2014-01-29, 19:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Lite nyheter för alla nyliberala bostadsrätt kramare som påstår att det inte finns någon bostadsbrist

Ja och varför är det brist? Det kan du aldrig tänka ut eftersom du är fastlåst i vänstertänket, där man helt bortser från fakta.
Citera
2014-01-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Men du missar att kapital plöjs ned under hela processen, det kan kosta åtskilliga miljoner innan spaden kommer i jorden. Pengar som givetvis är helt bortkastade om någon granne lyckas övertyga byggnadsnämnden om att hens livskvalitet raseras om den grå parkeringsplatsen som skymtas från hens balkong blir bebyggd. Eller om det råkar bo en sällsynt insekt i träddungen där det passar bra mmed ett par nya villor.
Nu tog jag och knallade iväg till stadsbyggnadskontoret och tittade efter på ett område jag hörde nämnas häromdagen. Kistahöjden i Stockholms kommun. Folk älskar ju att tala om Stockholm så man får vara lyhörd för det.

Planen vann laga kraft i Feb 2012. Förfrågan skickades ut till 6 medlemmar i Stockholms byggmästarförening.
Och nu ser jag att det är inflyttning till sommaren. Dvs drygt 2 år inklusive tiden att bygga.
http://www.ncc.se/sv/Boende/Sok-bostad/Stockholm/Stockholm/Kistahojden/

Så tittar vi på ett verkligt fall så är det snarare så att man blir imponerad av hur snabbt det går.

Och en granne en bit bort rev huset och byggde ett nytt (anskrämligt) hus. Det tog inte lång tid. Mycket möjligt att grannarna klagade, men när jag ser resultatet hade dom inget för det iaf.

Citat:
Öhh? Nej, våra städer är långt ifrån bebyggda överallt. Det finns massor av luckor i form av parkeringsplateser, impediment och möjligheter till tredimensionell fastighetsbildning. Förtätning kallas det.
Jag skulle dock säga att om det finns en parkeringsplats så är det stället upptaget.

Men jag tror också att vi har olika syn på förtätning och när något är fullt bebyggd. Jag tycker att det är tillräckligt förtätat med ett villakvarter med tomter på 2000 kvm.

Citat:
Förtätning är en organisk proces där en fastighet i taget skapas, företrädesvis i områden med många befintliga byggnader, vilket borgar för många överklaganden för få bostäder.
Fullt begripligt. Jag skulle bli mycket missnöjd om grannen rev sitt hus och smällde dit ett flerfamiljshus med hyresrätter.

Citat:
Därför är det mycket bekvämare att bygga långt ut. Då kan du ta en hel åker och producera tjugo identiska hus med betydligt färre överklagande grannar. Dessutom har du många fler bostäder att fördela den administrativa kostnaden på.
Låter rimligt i många avseenden.
Citat:
Vi får alltså en typ av urban sprawl som oönskad bieffekt av planprocessen. För bättre beskrivningar om sprawls samhällskostnader rekomenderas självstudier.
Erfarenhetsmässigt så verkar det blir mer så i icke planekonomiska världar. (Och det ska inte läsas som något stöd för planekonomi).
Som exempel knatade jag omkring i centrala Miami för många år sedan och förvånades över hur höghus och obebyggda ödetomter större än fotbollsplaner låg lite huller om buller. Och konstaterade att en sådan oordning hade inte varit möjligt Sverige.

Riktig varför det var så vet jag inte men en möjlig förklaring är väl att en ägare kanske inte hade lust att bebygga fastigheten. Utan var nöjd med att den steg i pris och gillade att bli uppvaktad med div proper då och då.

Många nyare städer i USA är väldigt utspridda. Verkar bli så när folk får välja. Har du varit i San Jose någon gång? Jag har promenerat runt i down town. Dagtid skall sägas. Folk tyckte att jag hade dödslängtan. Ingen skull hala upp stora belopp för en lägenhet där. Inte då iaf. Viljan att bo centralt där var inte så stor.
På medeltiden valde man annorlunda. Och våra städer är ju därifrån. Ja, stadskärnorna iaf.

Citat:
Efterfrågan är stor oavsett om prisbildningen är satt ur spel eller ej, det pågår en massiv inflyttning. Men du sitter på för enkla modeller. Du tror att om pristaket höjs så kommer möjligheten till ökad lönsamhet göra att utbudet ökas.

