2014-01-29, 13:09
Medlem
mittfosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Någon som skulle kunna ge en kort sammanfattning? Jag förstår givetvis att den riskerar att vara väldigt vinklad, men det är det jag vill höra.

Av att döma vad jag kan se på Aftonbladet så tycks de har mycket goda belägg för att detta har hänt, så jag skulle vilja se det här från ens "SD:ares" perspektiv som tycks avfärda det här.

http://www.svtplay.se/video/1756877/28-1-19-30
Citera
2014-01-29, 13:10
Medlem
Bergakungens avatar
Ack nej. Frågan om ifall det fanns en bidragsvärdig kvinnoförening, -nätverk eller lös sammanslutning har inte med problematiken att göra.

Problemet är om de som undertecknat ansökan varit medvetna om att det var hittepå alltsammans, och syftet med förfalskningen var att tillskansa sig pengar (bedrägeri, urkundsförfalskning eller båda)
eller om de som undertecknat inte visste om det var sant eller falskt (osant intygande eller vårdslöst intygande).

Att det finns en bra chans att pengarna betalats ut med sanningen som enda argument friar ju inte från fiffel.
Citera
2014-01-29, 13:18
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittfosterland
Det är ju konstaterat att de fått bidrag innan SD Kvinnoförbund fanns. Rapport tog upp detta 28/1 där också den förre kanslichefen berättar tillvägagångssättet för bidragsfusket
Åklagare skall undersöka ifall det är bedrägeri att få 1,4 miljoner Kr för ett Kvinnoförbund som inte fanns.

I och med att den förre kanslichefen Daniel Assai går ut med att det rör sig om bidragsfusk. Paula Bielers försvarstal ger jag inte mycket för.

Domstolen får avgöra om Epitetet Bidragsfuskare skall läggas till i namnet Sverigedemokraterna.

Jag har min bild klar och hoppas att Partiet döms och pengarna betalas tillbaka till det svenska folket där de gör mest nytta.

Otroligt, har du fortfarande inte förstått att namnet på kvinnogruppen är helt utan relevans? Vill du inte begripa eller saknar du tankeförmåga?
Partierna är berättigade till detta kvinnogrupps-bidrag oavsett vad de väljer att kalla gruppen.
Citera
2014-01-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick1989
1. Det är dem inte heller. Jag tycker alla partier är ungefär lika och innehar lika mycket skandaler. Det är männskligt att begå misstag. Det enda parti jag kan se bete sig värre än andra dock är vänstern som inte gör upp med sin historia eller fördömmer våld och låter mordhotare och dylikt sitta kvar på viktiga poster.

2. SD står utanför sjuklövern eller anser du att dem är bästa kompisar led Löfven, Reinfeldt M.F?
Ja SD är räddningen för Sverige, tyvärr kommer hjälpen försent och i för liten omfattning för att kunna påverka tillräckligt. Tänk Titanic, och så kommer det en liten 5-mannars fiskarbåt 7 dagar senare.. Det är ju en hjälp med till hur stor nytta? Bättre vore såklart om flera stora fartyg anlänt direkt. - Alltså bättre vore om SD utvecklats snabbare, fått 40-50% redan på 90-talet. - Och ja, Sverige håller på att gå under då antalet brott ökat med 800% sedan 1975, vi har åkt ner 20 platser på välfärdslistan och fortsätter att sjunka, vår ekonomi är kraftigt försämrad sedan 70-talet, arbeten, skolan, omsorgen m.m. Vad är det om vi inte är på väg mot en undergång? Hur kommer det sig att Finland klarar sig så mycket bättre nu trots att vi var så mkt bättre på 70-talet?

3. Mig veterligen har man aldrig slagits, däremot tog tre unga killar en gång upp ett järnrör för att försvara sig vid en eventuell attack innan de kommit in i riksdagen.Klart det såg illa ut men håll dig till vad det faktiskt var.

4. Personer som utrycker rasistiska åsikter förekommer i ALLA partier. Positivt är dock att hos SD åker dessa personer ut med huvudet före vilket inte kan sägas om alla andra partier som gärna bara sopar det under mattan. Och hos exempelvis vänstern låter ju brottsdömda mordhotande personer sitta kvar på tunga poster.

5. Mig veterligen har SD ALDRIG iallafall sedan tidigt 90-tal inte sammarbetat med en enda högerextremist. Däremot vänstern sammarbetar med exempelvis AFA och dylika grupperingar, samt aftonbladet.

6. Källa? Du är helt otrolig...... Jag AVSKYR nazism och SD är LÅNGT ifrån nazister.

7. Mig veterligen har SD aldrig bidragsfuskat, däremot andra partier gör det i stor omfattning och ofta. Kom tillbaka när du har bevis eller minsta lilla som faktiskt tyder på att SD bidragsfuskat.

8. Alla partier "toppstyr" och SD är inte värre än något annat parti. Det är så det fungerar eller hur vill du att ett parti ska skötas ska alla som röstar på partiet få vara med och bestämma allt som görs? Någonstans får man dra en gräns och SD låter alla sina medlemmar rösta i många olika frågor och komma med förslag varje år under sina landsdagar. I övrigt så är de självklart att "toppen" styr partiet precis som hos alla andra partiet?

9. Är det inte bra att man är hård och utesluter tvivelaktiga medlemar som hyser en ovärdig människosyn eller odemokratiska åsikter? - Jag tycker andra partier ska bli lika hårda som SD.

