2014-01-27, 21:21
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
De priserna du anger samt spread:en bekommer mig inte. Ty, jag säljer inte förrän det priset gäller per gram. That's right. Per gram. I reella termer. Minst.

Då kanske du förstår varför lejonparten av mina besparingar utgörs av fysiskt guld. Detta är dock bara mig och jag rekommenderar det ingen annan. 5 - 10 % av ens netto kapital räcker gott och väl för de allra flesta där ute.

PS Jag är ingen guldälskare. Lika mycket som jag är en syre eller vattenälskare. Det finns där - och det gör sitt jobb. That's it.

Och varför räcker 5-10% till alla andra men inte dig?
Citera
2014-01-27, 21:53
Medlem
Okej du vill ha en 10 dubbling. Historiskt har guldet följt inflationen som varit runt 3%. Det här måste man sedan ta minus förvaringskostnad och växlingskostnad.

Varför skulle plötsligt guldet gå upp så mycket är min nästa fråga?
Citera
2014-01-27, 22:09
Medlem
Etnad11s avatar
@endy2 & felia:

Detta går tyvärr inte att svara på. Eventuellt om ni läser alla mina posts, Gold Trail + hela FOFOA's blogg.

Fast, även då, ni kanske kommer fram till en helt annan slutsats än vad jag gjorde. Och även om ni skulle komma fram till samma slutsats så behöver det inte betyda att det är rätt slutsats. Det kan ju faktiskt vara helt fel!

Så som med mycket annat, tidens tand får avgöra.

Fram till dess kan vi ju spy galla över allt och alla.

Take care\Etnad
Citera
2014-01-27, 23:42
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Och varför räcker 5-10% till alla andra men inte dig?

Det Etnad och många freegoldare menar är att om du lägger en för stor del av din förmögenhet i guld och inte är tillräckligt stark i din övertygelse (din kunskap i området är för liten) så är risken att du säljer ditt guld vid värsta tänkbara tidpunkt.

Däremot om du bara har 10% av din förmögenhet i guld så behöver du inte vara helt guldbiten för att hålla kvar din position när det blir åka av..
Citera
2014-01-27, 23:50
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Okej du vill ha en 10 dubbling. Historiskt har guldet följt inflationen som varit runt 3%. Det här måste man sedan ta minus förvaringskostnad och växlingskostnad.

Varför skulle plötsligt guldet gå upp så mycket är min nästa fråga?

Njaa.. Det är inte guldet som kommer gå upp. När papperstillgångarna imploderar och krossas utav skuldbergets tyngd så kommer enorma "värden" i våra ögon att gå upp i rök. Men det som händer är helt enkelt att papperstillgångarna devalveras i förhållande till guldet.

Sist det hände gick guldet från 35 dollar till 850 dollar på 10 års tid. Men nu är allt mycket värre så jag förväntar mig en kraftigare revaluering än så.
Citera
2014-01-29, 00:02
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Det Etnad och många freegoldare menar är att om du lägger en för stor del av din förmögenhet i guld och inte är tillräckligt stark i din övertygelse (din kunskap i området är för liten) så är risken att du säljer ditt guld vid värsta tänkbara tidpunkt.

Däremot om du bara har 10% av din förmögenhet i guld så behöver du inte vara helt guldbiten för att hålla kvar din position när det blir åka av..

Då undrar jag när värsta tänkbara tidpunkt att sälja guld brukar infalla? Och när är den bästa tidpunkten att köpa guld?

Egentligen så tror jag att ju förr man går ur fiatsystemet ju bättre. Det finns helt enkelt ingen bra tidpunkt eller kurs. Det gäller bara att slippa växla tillbaka till något man inte tror på.

Nästa år ska kronan devalveras genom att vi får kopparpläterade stålmynt istället för nickelpläterade kopparmynt. Ädelmetallen silver är sedan 1968 försvunnen ur kronan, Jag tror det nu är en bra tidpunkt att växla bort kronor mot guld och silver. Spara lite grann till löpande utgifter men värdesäkra sitt sparande i något värdebeständigt som inte kan inflateras bort.
Citera
2014-01-29, 10:18
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Då undrar jag när värsta tänkbara tidpunkt att sälja guld brukar infalla? Och när är den bästa tidpunkten att köpa guld?

Egentligen så tror jag att ju förr man går ur fiatsystemet ju bättre. Det finns helt enkelt ingen bra tidpunkt eller kurs. Det gäller bara att slippa växla tillbaka till något man inte tror på.