Jag är ganska pesismistisk kring möjligheterna att öka utbudet, eftersom det styrs av en otroligt byråkratisk och snårig process även med svenska mått. Dessutom har decennier av subventioner och korporativism i sektorn skapat oligopolkolosser som bygger dyrt och dåligt. Jag tror tyvärr att dagens takt på nyproduktion av hyresrätter bara kommer höjas måttligt även om det går att få kostandstäckning och rejäl vinst.
Ja. Om pris regleringen tas bort kommer det att produceras mer HR.
MEN. Jag vill därmed inte säga att det blir en explosion i throughput. Det tror jag inte. Det finns ju en begränsad mängd människor som jobbar med sakerna i den här branschen idag och de ökas inte magiskt. Det kan nog bli en viss successiv ökning. Men man får också ha i åtanke att vi har redan mycket kvm per person. Så behovet är inte så stort. Däremot kan det nog bli en ökning av HR på bekostnad av BR. Jag skulle nog drista mig till att det skulle bli nästan stopp för BR och det skulle bara bli HR.

Citat:
Vad blir resultatet då? En godtycklig förmögenhetsöverföring till dem som råkar äga hyresfastigheter just då, trots att de gick in på marknaden med helt andra premisser.
Politiska beslut och innovationer orsakar förmögenhetsöverföringar. Ränteändringar av centralbanker, QE och liknande ger enorma förmögenhetsöverföringar. Kodaks ägare och pensionärer med pensionsfordringar på Kodak förlorade stort med digitalkamerans intåg.

Citat:
Och Strandvägen var ett exempel, Helge. Ett exempel på en miljö som människor finner attraktiv och är beredda att betala för, men som bryter mot bullernormer, strandskydd, parkeringsnormer, tillgänglighet och fan och hans mormor. Alltså byggs inte sådana miljöer i Sverige idag.
Då kan vi säga att jag prickade rätt med status. Det ordnar som sagt ingen byggmästare.

Vi kan ta ett annat exempel. För många år sedan var Miami Beach ett ställe för knarkare och liknande. Men en kändis valde då att köpa ett hus där och piffa upp det. Och övertalade en annan att göra likadant och så drog det iväg. Kändisar drar med sig status och husen köptes upp av andra som vill frottera sig med kändisar. Området blev poppis och fastighetspriserna steg. (Och här kan du också tala om en förmögenhetsöverföring. Men den vill du nog inte förbjuda).

Men min poäng är att det var redan byggt. Och hade väl en status marginellt högre än Rinkeby. Det som inträffade var en statusändring. Den har inte så mycket att göra med var det är byggt. Utan sociala/psykologiska mekanismer.
Citera
2014-01-30, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej studenter behöver inte köpa naturligtvis....det borde fungera som i andra storstäder. Hur mycket problem är det att hyra en lgh i exempelvis Berlin? Varför går det att hitta boende där snabbt, men inte i Sthlm? Det är nåt att fundera på.,,

Du menar en större marknad för hyresobjekt?
Citera
2014-01-30, 02:34
Medlem
Relays avatar
Gromph verkar vara en NIMBY av stora mått då kanske det blir en överraskning för honom att en av dom mest eftertraktade ställena i stockholm är gamla stan med sina täta gamla hus trånga gränder helt enkelt för att folk hellre bor där än i ett ödsligt och socialt fientligt urban sprawl eller villagetto som jag kallar det.

Dessa områden växte fram eftersom bilismen växte fram idag ser man faktiskt dom negativa konsekvenserna av detta. Låga befolkningsdensitet som knappast gynnar framväxter av en blandad företagsstruktur i området eftersom befolkningsunderlaget inte räcker till. Men dessa avarter har tyvärr inringat dom flesta städer i Sverige vilket gjort det oerhört svårt att få en kommun att växa enhetligt. skulle man börja bygga kvartersbyggnader idag så skulle dessa ängsliga Nimbys genast protestera. Egoismen går före samhällets behov av nya bostäder.
Senast redigerad av Relay 2014-01-30 kl. 02:40.
Citera
2014-01-30, 02:43
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
Sedan tar han inte i beaktande att går man i centrala Berlin idag så kan man förmodligen hitta ödetomter som en gång var bebyggda, men revs 1961 när man började bygga Berlinmuren. iallafall jag såg många 2003 och 2006.
Citera
2014-01-30, 10:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode

Det är själva uthyrningssystemet som jag vill åt. Varför kan man hyra en lgh med kort varsel i Berlin, men inte i sthlm?

