Citat:
Ursprungligen postat av
jomenvisst84
Enda som vore intressant är ju en komplett fil med domar. En lista på personnummer är ju inte särskilt givande...
Denna lista är inte att underskatta.
Jag laddade ner filen och importerade den i en databas, jag började söka lite, (den är behäftad med ett antal felaktiga data vad gäller personnummer och mellanslag olika stavning etc,) men du kan söka och sortera på drygt 100k personer. Jag får enkelt fram en lista på vilka land som förekommer oftast och i vilka områden dessa personer bor, skrämmande läsning.
Nu har jag inga dolda agendor därför publicerar jag endast en avidentifierad kartdump på vad jag kan få fram ur datan. Men det går såklart att hänga in vilken info du vill om du är lite klurig, bilder, länkar etc.
Min sökning: Personer från ett visst land dömda i Stockholms län (sortera på postnummer) i ett visst åldersintervall.
Jag postade sedan datan (endast koordinaterna) i en geo-batchtjänst utan övriga data (p-nummer, land, adress) och fick jag fram en karta som kan användas i vilket syfte som helst.
Jag gör detta bara för att visa på hur information som detta på ett enkelt sätt kan missbrukas och att jag tror att den redan har ställt till med skada och att jag får svårt att få ihop detta med yttrandefrihet.
Dump av kartan:
http://goo.gl/Hr8Ke2 (hade jag publicerat den riktiga kartan hade man genom koordinaterna kunnat klura ut vem pricken föreställer)
/Provokatör