10. Haha alla partier skyller ifrån sig hela tiden? Men mig veterligen händer det inte särskilt ofta hos SD.

11. Källa? Vad i hela friden grundar du det på?

12. Det har du all rätt att tycka Precis som jag har all rätt att tycka att en röst på 7-klövern är katastrof. kram på dig och ha en trevlig dag.
jojo så mycket BS! Så Le Pen patiet som SD kunde tänkas samarbeta med är alltså enligt dig inte högerextrema? De uteslöt en person som vågade vara positiv av moskéer, han var ingen brottsling precis. 40-50% å herregud skall Sverige ha så många idioter? Vilka väldans farliga sitter på höga poster hos vänstern? Har SD gjort avbön för sitt nazzeförflut a?
Citera
2014-01-29, 13:23
Medlem
Vad menar Per Björklund med att säga att de måste hantera "att vi kan inte lansera en ny organisation utan måste sköta detta på ett sätt som inte stör hanteringen av vår ansökan."

Avsänt den 18 januari.

Som svar på att det startats en kvinnoförening och det måste synkas lite och att det skulle kunna vara ett projekt i föreningen.

Vad hon nu menar vet jag inte riktigt.
Citera
2014-01-29, 13:24
Avslutad
Nå, dags att låsa tråden då det återigen visade sig vara en beskyllning helt utan substans. Kulturmarxisterna får torka tårarna och ta nya tag, här finns inget mer att diskutera såvida topic inte utökas till att diskutera hur det ser ut i de andra partierna, uppfyller de kraven?
Citera
2014-01-29, 13:25
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ack nej. Frågan om ifall det fanns en bidragsvärdig kvinnoförening, -nätverk eller lös sammanslutning har inte med problematiken att göra.

Problemet är om de som undertecknat ansökan varit medvetna om att det var hittepå alltsammans, och syftet med förfalskningen var att tillskansa sig pengar (bedrägeri, urkundsförfalskning eller båda)
eller om de som undertecknat inte visste om det var sant eller falskt (osant intygande eller vårdslöst intygande).

Att det finns en bra chans att pengarna betalats ut med sanningen som enda argument friar ju inte från fiffel.

Hur fan kan det vara bedrägeri, urkundsförfalskning eller båda om man inte brutit mot några regler?
Oavsett vad man trodde. Finns inte regeln finns heller ingen möjlighet att bryta mot en sådan.

Anser du att en person som kör 40 km/h på en vägsträcka där han tror att högsta tillåtna fart är 30 km/h gjort sig skyldig till lagbrott även sen det visar sig att hastighetsbegränsningen på vägsträckan är 50 km/h?
Citera
2014-01-29, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Hur fan kan det vara bedrägeri, urkundsförfalskning eller båda om man inte brutit mot några regler?
Oavsett vad man trodde. Finns inte regeln finns heller ingen möjlighet att bryta mot en sådan.

Anser du att en person som kör 40 km/h på en vägsträcka där han tror att högsta tillåtna fart är 30 km/h gjort sig skyldig till lagbrott även sen det visar sig att hastighetsbegränsningen på vägsträckan är 50 km/h?

Frågan är vad verksamheten bestod i oktober. Att bara vara en sammanslutning utan att faktiskt göra något tycker inte jag låter som något som ska ha bidrag. Tycker du det?
Citera
2014-01-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massa1212
jojo så mycket BS! Så Le Pen patiet som SD kunde tänkas samarbeta med är alltså enligt dig inte högerextrema?

De uteslöt en person som vågade vara positiv av moskéer, han var ingen brottsling precis.

40-50% å herregud skall Sverige ha så många idioter?

Vilka väldans farliga sitter på höga poster hos vänstern?

Har SD gjort avbön för sitt nazzeförflut a?

Källa? Vet inte va du pratar om där.

Källa? Känner inte till det alls..

Klart att jag hoppas på det även om jag inte tror de är sannolikt.

Hiphopstjärnan Sebastian Stakset, David Jonsson, Awara Ibrahim, Jackie Nylander... ja listan kan göras väldigt lång..

Ja det har man gjort på flera ställen: www.sverigedemokraterna.se där kan du läsa det helt öppet. Man ber om ursäkt för sin barndom och berättar exakt hur det var. Detsamma kan inte sägas om vänstern.
Citera
2014-01-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Att bara vara en sammanslutning utan att faktiskt göra något tycker inte jag låter som något som ska ha bidrag. Tycker du det?

Att vara en sammansättning kvinnor ger rätt till bidrag för att kunna starta upp en verksamhet och precis detta har skett. - Skillnad är det hos vissa andra partier som suger åt sig bidraget men som inte startar något kvinnoförbund och roffar åt sig pengarna själva.

Oavsett vad du tycker har SD inte agerat värre än något annat parti. Inte heller har man brytit mot några som helst regler.
Citera
2014-01-29, 13:38
Medlem
Det intressanta är dock åklagarens framtida beslut om förundersökning ska inledas eller inte. Inleds inte en FU har AB gjort bort sig kapitalt.

1 § Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.

Det är således extremt låga krav för att inleda en förundersökning.
Citera
2014-01-29, 13:38
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Frågan är vad verksamheten bestod i oktober. Att bara vara en sammanslutning utan att faktiskt göra något tycker inte jag låter som något som ska ha bidrag. Tycker du det?

Göra vadå? Vem ska granska och bedöma det? Reglerna föreskriver inte att partierna ska redovisa vad man gjort.

Ledaren i Expressen idag förklarar ganska bra vad som gäller:

Aftonbladet skriver att Sverigedemokraternas syfte också var att använda pengarna till annat än "kvinnofrämjande syfte". Men där har tidningen missuppfattat lagstiftningen. Det står fritt för SD och andra partier att använda de totalt 15 miljoner kronorna om året hur man vill. För hur skulle det annars se ut? Domstolar som i efterhand granskade om partiernas kvinnosatsningar verkligen höll tillräckligt hög klass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in