• 1
  • 2
2014-01-29, 23:17
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
fan vad jag stör mig på att alla bra lägenheter köps innan visning, hur fan får man till det? man ringer mäklaren och ger ett godtyckligt bud utan att ha sett lägenheten eller? vad ska man ha för strategi?
Citera
2014-01-29, 23:27
Medlem
XaoqcHs avatar
Ja, du ringer mäklaren och erbjuder några hundratusen över utgångspriset så att du matchar övriga marknaden. Mäklaren blir glad då han slipper arbeta och köparen blir glad då han slipper vänta. Är du lite ful kan du alltid föreslå ett lite arvode till mäklaren.
Citera
2014-01-29, 23:28
Medlem
Secreto10s avatar
Du sitter framför hemmet dagarna in dagarna ut, uppdaterar sidan hela tiden, när rätt lägenhet dyker upp, ringer du helt rätt upp mäklaren och ger ett bud över över vad säljaren begär och kan OM säljaren vill få en snabb visning av mäklare och skriver på kontrakt samma dag.

Vilken lägenhet handlar det om, om man får fråga?
Citera
2014-01-30, 00:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
fan vad jag stör mig på att alla bra lägenheter köps innan visning, hur fan får man till det? man ringer mäklaren och ger ett godtyckligt bud utan att ha sett lägenheten eller? vad ska man ha för strategi?

Du begär en tidigare visning med mäklaren. Om du sen är intresserad så lägger du dig strax över acceptpris.
Jag har köpt på det sättet. Med lite tur går det. Men det beror såklart på tillgång och efterfrågan.
Citera
2014-01-30, 19:58
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Du begär en tidigare visning med mäklaren. Om du sen är intresserad så lägger du dig strax över acceptpris.
Jag har köpt på det sättet. Med lite tur går det. Men det beror såklart på tillgång och efterfrågan.

vem fan säljer sin lägenhet UTAN visning strax över acceptpris? Då har man ju INGEN känsla för dagens bostadsmarknad... man lär ju få buda minst några hundratusen över acceptpriset?
Citera
2014-01-30, 20:56
Medlem
Citat:
vem fan säljer sin lägenhet UTAN visning strax över acceptpris? Då har man ju INGEN känsla för dagens bostadsmarknad... man lär ju få buda minst några hundratusen över acceptpriset?

De flesta lägenheter går bara upp ca 50-100 papp av vad jag har sett på Hemnet (de som är korrekt prissatta från början vill säga). Att sälja direkt till någon som lägger en extra hundring sparar säljaren massor med tid och kanske även dubbelhyror (eller om denne redan har köpt nytt), så det kan det vara värt, beroende på alla miljoner olika faktorer som spelar in.

F.ö. är acceptpris acceptpris. Det finns ingen som helst anledning att bjuda över ett acceptpris, vilket folk dessvärre inte verkar fatta (alla budgivningar startar alltid över accept, det är helt bisarrt).
Citera
2014-01-31, 10:19
Medlem
MADs avatar
Citat:

De beror så klart på vad acceptpriset ligger på. Men de som redan köpt ny lägenhet och sitter med dubbla lån. Eller de som redan försökt sälja en gång innan och har hittat en ny lgh som de inte kan köpa utan att sälja den gamla först. Finns många exempel.
De som jag köpte av hade haft lgh länge och redan gjort så pass stor vinst att de tyckte det var värt det för att slippa ha visningar.
Citera
2014-01-31, 10:55
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
F.ö. är acceptpris acceptpris.

Tror att du har fel i detta påstående, åtminstone om man ser till Stockholmsmarknaden. När man införde acceptpris/accepterat pris så var detta sant ett tag men nu är lockpriserna tillbaka...
Citera
2014-01-31, 12:03
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Det är inte alltid lätt att ha den känslan. Jag vet flera bostäder som legat ute och där säljarna fått ett bud på utgångspris+x och nekat i tron om att de skall få ut mer vid en budgivning. Det har sedan slutat med att de sålt till utgångspris MINUS x istället.
Det förekommer förmodligen mer på annat håll i landet än huvudstaden, men det är inte lätt att säga exakt vad en bostad är värd eftersom det finns många faktorer som påverkar.
Citera
2014-02-01, 01:29
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Tror att du har fel i detta påstående, åtminstone om man ser till Stockholmsmarknaden. När man införde acceptpris/accepterat pris så var detta sant ett tag men nu är lockpriserna tillbaka...

Ja det är ju ingen som kan tvinga dig att sälja även om någon bjuder acceptpris.
Citera
2016-07-24, 18:27
Medlem
Skylarkers avatar
Alltså, har jag förstått det rätt att man som köpare i de här fallen ringer mäklaren och erbjuder 10, kanske 20% mer än begärt pris förutsatt att man får en privat visning av objektet innan den allmänna visningen? Eller köper man bostaden helt osedd?
Citera
2016-07-24, 18:44
Medlem
En äldre släkting sålde sin villa för ett par månader sedan.

Mäklaren hade bokat massor med visningsdagar eftersom
Villan väckte stort intresse.

Redan efter tredje visningstillfället såldes huset eftersom min
släkting hade hittat köpare som "har rätt känsla" för det
gamla huset.

Villan togs bort från Hemnet trots att det var massor med
intressenter som ännu inte hade hunnit komma till visning.

Här handlade det inte om pengar, utan om att hitta köpare
som hade rätta känslan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här