2014-01-30, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Ingen utbildning, va bra!
Jag skrev massor i skoltidningen på gymnasiet och hade VG i svenska, så jag borde kunna få jobb på vilken tidning som helst. Vilken tidning är bäst att jobba på, NWT eller VF? Hur gjorde du när du fick ditt första jobb, smålandtintin?
En god journalist söker fakta. Du behöver inte leta länge i tråden!
Citera
2014-01-30, 21:45
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skysail
Men jag är intresserad av svaren. Det är synd att smålandtintin har slutat att svara mig, jag har fler frågor, t.ex. vad är det för skillnad på en nyhetsartikel och en nyhetskrönika mer än att författaren är subjektiv i den senare?

Ja men då är det kanske dags att sluta tramsa i hans tråd och söka dig vidare.
Citera
2014-01-30, 21:49
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Du har säkert skrivit det förut, men jag orkar inte läsa igenom 2000 inlägg. Jag funderar på att bli journalist. Vilken utbildning måste man ha?

Orkar du inte det så är det inte journalist du ska bli
Citera
2014-01-30, 22:05
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Look who's talking!

Det var fan i mig signaturmaterial, men det blir så omständligt att få ihop en begriplig förklaring bara... Man måste ju veta vem du är, Bullen, och hur din "handel och vandel" här på forumet ser ut för att fatta varför just det inlägget -kommet från dig- är så sjukt roligt att jag skrattade så att kvällsteet sprutade ut över tangentbord och skärm och lungan på ena sidan lossnade!

Citera
2014-01-30, 22:21
Medlem
Skysails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Är alla journalister så här elaka? Det hade gått att säga det här på ett hövligt sätt. Är detta en yrkesskada?
Citera
2014-01-30, 22:21
Bannlyst
Vet att många vettiga och intresserade följer den här tråden och undrar vad fan som händer just nu.Det visar de pm jag fått.
Orsaken till att Fnurra-på-tråden ständigt ljuger om att jag varit arbetslös i halva mitt yrkesliv och är en "journalistisk uteliggare" är att jag enligt honom tycker fel i trådarna om mordet på Marina i Spekeröd. Jag är liksom hovrätten övertygad om att Fredrik Svensson är mördaren. Fnurra-på-tråden har en track record av förföljelse av sådana som tror som jag och rättsväsendet och hans inlägg ska ses i skenet av detta.
Maskroos är mördarens nya flickvän, vilket hon outat i Marinatrådarna. Det är bra att veta när man ser hennes frågor. Vem den skribent jag ignorerat är har jag ingen aning om och inga planer att ta reda på. Kan bara konstatera att den nyreggade medlemmen endast postat i denna tråd. Här skickade hen samma fråga gång på gång.
Naturligtvis fortsätter jag gärna att svara på alla frågor som handlar om journalistik.
Mvh
Smålandtintin

PS Fnurras avslöjande att jag saknar utbildning berättade jag för hen i en pm. Dessutom har jag skrivit det flertalet gånger i tråden. Det avslöjandet hade inte gett något journalistpris. DS.
Citera
2014-01-31, 03:31
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vet att många vettiga och intresserade följer den här tråden och undrar vad fan som händer just nu.Det visar de pm jag fått.
Orsaken till att Fnurra-på-tråden ständigt ljuger om att jag varit arbetslös i halva mitt yrkesliv och är en "journalistisk uteliggare" är att jag enligt honom tycker fel i trådarna om mordet på Marina i Spekeröd. Jag är liksom hovrätten övertygad om att Fredrik Svensson är mördaren. Fnurra-på-tråden har en track record av förföljelse av sådana som tror som jag och rättsväsendet och hans inlägg ska ses i skenet av detta.
Maskroos är mördarens nya flickvän, vilket hon outat i Marinatrådarna. Det är bra att veta när man ser hennes frågor. Vem den skribent jag ignorerat är har jag ingen aning om och inga planer att ta reda på. Kan bara konstatera att den nyreggade medlemmen endast postat i denna tråd. Här skickade hen samma fråga gång på gång.
Naturligtvis fortsätter jag gärna att svara på alla frågor som handlar om journalistik.
Mvh
Smålandtintin

PS Fnurras avslöjande att jag saknar utbildning berättade jag för hen i en pm. Dessutom har jag skrivit det flertalet gånger i tråden. Det avslöjandet hade inte gett något journalistpris. DS.

