studie av inhemska styckmord och den har några år på nacken. Den avser 22 styckmord mellan 1961 och 1990.

Studien visar att tio av de 22 styckningarna var av defensiv karaktär och alltså hade som mål att undanröja kroppen. Fyra var aggressiva och präglade av övervåld. Sju betecknades som offensiva lustmord med sexuella komponenter och en var så kallad nekrofil, utförd på en död kropp. Samtliga förövare var män
.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.527418-styckmord-mycket-ovanliga

Tack för svar. Då finns det tre typer alltså. De två GW exemplifierar och den "sexuella" förövaren. Möjligen också någon som skulle kunna gälla vid krigstid också månne, men det vet jag inget om. Så max 4 typer av gärningsmän alltså?
Citera
2014-01-31, 11:02
Medlem
Moltisantis avatar
Jag har ställt frågan många gånger men inte riktigt fått något svar: vilka belägg har ni som påstår att MB och/eller AN skulle vara gärningsman? Förutom ett eventuellt motiv, eftersom det är totalt ointressant när det gäller att binda en mördare vid ett brott. Så förutom motiv (som är en subjektiv bedömning från erat håll), vad finns det?
Citera
2014-01-31, 11:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Fall : MB mördar VB för att AN är svartsjuk. Hur troligt är det? Varför mörda VB för att få slut på förhållandet. MB måste vara mycket speciell om han i stället för att mörda sin älskarinna inte ser möjligheten att bara sluta umgås med henne. Kan han inte behärska sin erotiska lusta på annat sätt än att mörda älskarinnan?
Fall 2: AN mördar VB. Klarar AN att göra detta på egen hand? Varför ingriper inte MB för att förhindra mordet?
AN och MB är ett etablerat medelklasspar enligt vad som står på nätet. Hur vanligt att båda två samtidigt får "hjärnblödning" utan att någon av dem förhindrar katastrofen?
Om du tror att det här mordet kan klaras upp med statistik, hur många kvinnor har mördats, styckats, gömts i två veckor för att sedan dyka upp med benen i ett ödehus och nästan resten av kroppen 200 meter därifrån? Jämför dessa fall med detta och se vad du drar för slutsats.
Citera
2014-01-31, 11:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Okej, som vilka typer då?
En typ kan vara den som utan att vara kriminell hämnas på sin mors mördare.
Citera
2014-01-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om du tror att det här mordet kan klaras upp med statistik, hur många kvinnor har mördats, styckats, gömts i två veckor för att sedan dyka upp med benen i ett ödehus och nästan resten av kroppen 200 meter därifrån? Jämför dessa fall med detta och se vad du drar för slutsats.
Jag tror att dina tilläggsfakta inte ökar utan i stället minskar chansen till att AN/MB skulle vara mördarna.
Citera
2014-01-31, 11:14
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Snacket om att det "bara finns två typer av styckmördare" osv är bara tråkigt. Sådär kan man säga om vad som helst i princip. Inte bara olika typer av brott.
Skulle säga att det finns en jävla massa olika typer som styckmördar, även om vissa kanske är mer ovanliga.

Ämnet avhandlades i Alex & Sigges Podcast.
Citera
2014-01-31, 11:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror att dina tilläggsfakta inte ökar utan i stället minskar chansen till att AN/MB skulle vara mördarna.
Är det din slutsats efter att ha jämfört med liknande fall?
Citera
2014-01-31, 11:21
Medlem
Citat:
AN och MB är ett etablerat medelklasspar enligt vad som står på nätet. Hur vanligt att båda två samtidigt får hjärnblödning utan att någon av dem förhindrar katastrofen?

Det är ju i så fall av samma intresse de gjort detta, och det ligger ju närmare lösningen än att någon kompis till KJ skulle riskera livstid för att hjälpa honom med ett mord. Då återstår brodern, men inget tyder på att han hjälp KJ. Och egentligen varför skulle han?

Huggen i ryggen och framifrån skiljer sig åt. Den framifrån försöker döda vb så fort som möjligt. I ryggen hugger någon av ett jävla hat, om och om igen... Vem gör något sånt?

Den enda vi känner till som v e r k l i g e n hatade vb är AN. Och jag räknar med att hon visste till 100% om vb/mb/kj triangelförhållande. Det var ju därför hon skapade en anonym användare på fb också. Det var antagligen an som kollade upp bilarna också.

Om an/mb har gjort detta så är det när vb kommit hem till dem och ställt till en scen. Vad som helst kan hända med scenariot; älskarinna/öl i kroppen/ i deras hem/ bråk... Det gick överstyr helt enkelt. Antingen har man mördat vb i sitt hem, hon kom för nära ans trygga punkt. Eller så har man med berått mod lurat henne till restaurangen och mördat henne där, då är det verkligen planerat mord.
Citera
2014-01-31, 12:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det är ju i så fall av samma intresse de gjort detta, och det ligger ju närmare lösningen än att någon kompis till KJ skulle riskera livstid för att hjälpa honom med ett mord. Då återstår brodern, men inget tyder på att han hjälp KJ. Och egentligen varför skulle han?

Huggen i ryggen och framifrån skiljer sig åt. Den framifrån försöker döda vb så fort som möjligt. I ryggen hugger någon av ett jävla hat, om och om igen... Vem gör något sånt?

Den enda vi känner till som v e r k l i g e n hatade vb är AN. Och jag räknar med att hon visste till 100% om vb/mb/kj triangelförhållande. Det var ju därför hon skapade en anonym användare på fb också. Det var antagligen an som kollade upp bilarna också.

Om an/mb har gjort detta så är det när vb kommit hem till dem och ställt till en scen. Vad som helst kan hända med scenariot; älskarinna/öl i kroppen/ i deras hem/ bråk... Det gick överstyr helt enkelt. Antingen har man mördat vb i sitt hem, hon kom för nära ans trygga punkt. Eller så har man med berått mod lurat henne till restaurangen och mördat henne där, då är det verkligen planerat mord.

VB skrev ju detta om kraven på att vara kvinna, samt att hon skulle till kompis och plugga^^ i sina sista FB inlägg. Det vi alla tror är att kraven på kvinnan var riktat till MB och att kompisen hon skulle plugga med var KJ.

OM man nu tänker att AN hade kännedom om MBs och VBs relation och viss koll på VBs inlägg på FB, kanske hon tolkade det som så att kompisen VB skulle "plugga" med denna eftermiddag den 4/5 inte var KJ - utan MB. Plugga betydde kanske i ANs värld något annat än att studera.

MB har ju åkt runt lite här och var, handlat lite här och där och enligt FUP känt sig väldigt stressad denna eftermiddag/kväll. AN och MB hade även haft kontakt med varandra vid 17 00-tiden den 4/5. Dessutom blev restaurangbesöket rätt kort och deras versioner av alibi gentemot varandra när de kom hem skiljer sig en hel del åt, vilket gör att man kan tro att det bara var en som åkte hem med taxin, nämligen MB. I VBs SMS denna kväll har MB nämnt i förhör att han trodde VB kunde ha skrivit något om att" hon är knäpp". Denna någon skulle i så fall ha kunnat vara AN. En fråga till er; har AN körkort?

AN tillhör inte min främsta kandidat som tänkbar GM, men att vända på olika stenar tycker jag tillhör trådens diskussioner. Ett budskap som "plugga hos kompis^^" en lördagkväll kan som sagt tolkas olika av olika människor. AN är den av de tre AN, KJ och MB som kan ha den mest hatiska inställningen till VB dagarna innan 4/5, vilket AN också visade på MPS FB lite senare. KJ och MB tänkte mer med lilla huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in