Citat:
Du har fel, jag har rätt. Och du fattar inte satslogik. Annars hade du insett att det är giltiga argument. Vill du ha bevis?
1. Premiss: -A
2. Antag då: A
3. Antag vidare: -B
Ur satserna 1 och 2 bildas: -A&A
Den satsen är en motsägelse. Alltså:
4. --B
--B betyderer samma som B:
5. B
Alltså:
A->B QED
Inte övertygad? Et giltigt argument är ett, där premissens sanning garanterar slutsatsens sanning. Du menar att ingenting, utom tautologier, följer ur enstaka påståenden. Jag har dock just gett ett bevis. Men betrakta följande:
-A Alltså A->B
Försök göra A->B falsk. Den enda tolkningen som gör A->B falsk är den, som gör A sann och B falsk. Men om A är sann, då görs premissen falsk, då -A är falsk om A är sann. Med andra ord: det finns ingen tolkning som gör premissen sanna och slutsatsen falsk.
Och vad med konsekvens 2?:
-A, altså A->-B
Igen måste A vara sann om slutsatsen, som är en implikation, ska göras falsk - vilket är en förutsättning för att argumentet ska kunna tänkas vara ogiltigt (hade slutsatsen varit en tautologi hade den följd av precis allt). Igen görs premissen falsk. Enda tolkningen som gör PREMISSEN sann, gör slutsatsen sann.
Med andra ord:
Ur det sanna påståendet att inte alla är vita människor följer att om alla är vita humies, då finns inte kriminalitet. Och att om alla var vita... då skulle den inte finnas.
Varför kan ni inte bara acceptera min teori?
1. Premiss: -A
2. Antag då: A
3. Antag vidare: -B
Ur satserna 1 och 2 bildas: -A&A
Den satsen är en motsägelse. Alltså:
4. --B
--B betyderer samma som B:
5. B
Alltså:
A->B QED
Inte övertygad? Et giltigt argument är ett, där premissens sanning garanterar slutsatsens sanning. Du menar att ingenting, utom tautologier, följer ur enstaka påståenden. Jag har dock just gett ett bevis. Men betrakta följande:
-A Alltså A->B
Försök göra A->B falsk. Den enda tolkningen som gör A->B falsk är den, som gör A sann och B falsk. Men om A är sann, då görs premissen falsk, då -A är falsk om A är sann. Med andra ord: det finns ingen tolkning som gör premissen sanna och slutsatsen falsk.
Och vad med konsekvens 2?:
-A, altså A->-B
Igen måste A vara sann om slutsatsen, som är en implikation, ska göras falsk - vilket är en förutsättning för att argumentet ska kunna tänkas vara ogiltigt (hade slutsatsen varit en tautologi hade den följd av precis allt). Igen görs premissen falsk. Enda tolkningen som gör PREMISSEN sann, gör slutsatsen sann.
Med andra ord:
Ur det sanna påståendet att inte alla är vita människor följer att om alla är vita humies, då finns inte kriminalitet. Och att om alla var vita... då skulle den inte finnas.
Varför kan ni inte bara acceptera min teori?

Inte nog med att du inte begriper syllogismer, du kan uppenbarligen inte heller läsa:
Citat:
Ursprungligen postat av Ontic
För att ett argument ska vara logiskt och icke-tautologiskt inom ramen för den 'propositional logic' som utfärdas i egenskap av naturliga språk behövs åtminstone 2 antaganden, varpå ingenting av värde någonsin kan härledas utifrån det ensamma faktumet att "alla är inte vita människor".
Jag är med andra ord fullt medveten om att det går att konstruera icke-triviella argument med bara 1 antagande om det hela skrivs formellt. I ett sådant fall är det t.om möjligt helt utan premisser. Faktum kvarstår att ditt argument som du skrev det i ditt första inlägg har 1 påstående (1 premiss) med icke-triviella konsekvenser, vilket alltid kommer att vara en non sequitur om det skrivs på ett naturligt språk. Åtminstone steg 2 och 3 i ditt närmast ovanstående inlägg existerar inte i ditt tidigare resonemang "Påstående 1, därför konsekvens 1", varpå det finns goda skäl att säga att det inte ens är samma argument.