2014-01-26, 09:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ny SIFO pressenteras i Svd som påstår att:

Citat:
Historiska siffror talar för Alliansen – och S

Den borgerliga Alliansen inleder supervalåret med två partier under fyraprocentsspärren. Annars är ställningen mellan blocken i januaris SvD/Sifo påfallande lik den vid samma tidpunkt förra valrörelsen – då alliansen vann.

Både centern och Kd är under spärren men det förklaras bort med att den är psykologisk. murvlar! Jag tycker den är mycket påtaglig och det kommer för de små skitpartierna att bli ett mycket brutalt uppvaknade dagen efter valdagen.

Alliansen kan inte vinna valet som de gjorde 2010, det är en omöjlighet med ett 10% Sd som i så fall garanterat avgör vilka som ska bilda regering. Åker Kd eller C ur riksdagen är det garanterat kört.

Svd ska ju var en borgarblaska och de måste väl visa upp tecken på det även på nyhetssidorna. Det ser jag som enda förklaringen till artikeln.

S 32,9
V 8,3
Mp 9,4
M 25,4
C 3,7
Fp 6,5
Kd 3,3
Sd 9,2
2014-01-26, 09:48
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Så alltså 38.9 vs 50.6, är ju kört för Alliansen även om jag tror de spottar upp sig en del.

Man kan även tänka sig S+MP 42.3, S+V 41.2 och S+SD 42.1 som större än alliansen. Ja, ska bli intressant att se vilka S går i säng med.

Alliansen i bokstavsordning:
C 3,7
Fp 6,5
Kd 3,3
M 25,4

Övriga i bokstavsordning:
Mp 9,4
S 32,9
Sd 9,2
V 8,3

Nu också med länk: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/historien-talar-for-alliansen_8930790.svd?sidan=1
Senast redigerad av eternussermo 2014-01-26 kl. 09:50.
2014-01-26, 10:05
Medlem
Madagascars avatar
Den gode Niklas Svensson twittrar sifos siffror med skillnaderna från förra månaden:

Niklas Svensson ‏@niklassvensson 25 min

Sifo i dag:

S 32,9 +0,4
V 8,3 +0,5
MP 9,4 -1,6

M 25,4 +0,2
C 3,7 -0,7
FP 6,5 +1,0
KD 3,3 -0,3

SD 9,2 -0,1

SvD presenterar inte siffrorna med skillnaderna från föregående månad som man på ett enkelt sätt kan klippa in här. De integrerar siffrorna i grafiken. Då tar man Niklas Svensson till hjälp Men för att kolla sympatierna i olika väljargrupper kan det vara värt att kika på SvD:s grafik (sammanställning av två månaders undersökningar - 4187 telefon intervjuer).

Det är t ex intressant att se att endast 0.9% av männen i åldern 18-29 stöder C. Motsvarande siffra bland kvinnor är hela 4.7%. Det är iofs knappast mer än ett par hundra personer i respektive subgrupp.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/opinionen-i-siffror_8919968.svd?sidan=2
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-26 kl. 10:54.
2014-01-26, 10:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Både centern och Kd är under spärren men det förklaras bort med att den är psykologisk. murvlar! Jag tycker den är mycket påtaglig och det kommer för de små skitpartierna att bli ett mycket brutalt uppvaknade dagen efter valdagen.

Alliansen kan inte vinna valet som de gjorde 2010, det är en omöjlighet med ett 10% Sd som i så fall garanterat avgör vilka som ska bilda regering. Åker Kd eller C ur riksdagen är det garanterat kört.

Svd ska ju var en borgarblaska och de måste väl visa upp tecken på det även på nyhetssidorna. Det ser jag som enda förklaringen till artikeln.

S 32,9
V 8,3
Mp 9,4
M 25,4
C 3,7
Fp 6,5
Kd 3,3
Sd 9,2

Nej...Som du säger..Det är ju knappast jämförbart med 2010 då SD är i princip dubbelt så stort nu.

Läget blir ju då än mer prekärt för KD och C. Två partier ska slåss om stödröster.
Senast redigerad av Steff83 2014-01-26 kl. 10:54.
2014-01-26, 11:24
Medlem
thomas24s avatar
Det är onekligen lite Bagdad Bob känsla över svd. Märks det inte in på redaktionen hur trött folket är på alliansen.
2014-01-26, 11:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej...Som du säger..Det är ju knappast jämförbart med 2010 då SD är i princip dubbelt så stort nu.

Läget blir ju då än mer prekärt för KD och C. Två partier ska slåss om stödröster.
Det var likadant inför 2010, just saying. Dock tror jag det blir förlust i år, det enda intressanta är vilka sossarna slår sig i slang med.
2014-01-26, 11:34
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Det var likadant inför 2010, just saying. Dock tror jag det blir förlust i år, det enda intressanta är vilka sossarna slår sig i slang med.

Som sagt. Där är den andra viktiga skillnaden. Vi har inte två uttalade block som kommer mötas heller. Tror det är mest till nackdel för Alliansen nu när man har opinionen tydligt mot sig. S taktik är ju inte nytt egentligen. Dom har varit som starkast när dom kört sitt eget race och avvaktar valresultatet.

Ang. C och KD så är det ändå troligen färre röster man ska slåss om denna gång. C var inte lika hotat då heller. Det är främst som måste vinna röster där. KD har trogna stödröstare sen långt tillbaks.
Senast redigerad av Steff83 2014-01-26 kl. 11:40.
2014-01-26, 11:39
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Som sagt. Där är den andra viktiga skillnaden. Vi har inte två uttalade block som kommer mötas heller. Tror det är mest till nackdel för Alliansen. S taktik är ju inte nytt egentligen. Dom har varit som starkast när dom kört sitt eget race och avvaktar valresultatet.
De har ju historiskt ofta haft runt 40-50%, tycker det är en helt annan grej när de ligger runt 30%, men att inte tala om vilken politik man vill ha och vilka man kan tänka sig att liera sig med verkar ju funka...
2014-01-26, 11:48
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
De har ju historiskt ofta haft runt 40-50%, tycker det är en helt annan grej när de ligger runt 30%, men att inte tala om vilken politik man vill ha och vilka man kan tänka sig att liera sig med verkar ju funka...

Det funkar..Folk gillar i grunden inte allianser..utan dom vill ha sina partier..som det ska vara. Det håller ju också på att förstöra borgeligheten totalt. Jag förstår mig inte på FP, C och KD egentligen att dom utelämnar sig så totalt för M. Ok om man gör det för makten bland partitopparna..men tycker verkligen gräsrötterna att detta är OK? Har dom inga egna ambitioner alls?
2014-01-26, 11:57
Medlem
thomas24s avatar
En viktig skillnad är ju definitivt att s har svetsarn i stället för Mååna. Nu kan jag inte undersökningarna exakt men svetsarn har väl nästan lika stort förtroende som Nero.
2014-01-26, 12:07
Medlem
Powergirls avatar
I och för sig inga nyheter i denna undersökning men att klyftan till alliansens partier består blir bara tydligare och tydligare ju närmare valet vi kommer. I dagsläget är det ingen tvivel om vad nästa statsminister heter.
Kul läsning också att det tredje största partiet i denna undersökning är MP.
2014-01-26, 12:16
Medlem
thomas24s avatar
Dock är det ju rätt märkligt att inte s får bättre siffror enligt min mening. Att mp ligger på över 9 är för mig obegripligt eller finns det så många dårar i Sverige. Eller är det så enkelt att mätningarna överskatter dem som vanligt med lite felviktning och en del omvänd Bradley.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in