2014-01-30, 19:16
  #1597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Nja, det finns alltid en lgh för de som har pengar. Detta gäller även i Stockholm. Problemet är vi tar en enorma mängder invandrare som inte har och inte kommer att få någon inkomst förutom statliga bidrag. Då är det inte lönsamt att bygga bostäder åt dessa. Om man nu inte höjer bidragen för bostäder men detta är i princip samma sak som att staten stödjer byggandet med direkta bidrag. Oavsett så blir det svenskarna som ska betala invandrarnas bostäder.
Vad kostar en stor trea i snitt i Berlin, under 600 euro? Inte så dyrt...
Citera
2014-01-30, 19:59
  #1598
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Vad kostar en stor trea i snitt i Berlin, under 600 euro? Inte så dyrt...
Vad har detta med saken att göra? Den generella bostadsbristen i Sverige är fortfarande orsakad av invandringen och det är fortfarande svenskarna som måste betala arbetslösa invandrares bostadskostnader och nya bostäder.
Citera
2014-01-30, 20:54
  #1599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Vad har detta med saken att göra? Den generella bostadsbristen i Sverige är fortfarande orsakad av invandringen och det är fortfarande svenskarna som måste betala arbetslösa invandrares bostadskostnader och nya bostäder.
Det är ingen generell bostadsbrist i Sverige.

Är det inte tröttsamt att skylla allt på invandrare? Jämt och hela tiden?
Citera
2014-01-30, 21:22
  #1600
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det är ingen generell bostadsbrist i Sverige.

Är det inte tröttsamt att skylla allt på invandrare? Jämt och hela tiden?
http://sv.metapedia.org/wiki/Invandring_och_boende#Tilltagande_bostadsbrist

Massinvandringen påverkar precis allt i samhället enormt men detta är fel tråd för en sådan generell diskussion.
Citera
2014-01-30, 21:55
  #1601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Gromph verkar vara en NIMBY av stora mått då kanske det blir en överraskning för honom att en av dom mest eftertraktade ställena i stockholm är gamla stan med sina täta gamla hus trånga gränder helt enkelt för att folk hellre bor där än i ett ödsligt och socialt fientligt urban sprawl eller villagetto som jag kallar det.
Nej, inte alls. Nu utgår du nog från dig själv.
Jag är mycket väl medveten om att många har preferensen att bo i stengettot i centrum. Och har inget problem med det. Jag vet att folk har olika preferenser.
Problem uppstår när folk försöker pracka på andra deras preferenser eller konsekvenser av preferenser.
Jag skulle inte komma på tanken att riva ut en kasern i centrum och anlägga en villa där. Men du ondgör dig över att jag inte vill bli utsatt för konsekvenserna över dina preferenser. Du kan ju fundera över om det är ett utslag av egoism från din sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Dessa områden växte fram eftersom bilismen växte fram idag ser man faktiskt dom negativa konsekvenserna av detta. Låga befolkningsdensitet som knappast gynnar framväxter av en blandad företagsstruktur i området eftersom befolkningsunderlaget inte räcker till. Men dessa avarter har tyvärr inringat dom flesta städer i Sverige vilket gjort det oerhört svårt att få en kommun att växa enhetligt. skulle man börja bygga kvartersbyggnader idag så skulle dessa ängsliga Nimbys genast protestera. Egoismen går före samhällets behov av nya bostäder.
Bilismen gjorde att folk fick möjlighet att komma ifrån kasernerna och bo i low density områden. Det är ett utslag av massans preferenser när den tillåts agera mer fritt.

Just valet "enhetligt" indikerar att vi har med en maxist-leninist att göra. Där tillåts inte människor att få välja själva. I deras värld skall alla lägenheter vara lika och alla kaserner vara lika. (Idealt skulle nog alla människor ha samma enhetliga klädsel också). Och så finns tron på att proletariatets diktatur skall veta bättre än alla människor (dock utan prisinformation) och via samhällsbyggnadskunskap kunna engineera fram ett perfekt samhälle (enligt deras egna preferenser, men inte andras).

