2014-01-26, 19:08
Medlem
Jag har aldrig påstått att jag har haft bra koll på guld, men har ställt ett antal frågor här i tråden och fått samma svar hela tiden...
"All form av ETF'er eller investing i SLV och GLV är ett absolut NEJ! If you can't hold it, you don't own it." eller... "Håll dig borta från aktier, papper, virtuella saker och andra abstrakta värden. Tiden är kommen för att säkra det man har, inte skapa mer av det man inte har. Fysisk verklighet utan motpartsrisk med naturlig stabilitet framför abstrakt verklighet med motpartsrisk och inbyggt instabilitet."

...dvs vad man än skriver så finns det inget som är lika bra som fysiskt guld..
Citera
2014-01-26, 20:31
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Jag har aldrig påstått att jag har haft bra koll på guld, men har ställt ett antal frågor här i tråden och fått samma svar hela tiden...
"All form av ETF'er eller investing i SLV och GLV är ett absolut NEJ! If you can't hold it, you don't own it." eller... "Håll dig borta från aktier, papper, virtuella saker och andra abstrakta värden. Tiden är kommen för att säkra det man har, inte skapa mer av det man inte har. Fysisk verklighet utan motpartsrisk med naturlig stabilitet framför abstrakt verklighet med motpartsrisk och inbyggt instabilitet."

...dvs vad man än skriver så finns det inget som är lika bra som fysiskt guld..

Det bra, äntligen börjar du förstå.
Citera
2014-01-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etnad11
Det bra, äntligen börjar du förstå.

Haha tror vi sätter punkt här , om du har tagit illa upp av något av mina inlägg så var det absolut inte meningen. Ville bara veta vad som väckte ditt intresse för guld
Citera
2014-01-26, 21:21
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Haha tror vi sätter punkt här , om du har tagit illa upp av något av mina inlägg så var det absolut inte meningen. Ville bara veta vad som väckte ditt intresse för guld

Väckt mitt intresse för guld? Jag kunde inte brytt mig mindre om guld i sig.

Det jag dock bryr mig om, är att bevara det jag sparat. That's it.

PS Nej, jag tar inte illa upp. Varken IRL eller på Internet. Men jag kommer säkert att posta mindre någon gång. Trött på samma gamla smörja, om och om igen. För lite stimulans helt enkelt.
Citera
2014-01-26, 22:02
Medlem
Du vill bevara värdet inte sant? Förstår poängen då guld historiskt varit en inflationssäkring.

Då har jag bara en fråga, till vem ska du om tex 5 år sälja ditt fysiska guld till samma eller högre pris som du betalt idag?
Citera
2014-01-26, 22:08
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endy2
Du vill bevara värdet inte sant? Förstår poängen då guld historiskt varit en inflationssäkring.

Då har jag bara en fråga, till vem ska du om tex 5 år sälja ditt fysiska guld till samma eller högre pris som du betalt idag?

Förmodligen högre pris. I reella termer. Till en sparare var som helst i världen.
Citera
2014-01-26, 22:16
Medlem
Tack för snabbt svar. Alltid intressant att få andra synvinklar på sparande, även om de avviker från ens eget.

Ok, men måste inte guldet in via en mellanhand först? Antar man inte sätter ut en guldtacka på blocket direkt. Förresten var har du ditt guld sparat idag?
Citera
2014-01-26, 22:40
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:
Tack för snabbt svar. Alltid intressant att få andra synvinklar på sparande, även om de avviker från ens eget.

Ok, men måste inte guldet in via en mellanhand först? Antar man inte sätter ut en guldtacka på blocket direkt. Förresten var har du ditt guld sparat idag?

Tro det eller ej, det finns faktiskt företag som köper guld till och med i Sverige.

Var jag har mitt guld? Here and there, i säkert förvar.
Citera
2014-01-27, 16:56
Medlem
"Here and there", vad ska det betyda? Lite här och var hemma eller. Hur mycket av ditt totala kapital har du i guld om man får fråga?

Kalkylen jag inte får ihop är bla förvaringskostnad. Om man har dem hemma bör man ha ett kassaskåp tex. Bankfack kostar många pengar.

Sen har vi köp och sälj, dvs växlingen till en valuta man kan köpa något för. Hus eller båt tex. Företaget vill antagligen ha lite betalt för växlingen...

Vi köper:
http://www.guldcentralen.se/guld-kop-och-salj, 10 gram 3038 kr
och sen säljer
http://www.guldcentralen.se/salja-cirkulerade-guldtackor, 10 gram 2589 kr.

Dom vill ha ca 17% i provision. Antar det ligger på en 10-20% generellt.

Hur löser vi det här glappet utan värdetapp?
Citera
2014-01-27, 19:18
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
"Here and there", vad ska det betyda? Lite här och var hemma eller. Hur mycket av ditt totala kapital har du i guld om man får fråga?

Kalkylen jag inte får ihop är bla förvaringskostnad. Om man har dem hemma bör man ha ett kassaskåp tex. Bankfack kostar många pengar.

Sen har vi köp och sälj, dvs växlingen till en valuta man kan köpa något för. Hus eller båt tex. Företaget vill antagligen ha lite betalt för växlingen...

Vi köper:
och sen säljer

Jag är lite osäker på vad du menar med din fråga. Menar du hur vi löser problemet att ett företag med affärside'n att sälja, samt köpa guld behöver en spread för att ha en intäkt? Eller menar du om det finns andra sätt att sälja och köpa sitt guld än genom företag?

Naturligtvis finns det en andrahandsmarknad på ädelmetaller. Du kan köpa eller sälja via Tradera eller olika forum på nätet som tex adelmetallforum.se.

Jag skulle undvika kassaskåp. Där är ju första stället som en eventuell tjuv skulle leta eller
Citera
2014-01-27, 20:30
Medlem
Det var en direkt fråga till Etnad11. Tycker det är intressant att klura ut hur guldälskare tänker.
Citera
2014-01-27, 21:16
Medlem
Etnad11s avatar
Citat:

Vi köper:
och sen säljer

De priserna du anger samt spread:en bekommer mig inte. Ty, jag säljer inte förrän det priset gäller per gram. That's right. Per gram. I reella termer. Minst.

Då kanske du förstår varför lejonparten av mina besparingar utgörs av fysiskt guld. Detta är dock bara mig och jag rekommenderar det ingen annan. 5 - 10 % av ens nettoförmögenhet räcker gott och väl för de allra flesta där ute.

PS Jag är ingen guldälskare. Lika mycket som jag är en syre eller vattenälskare. Det finns där - och det gör sitt jobb. That's it.
Senast redigerad av Etnad11 2014-01-27 kl. 21:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in