2014-01-08, 13:10
Medlem
PaterNoster777s avatar
Ett nytt parti, Kristna Värdepartiet, har bildats.
http://www.kristnavardepartiet.se/

I realiteten handlar det om att Kristdemokraterna splittras. Odell misslyckades med att bli partiledare, och Lennart Sacrédeus blev petad som kandidat till EU-valet.

Kristdemokraterna har i praktiken inte fått igenom någonting av sin politik genom att ha blivit ett stödparti åt moderaterna. Det tydligaste exemplet är frågan om samkönade äktenskap där de blev totalt överkörda.

Uppenbarligen finns det många som har fått nog och i stället startar ett nytt parti som vänder sig direkt till Kristdemokraternas kärnväljare. Resultatet kan rimligen bara bli att Kristdemokraterna åker ut ur Riksdagen. Därmed lär Moderatregeringen vara dödsdömd.

Var det smart av Kristdemokraternas ledning att köra över sina kärnväljare?
Var det smart av Moderaterna att köra över Kristdemokraterna?
Citera
2014-01-08, 13:19
Medlem
Får dom ingen publicitet så finns dom ju inte. Så långt kan msm hålla dom stången.
Hur ska dom nå ut till kärnväljarna?
Citera
2014-01-08, 13:58
Bannlyst
Intressant. KD har ku haft en bakväg att hålla rig kvar i riksdagen även om det blir under 4%, dvs 12 % i jönköpings län (där man ligger precis på håret). Med detta nya parti minskar de chanserna.

mycket bra, splittra vidare!
Citera
2014-01-08, 14:05
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Får dom ingen publicitet så finns dom ju inte. Så långt kan msm hålla dom stången.
Genom personliga nätverk, främst inom Pingströrelsen.
Det är där kärnväljarna finns. De behöver inga mediartiklar. Kärnväljarna är mycket församlingsaktiva.
Citera
2014-01-08, 14:19
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sius

Jag har ofta debatterat med KD-folk och som socialdemokrat har jag börjat gilla dom mer och mer. Dom har släppt abortfrågan och den konservativa kvinnosynen, så jag kan tänka mig att absorbera kvarlevorna in i S nu efter splittringen.
Citera
2014-01-08, 14:27
Medlem
NilsCelines avatar
Ett nytt försök att kapa Sverigedemokraterna av media. I inslaget på Sveriges radio framgick det givetvis inte alls på vilket sätt det nya Mediapartiet skiljer sig från SD. Haha, bra försök

SD är ju en reinkarnation av gamla KDS.
Citera
2014-01-08, 14:48
Moderator
TheLuckys avatar
Från P&I - - > partier och partipolitik.

/Mod
Citera
2014-01-08, 14:58
Medlem
Caesar Johansens avatar
Partiet diskuteras i konservatism-forumet.

Jag tror inte på projektet för egen del. Däremot kan det fungera som en skrämseldocka mot Göran Hägglund -- och det kan leda till att KD tappar tillräckligt mycket stöd att de åker ut ur riksdagen 2014. Vilket inte är mer än rätt med tanke på hur KD har sålt ut sig till liberalerna.
Citera
2014-01-08, 15:03
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Jag har ofta debatterat med KD-folk och som socialdemokrat har jag börjat gilla dom mer och mer. Dom har släppt abortfrågan och den konservativa kvinnosynen, så jag kan tänka mig att absorbera kvarlevorna in i S nu efter splittringen.
Nej! De kommer att leva kvar. De har verkat utanför Riksdagen under merparten av sin tid.

Syftet med utbrytningen är förmodligen just att se till att Kristdemokraterna åker ut. De ballanserar redan på 4%-spärren, och har inte råd att förlora något alls.
Då kommer Hägglund att bytas ut, och partierna kan slås samman, men då på en mer uttalad kristen grund.

Får de 3% i valet 2018 kan Moderaterna förmodligen glömma att hamna i regeringsställning, och skulle de komma in och det skulle bli en borglig majoritet (Alliansen är död) lär de ställa tuffa krav för att stödja en moderatledd regering.
Citera
2014-01-08, 15:10
Medlem
Att splittra ett litet parti leder obönhörligt till att man får två ännu mindre partier. Det räcker gott som det är med tandlösa kristna snällistpartier. Vad Sverige behöver är ett hårdfört konservativt parti med en tydlig agenda.
Citera
2014-01-08, 15:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Är det några kända namn bakom partiet i dagsläget?
Citera
2014-01-08, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsCeline
Ett nytt försök att kapa Sverigedemokraterna av media. I inslaget på Sveriges radio framgick det givetvis inte alls på vilket sätt det nya Mediapartiet skiljer sig från SD. Haha, bra försök

SD är ju en reinkarnation av gamla KDS.

Verkligen inte. KD har alltid varit ett internationalistiskt globaliseringsparti, och SD tror nog knappast att Gud har åsikter om svensk matmoms som Alf trodde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in