Hur har yrket påverkat er efter internets inträde. Jag menar är det fler frilansare nu än tidigare (nu avser jag tidningsjournalister med min fråga), märker tidningarna av stora förluster med ras i lösnr, eller är det tvärtom bättre med reklamintäkter efter internet?

Nyheterna är ju så mycket mer lättillgängliga idag iom internet. Jag minns inte när jag köpte en papperstidning sist med nyhetsvärde, utan kollar varje morgon på internet.
Men hur har det påverkat själva yrkeskåren? Har jobben minskat i antal som anställda och frilansarantalet ökat tex?
Citera
2014-01-31, 06:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur har yrket påverkat er efter internets inträde. Jag menar är det fler frilansare nu än tidigare (nu avser jag tidningsjournalister med min fråga), märker tidningarna av stora förluster med ras i lösnr, eller är det tvärtom bättre med reklamintäkter efter internet?

Nyheterna är ju så mycket mer lättillgängliga idag iom internet. Jag minns inte när jag köpte en papperstidning sist med nyhetsvärde, utan kollar varje morgon på internet.
Men hur har det påverkat själva yrkeskåren? Har jobben minskat i antal som anställda och frilansarantalet ökat tex?
För några år sedan hade antalet journalister i Sverige gått ned med mer än en tredjedel. Jag vet inte hur andelen frilansar påverkats, men andelen som har vikariat och projektanställningar har ökat kraftigt.
Aftonbladets vinst har ökat kraftigt, men de är tämligen unika. Generellt gör allt fler som du och låter bli att köpa papperstidningar. Tyvärr har inte annonsörerna hittat till nätet.
Citera
2014-01-31, 06:45
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
För några år sedan hade antalet journalister i Sverige gått ned med mer än en tredjedel. Jag vet inte hur andelen frilansar påverkats, men andelen som har vikariat och projektanställningar har ökat kraftigt.
Aftonbladets vinst har ökat kraftigt, men de är tämligen unika. Generellt gör allt fler som du och låter bli att köpa papperstidningar. Tyvärr har inte annonsörerna hittat till nätet.

Det bådar ju inte så gott för journalistiken, vilket känns väldigt trist. Journalister är viktiga för att vi "vanliga dödliga" ska få ta del i vad som sker i världen.

Vidare undrar jag nu vad det är som gör att just Aftonbladets vinst har ökat kraftigt då?
Citera
2014-01-31, 07:05
Medlem
Skysails avatar
Citat:
Mvh
Smålandtintin

Varför berättar du att maskroos är flickvän till en mördare? Vad har det i tråden att göra? Får inte flickvänner till mördare bli journalister, eller vad?
Citera
2014-01-31, 07:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Det bådar ju inte så gott för journalistiken, vilket känns väldigt trist. Journalister är viktiga för att vi "vanliga dödliga" ska få ta del i vad som sker i världen.

Vidare undrar jag nu vad det är som gör att just Aftonbladets vinst har ökat kraftigt då?
1. Håller helt med!
2. Tror det handlar om Timing. Aftonbladet storsatsade på nätet och var först med att locka läsare. Sett i antalet unika läsare har Aftonbladet nu ensamt fler läsare än Expressen, GT, Kvällsposten, Sydsvenskan och GP tillsammans. Naturligtvis gör de vinst då.
De flesta tidningar tog lika kloka beslut som Nokia när de bestämde sig för att Smartphones inte var något att satsa på.
Citera
2014-01-31, 08:34
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skysail
Är alla journalister så här elaka? Det hade gått att säga det här på ett hövligt sätt. Är detta en yrkesskada?

Absolut inte alla men i alla fall två av dom så ge dig nu barnunge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in