Citat:
Ursprungligen postat av
Finans.killen
P.S Hur vet man att man inte blir blåst? De kan ju ha målat koppartackor och påstår att det är guld om man har otur.
Det är därför jag gillar mynt. Väldigt svårt att förfalska. Finns videos på youtube, men basically: om du släpper myntet i bordet och låter det "rulla" har det ett speciellt ljud. Samma sak om du slår kanten av ett mynt mot ett annat, så ringer det på ett karaktäristiskt sätt (som skiljer sig mellan olika tillverkare). Även om motivet skulle vara mycket välgjort på en kopia kan man ej kopiera både vikt & ljud hos ett mynt.
Gold Eagle ringer fantastiskt vackert och tonen håller i sig flera sekunder. Däremot ringer t.ex. inte Maple Leaf p.g.a. högre guldhalt i myntet. Håll dig till gold ealges är mitt tips, förmodligen världens mest kända guldmynd, snygga och rimlig spread, plus lite koppar i också gör dem hållbara, blir sällan repor (har haft en del andra mynt som "flagar" lite, inte så snyggt, även om det inte borde påverka priset hos en seriös guldhandlare, det är ju själva guldet de köper in och inte "numesmatiskt" värde).
Jag gillar Tavex och har gjort affärer för ett antal miljoner hos dem. Liberty Silver handlar jag inte hos längre, de skickar ut sina löjliga end of the world-nyhetsbrev med politiska åsikter. Tänk på att bullion vault endast löner sig vid större köp, annars är det bättre att köpa värdepapper.