Nästa år ska kronan devalveras genom att vi får kopparpläterade stålmynt istället för nickelpläterade kopparmynt. Ädelmetallen silver är sedan 1968 försvunnen ur kronan, Jag tror det nu är en bra tidpunkt att växla bort kronor mot guld och silver. Spara lite grann till löpande utgifter men värdesäkra sitt sparande i något värdebeständigt som inte kan inflateras bort.

Freegoldteorin är att pappersguldet kommer gå mot noll. Fysiskt guld kommer då att "gå under jorden". Dvs du kommer inte att få tag i fysiskt. I alla fall inte inte "in size" Klart att någon stackars privatperson eller någon desperat handlare kanske är villig att sälja sitt guld. Men till vilket pris? Papperspriset som styr priset på guld idag har ju (kommer) att krascha..

Efter en kortare period av ovisshet så kommer antingen från regeringars håll en revaluering (detta beroende på hur Fiatvalutorna mår) eller så kommer marknaden själv att sakta men säkert att komma fram till det egentliga priset på fysiskt guld.

Många hatar guld idag och tycker det är skit. Många investerare som köpte på 1.800 dollar/oz + och nu säljer sitt guld. Är det nu då som sämsta tänkbara scenario är att sälja eller kommer priset falla mer?

Jag köper i alla fall nu och kommer köpa mera.
Citera
2014-01-29, 15:56
Medlem
Tack för en bra förklaring där Civilization som inte är på 20 A4 sidor, front and back.

Tiden lär utvisa hur det står till med det här. Inom ett par år bör stödköpen vara borta och räntan höjd, då har vi en del av svaret klart.
Citera
2014-01-29, 17:57
Medlem
felias avatar
Citat:
Freegoldteorin är att pappersguldet kommer gå mot noll. Fysiskt guld kommer då att "gå under jorden". Dvs du kommer inte att få tag i fysiskt. I alla fall inte inte "in size" Klart att någon stackars privatperson eller någon desperat handlare kanske är villig att sälja sitt guld. Men till vilket pris? Papperspriset som styr priset på guld idag har ju (kommer) att krascha..

Efter en kortare period av ovisshet så kommer antingen från regeringars håll en revaluering (detta beroende på hur Fiatvalutorna mår) eller så kommer marknaden själv att sakta men säkert att komma fram till det egentliga priset på fysiskt guld.

Många hatar guld idag och tycker det är skit. Många investerare som köpte på 1.800 dollar/oz + och nu säljer sitt guld. Är det nu då som sämsta tänkbara scenario är att sälja eller kommer priset falla mer?

Jag köper i alla fall nu och kommer köpa mera.

Min poäng var att det inte finns något pris som är rätt eller fel på guld. Oavsett vad du gett eller fått för guldet så äger man något som har ett bestående värde. Vilket för mig är hela saken med ädelmetall. Kan man omsätta sina papperspengar och nödmynt till något med bestående värde så är prisfluktuationer något man måste räkna med och sprida ut sitt handlande över tid. Och då är alltid priset rätt, oavsett tidpunkt för man gjorde ett aktivt val bort från fiatvalutan. Papperspengar förlorar alltid sitt värde, det är det enda jag med säkerhet vet..

Jag säger inte emot att du tror att tidpunkten är rätt att köpa vid men eftersom priset är manipulerat av starka krafter med en agenda kan det lika gärna rasa ytterligare och här finns ingen ångervecka, än mindre en prisgaranti.

Köper du silver också?
Citera
2014-01-29, 20:26
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Min poäng var att det inte finns något pris som är rätt eller fel på guld. Oavsett vad du gett eller fått för guldet så äger man något som har ett bestående värde. Vilket för mig är hela saken med ädelmetall. Kan man omsätta sina papperspengar och nödmynt till något med bestående värde så är prisfluktuationer något man måste räkna med och sprida ut sitt handlande över tid. Och då är alltid priset rätt, oavsett tidpunkt för man gjorde ett aktivt val bort från fiatvalutan. Papperspengar förlorar alltid sitt värde, det är det enda jag med säkerhet vet..

Jag säger inte emot att du tror att tidpunkten är rätt att köpa vid men eftersom priset är manipulerat av starka krafter med en agenda kan det lika gärna rasa ytterligare och här finns ingen ångervecka, än mindre en prisgaranti.

Köper du silver också?

Det kan absolut rasa mer. Alltså priset på pappersguld. Men redan på dessa nivåer så börjar den fysiska tillgången sina. Med ännu lägre priser så kommer premierna att stiga så även om papperspriset går ner till 1.000 dollar... eller 50 dollar så tror jag att priset på fysiskt är på botten, eller i alla fall väldigt nära botten. Silver kan nog sjunka mer. Tillfällig brist på fysiskt silver hos återförsäljare vid ytterligare kraftig nergång ja men bortsett från det tror jag att silverpriset kan gå ner till under 15 dollar och kanske så lågt som 10 dollar.