Kan du svara på den enkla frågan?
Citera
2014-01-30, 10:50
Medlem
Migrationsverket klagar. De har många boenden som de hyr för att inhysa inkommande invandrare och deras allt större problem är att de som bor där nu inte kommer därifrån utan tar plats som migrationsverket behöver för att ta emot fler.

De klagar på att kommunerna inte har platser att ta emot fler och vill tvinga kommunerna att göra det ändå. Ehum..??

Problemet stavas bostadsbrist.
Citera
2014-01-30, 11:05
Medlem
JAMs avatar
Svårt att ni jämnför med Berlin som med sin utpräglade universitetsleverne och olika forskningsanstalter (utbildning) har en enorm rotation på boende. Jag har släkt som valde att behålla sitt hus när barnen flyttade ut för att istället hyra ut ytan till andra och detta är väldigt vanligt.

Förstår en poäng, men det är inte riktigt rättvist att jämföra.

Jag vet efter samtal med fastighetsägare att de inte gärna ser "vem som helst" som sökande till sina bostäder, utan hellre låter de stå tomma än att belasta sig med "vad som helst". De har tidigare huserat studenter som socialboende men nu avtackat sig detta pga. det oftast ställer till det mer än vad det ger.

Istället väljer man att öka priserna till en grad som innebär sortering av ytskiktet. Samt så tillämpar man borgenärer för att säkerställa detsamma.

Jag är själv förvånad att inte fler bygger hus då detta torde generera enorma intäckter med dagens syn på boendekostnader. Problemet är väl att de som bygger hus antingen a) redan är husägare och således inte vill bygga nytt för att inte kunna höja priser eller b) bygger hus åt den enorma "flyktingström" som anländer till landet år efter år.

Nu är det inte upp till staten att bygga hus åt gemene man kanske, men när det kommer till äldrevården som årligen har ökande problem med bostäder är det dags att se över vart ekonomin fördelas, helt klart.
Citera
2014-01-30, 12:14
Medlem
Citat:
Det är själva uthyrningssystemet som jag vill åt. Varför kan man hyra en lgh med kort varsel i Berlin, men inte i sthlm?

Kan du svara på den enkla frågan?
För att de har ett jätteutbud av lägenheter (och andra lokaler), inte sällan i gamla Östberlin, med "okej" standard.
Citera
2014-01-30, 13:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
För att de har ett jätteutbud av lägenheter (och andra lokaler), inte sällan i gamla Östberlin, med "okej" standard.

Nja det är inte riktigt sant. Det finns väldigt få tomma lägenheter nuförtiden i Berlin. Det är en mycket populär stad att bo i.

Däremot är uthyrningen mer eller mindre fri på ett helt annat sätt än i det här landet. På så sätt kan hyrorna vara på en helt ok nivå och det finns alltid ett utbud för den som behöver en lgh snabbt.
Citera
2014-01-30, 13:39
Medlem
Citat:
Nja det är inte riktigt sant. Det finns väldigt få tomma lägenheter nuförtiden i Berlin. Det är en mycket populär stad att bo i.

Däremot är uthyrningen mer eller mindre fri på ett helt annat sätt än i det här landet. På så sätt kan hyrorna vara på en helt ok nivå och det finns alltid ett utbud för den som behöver en lgh snabbt.
Jag kunde svurit på att du frågade varför man kunde hyra billiga bostäder i Berlin... Jag är helt enig med dig.

Släpp mer byggbar mark, sluta detaljstyra byggen, ta bort vetorätten från brf och låt folk förhandla sina egna hyror. Det är mitt recept. Sen är det olika hur folk vill krydda och blanda, men där är grundingredienserna.
Citera
2014-01-30, 17:11
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
det finns alltid ett utbud för den som behöver en lgh snabbt.
Nja, det finns alltid en lgh för de som har pengar. Detta gäller även i Stockholm. Problemet är vi tar en enorma mängder invandrare som inte har och inte kommer att få någon inkomst förutom statliga bidrag. Då är det inte lönsamt att bygga bostäder åt dessa. Om man nu inte höjer bidragen för bostäder men detta är i princip samma sak som att staten stödjer byggandet med direkta bidrag. Oavsett så blir det svenskarna som ska betala invandrarnas bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in