Citat:
Ursprungligen postat av
Civilization
Det kan absolut rasa mer. Alltså priset på pappersguld. Men redan på dessa nivåer så börjar den fysiska tillgången sina. Med ännu lägre priser så kommer premierna att stiga så även om papperspriset går ner till 1.000 dollar... eller 50 dollar så tror jag att priset på fysiskt är på botten, eller i alla fall väldigt nära botten. Silver kan nog sjunka mer. Tillfällig brist på fysiskt silver hos återförsäljare vid ytterligare kraftig nergång ja men bortsett från det tror jag att silverpriset kan gå ner till under 15 dollar och kanske så lågt som 10 dollar.
Jag har silver men tror mer på guldet. Många sätter guld o silver i samma fack men de är i grunden numer väldigt olika. Silver är i mina ögon mer som koppar och gynnas främst utav en stark ekonomisk tillväxt. Att silver och guldkursen idag leker följa John är för att de båda är extremt manipulerade. Silver kommer aldrig få en stark monetär position igen då metallen är för användningsbar. Vi behöver silvret inom industrin och det vore idiotiskt att hamstra metallen och låta den samla damm.
Guld däremot är mer eller mindre "värdelöst" vilket gör det extremt "värdefullt"
Jag sprider mina inköp då det kan sjunka i pris samt att eftersom priset ännu sätts i dollar så får jag även mer guld för mina Sek ifall kronan stärks. Så visst kanske bättre köptillfällen än just idag kan dyka upp..
Idag var guldpriset nere vid 1237. Silverdoktorerna tror att det här kan vara ett bra köptillfälle:
If previous FOMC take-downs are any indication, gold & silver will bottom Thursday morning, and recover throughout the afternoon and throughout the day Friday.
While support at $1250 and $19 have been breached, both gold and silver are still well off their correction lows of $1178 and $18.
We suspect this morning may prove one of the best entry points for physical gold and silver in the near future.
http://www.silverdoctors.com/gold-silver-smashed-through-support-on-classic-post-fomc-raid/#more-38073
Tycker grafen ser väldigt svag ut men det är svårt att sia om priset.
Vad gäller silver har jag svårt att se hur det skulle förlora sin monetära status. Den har varat i sextusen år och det är väl längre än guldets? Sen finns det de som påstår att tillgången på silver är mindre än guld då silvret förbrukas och inte återvinns i tillräcklig omfattning. Samtliga bulliontillverkare gör silvermynt parallellt med guldmynt. Likadant med tackor.
Under Oscar II hade vi guldmyntfot. I valörerna 5, 10 och 20 kronor var det guld. Tvåkronan ner till tioöringen i silver och fem till ettöringen i koppar. Myntens vikter har anpassats efter en ratio som speglade dåtidens tillgång och pris på resp metall. Jag har svårt att se hur silver men även koppar skulle sakna monetär status även i dagens samhälle.
Nyligen försvann femtioöringen i koppar och med tanke på att enkronan är ett nickelpläterat kopparmynt så har vi redan koppar som betalningsmedel. Snart kommer inflationen ha ersatt kopparn med stål men om vi ska använda guld som betalningsmedel så måste både silver och koppar finnas för att kunna växla ner värdet. Eftersom silvrets ratio mot guld är helt åt helvete så tror jag att silver har mest att hämta in när pappersmanipuleringen upphör.