Jag har silver men tror mer på guldet. Många sätter guld o silver i samma fack men de är i grunden numer väldigt olika. Silver är i mina ögon mer som koppar och gynnas främst utav en stark ekonomisk tillväxt. Att silver och guldkursen idag leker följa John är för att de båda är extremt manipulerade. Silver kommer aldrig få en stark monetär position igen då metallen är för användningsbar. Vi behöver silvret inom industrin och det vore idiotiskt att hamstra metallen och låta den samla damm.

Guld däremot är mer eller mindre "värdelöst" vilket gör det extremt "värdefullt"

Jag sprider mina inköp då det kan sjunka i pris samt att eftersom priset ännu sätts i dollar så får jag även mer guld för mina Sek ifall kronan stärks. Så visst kanske bättre köptillfällen än just idag kan dyka upp..
Citera
2014-01-29, 22:21
Medlem
Citat:
Det kan absolut rasa mer. Alltså priset på pappersguld. Men redan på dessa nivåer så börjar den fysiska tillgången sina. Med ännu lägre priser så kommer premierna att stiga så även om papperspriset går ner till 1.000 dollar... eller 50 dollar så tror jag att priset på fysiskt är på botten, eller i alla fall väldigt nära botten. Silver kan nog sjunka mer. Tillfällig brist på fysiskt silver hos återförsäljare vid ytterligare kraftig nergång ja men bortsett från det tror jag att silverpriset kan gå ner till under 15 dollar och kanske så lågt som 10 dollar.

Jag har silver men tror mer på guldet. Många sätter guld o silver i samma fack men de är i grunden numer väldigt olika. Silver är i mina ögon mer som koppar och gynnas främst utav en stark ekonomisk tillväxt. Att silver och guldkursen idag leker följa John är för att de båda är extremt manipulerade. Silver kommer aldrig få en stark monetär position igen då metallen är för användningsbar. Vi behöver silvret inom industrin och det vore idiotiskt att hamstra metallen och låta den samla damm.

Guld däremot är mer eller mindre "värdelöst" vilket gör det extremt "värdefullt"

Jag sprider mina inköp då det kan sjunka i pris samt att eftersom priset ännu sätts i dollar så får jag även mer guld för mina Sek ifall kronan stärks. Så visst kanske bättre köptillfällen än just idag kan dyka upp..

Gillar att läsa dina inlägg, Civilization! Känns äkta. Etnad11 länkar bara till samma saker hela tiden. Börjar bli lite tråkigt, no offence!
Citera
2014-01-30, 18:00
Medlem
felias avatar
Citat:

Idag var guldpriset nere vid 1237. Silverdoktorerna tror att det här kan vara ett bra köptillfälle:

If previous FOMC take-downs are any indication, gold & silver will bottom Thursday morning, and recover throughout the afternoon and throughout the day Friday.
While support at $1250 and $19 have been breached, both gold and silver are still well off their correction lows of $1178 and $18.
We suspect this morning may prove one of the best entry points for physical gold and silver in the near future.

http://www.silverdoctors.com/gold-silver-smashed-through-support-on-classic-post-fomc-raid/#more-38073

Tycker grafen ser väldigt svag ut men det är svårt att sia om priset.

Vad gäller silver har jag svårt att se hur det skulle förlora sin monetära status. Den har varat i sextusen år och det är väl längre än guldets? Sen finns det de som påstår att tillgången på silver är mindre än guld då silvret förbrukas och inte återvinns i tillräcklig omfattning. Samtliga bulliontillverkare gör silvermynt parallellt med guldmynt. Likadant med tackor.

Under Oscar II hade vi guldmyntfot. I valörerna 5, 10 och 20 kronor var det guld. Tvåkronan ner till tioöringen i silver och fem till ettöringen i koppar. Myntens vikter har anpassats efter en ratio som speglade dåtidens tillgång och pris på resp metall. Jag har svårt att se hur silver men även koppar skulle sakna monetär status även i dagens samhälle.

Nyligen försvann femtioöringen i koppar och med tanke på att enkronan är ett nickelpläterat kopparmynt så har vi redan koppar som betalningsmedel. Snart kommer inflationen ha ersatt kopparn med stål men om vi ska använda guld som betalningsmedel så måste både silver och koppar finnas för att kunna växla ner värdet. Eftersom silvrets ratio mot guld är helt åt helvete så tror jag att silver har mest att hämta in när pappersmanipuleringen upphör.
Senast redigerad av felia 2014-01-30 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in