En tröst emellanåt är när de personerna utsätts för det de vill pracka på andra. Som när farsans socialdemokratiske granne inte fick måla om huset för sin kommunala överhet. Då var plötsligt de ideerna inte bra.
Citera
2014-01-30, 23:09
  #1602
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är själva uthyrningssystemet som jag vill åt. Varför kan man hyra en lgh med kort varsel i Berlin, men inte i sthlm?

Kan du svara på den enkla frågan?

För att det finns lediga hyreobjekt? Det lär väl knappast bero på att folk där bor 8 pers i en två?
Citera
2014-01-30, 23:14
  #1603
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det är ingen generell bostadsbrist i Sverige.

Är det inte tröttsamt att skylla allt på invandrare? Jämt och hela tiden?

Vad skulle du kalla det då? Sporadisk bostadsbrist?
Citera
2014-01-31, 09:09
  #1604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Vad skulle du kalla det då? Sporadisk bostadsbrist?
Det var inget dåligt förslag, rätt kul faktiskt.

Bostadsbrist råder på vissa tillväxtorter, i andra delar av landet står det lägenheter som gapar tomma. Man har till och med rivit lägenheter på många platser, för att det helt enkelt inte finns någon som vill bo där.

Det råder ingen generell bostadsbrist i Sverige, bara på vissa platser.
Citera
2014-01-31, 09:34
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det var inget dåligt förslag, rätt kul faktiskt.

Bostadsbrist råder på vissa tillväxtorter, i andra delar av landet står det lägenheter som gapar tomma. Man har till och med rivit lägenheter på många platser, för att det helt enkelt inte finns någon som vill bo där.

Det råder ingen generell bostadsbrist i Sverige, bara på vissa platser.

Det där med rivning var för några år sedan. Numera är det rätt så fullt överallt eftersom invandringen vida överstiger byggandet.

Grundproblemet är att det är dyrt att bygga och de som kommer hit har inga andra inkomster än bidrag.

Med andra ord. Det saknas resurser att bygga. Åtskilliga miljarder måste därför tas via skatten. Annars är det stopp med invandringen då vi i kalla sverige inte kan erbjuda boende.

Vi kommer att få se höjda skatter efter valet. Rejäla skattehöjningar.
Citera
2014-01-31, 09:38
  #1606
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det var inget dåligt förslag, rätt kul faktiskt.

Bostadsbrist råder på vissa tillväxtorter, i andra delar av landet står det lägenheter som gapar tomma. Man har till och med rivit lägenheter på många platser, för att det helt enkelt inte finns någon som vill bo där.

Det råder ingen generell bostadsbrist i Sverige, bara på vissa platser.


Humor,har du bott på en annan planet de senaste 10 åren??
Citera
2014-01-31, 10:36
  #1607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det där med rivning var för några år sedan. Numera är det rätt så fullt överallt eftersom invandringen vida överstiger byggandet.

Grundproblemet är att det är dyrt att bygga och de som kommer hit har inga andra inkomster än bidrag.

Med andra ord. Det saknas resurser att bygga. Åtskilliga miljarder måste därför tas via skatten. Annars är det stopp med invandringen då vi i kalla sverige inte kan erbjuda boende.

Vi kommer att få se höjda skatter efter valet. Rejäla skattehöjningar.
"De som kommer hit har inga andra inkomster än bidrag"... Hur stor del av invandringen är bidragsberoende?

Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever
Humor,har du bott på en annan planet de senaste 10 åren??
Än rasistplaneten där allt är invandringens fel? Sedan födseln. Varför kommer du inte ner till jorden där resten av oss bor?
Citera
2014-01-31, 10:36
  #1608
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det är ingen generell bostadsbrist i Sverige.

Är det inte tröttsamt att skylla allt på invandrare? Jämt och hela tiden?

Försökt hyra en lägenhet i stockholm(tunnelbaneavstånd) senaste tiden ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in