2014-01-26, 13:13
Medlem
Kör igång en gammal tråd igen.

Jag har en bäck, ca 5-10 meter fallhöjd från mitt land (som ligger ca 50 meter från bäcken). Tidigare har det blivit vattenslang från huset ut för att vattna, men jag tänkte att det måste gå att lösa bättre med hjälp av bäcken. Särskilt eftersom det är ett landställe och det inte alltid är någon där som kan vattna manuellt. Någon som har bra tips? Ned med pump, rejält filter och sedan upp till någon-några vattenspridare? Jag funderar på timer/styra via internet/hitta något vettigt alternativ att styra efter fukt (det behövs ju egentligen inte när det regnar så timer är egentligen inte optimalt). Vad finns det för bra lösning för att styra vattnet om man inte alltid är på plats?

Har för tillfället massa yta och bra möjlighet att odla, men just bevattningen är problemet och därför blir det inget av det.
Citera
2014-01-26, 21:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Kör igång en gammal tråd igen.

Jag har en bäck, ca 5-10 meter fallhöjd från mitt land (som ligger ca 50 meter från bäcken). Tidigare har det blivit vattenslang från huset ut för att vattna, men jag tänkte att det måste gå att lösa bättre med hjälp av bäcken. Särskilt eftersom det är ett landställe och det inte alltid är någon där som kan vattna manuellt. Någon som har bra tips? Ned med pump, rejält filter och sedan upp till någon-några vattenspridare? Jag funderar på timer/styra via internet/hitta något vettigt alternativ att styra efter fukt (det behövs ju egentligen inte när det regnar så timer är egentligen inte optimalt). Vad finns det för bra lösning för att styra vattnet om man inte alltid är på plats?

Har för tillfället massa yta och bra möjlighet att odla, men just bevattningen är problemet och därför blir det inget av det.
Det finns flera bra pumpar bland ovanstående, du måste bara tänka på att har du 10 m höjdskillnad så måste pumpen placeras i eller nära bäcken, 10 m är för högt för att suga upp vatten (egentligen rätt så prick på teoretiskt maximum men det behövs marginal för motstånd i sugröret med).

Här finns diverse bevattningsautomatik för trädgårdar med bl a fuktsensor. Hm, det var visst bara en faktasamling men det ante mig att Gardena har produkterna.

Jag ser inte vad fuktighetsgivaren har för utsignal, den kan kopplas till diverse Gardenaprodukter bl a deras bevattningsdator men jag vet inte om någon av dem är gjord för att starta och stoppa en pump. Jag tror de öppnar och stänger ventiler för vattnet men då måste det alltid finnas vattentryck. Det går ju om du har en tryckstyrd pumpautomat med en liten tank, annars får man fixa något relä som kan förvandla fuktsensorns signal till av/på 230 V.
Citera
2014-01-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns flera bra pumpar bland ovanstående, du måste bara tänka på att har du 10 m höjdskillnad så måste pumpen placeras i eller nära bäcken, 10 m är för högt för att suga upp vatten (egentligen rätt så prick på teoretiskt maximum men det behövs marginal för motstånd i sugröret med).

Här finns diverse bevattningsautomatik för trädgårdar med bl a fuktsensor. Hm, det var visst bara en faktasamling men det ante mig att Gardena har produkterna.

Jag ser inte vad fuktighetsgivaren har för utsignal, den kan kopplas till diverse Gardenaprodukter bl a deras bevattningsdator men jag vet inte om någon av dem är gjord för att starta och stoppa en pump. Jag tror de öppnar och stänger ventiler för vattnet men då måste det alltid finnas vattentryck. Det går ju om du har en tryckstyrd pumpautomat med en liten tank, annars får man fixa något relä som kan förvandla fuktsensorns signal till av/på 230 V.

Det var just detta med 10 meter jag funderade på. Går det inte att hitta någon pump som klarar 10 meter med marginal? Jag är inte helt säker på att det är exakt 10 meter, tänk om jag på något ställe skulle vilja komma upp till 11-12? En pump som klarar 20 meter vore ju behagligt, men det kanske inte är så lätt? Måste annars pumpen placeras vid bäcken och därifrån måste det vara nedåtlut För först är det väl en 2-3 meter ner till själva bäcken från kanten, men sen är ju resten av stigningen över en slänt. Där vill jag inte behöva bygga någon jämn/nedåtlutande kanal för vattnet.

Hmm, just det med fuktighetsgivare kopplad till pumpen vore ju bättre än att ha det kopplat till ventil som stänger eller öppnar för vattnet. Som du säger går det kanske att lösa, men jag är långt ifrån någon McGyver när det kommer till el och skulle gärna köpa en produkt som var avsedd för just mitt behov. Tack för bra tips och de användbara länkarna!
Citera
2014-01-27, 17:40
Medlem
Skulle följande kunna klara jobbet
http://www.bygghemma.se/utomhus/trad...gp-55/p-176150 ?

Antar dock att en sådan egentligen är tänkt att bara plocka ut och använda ibland? Om man bygger ett skyddande litet hus till den och låter den gå en halvtimme om dagen under torra dagar, då borde den väl orka det trots att det kanske inte är tänkt att använda så? Vad finns det för övriga saker att tänka på?
Citera
2014-01-27, 21:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det var just detta med 10 meter jag funderade på. Går det inte att hitta någon pump som klarar 10 meter med marginal?
Fysiskt omöjligt typ, du måste helt enkelt sätta pumpen närmare vattenytan.
Citera
2014-01-28, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fysiskt omöjligt typ, du måste helt enkelt sätta pumpen närmare vattenytan.

...och därifrån låta vattnet rinna till den punkt där det behövs? Hur kommer detta sig? För att undvika överhettning borde väl en rad backventiler kunna se till att vatten stannar i slangen och att därför inte pumpen behöver gå torr från start särskilt länge. Men ska det inte gå att hitta en pump som orkar dra upp vattnet från en bäck som ligger 50 meter bort och 8 höjdmeter lägre?
Citera
2014-01-28, 17:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Problemet har inget med backventiler att göra utan med fysik, inte ens om du så har vakuum i slangen kan du suga upp vatten från 10meter så du måste ha pumpen närmare vattenytan, max sughöjd brukar va specifierat.
Citera
2014-01-28, 21:43
Medlem
Citat:
Problemet har inget med backventiler att göra utan med fysik, inte ens om du så har vakuum i slangen kan du suga upp vatten från 10meter så du måste ha pumpen närmare vattenytan, max sughöjd brukar va specifierat.

Nu är det mycket möjligt att jag är totalt blåst, fysik har aldrig varit mitt starkaste ämne (jag har faktiskt aldrig ens läst fysik!), men om jag då istället placerar pumpen i/precis vid bäcken och sedan drar slang upp dit vattnet ska, går det bättre på det viset? Alltså istället för att suga upp dit så trycker den ut dit. Löser det saker?

Kärchern jag länkade till ovan, "transporterar den vatten upp till en höjd av 49 m", det är alltså aldrig genom att suga upp till 49m, utan att den kan få tryck nog att trycka ut det i slangar?
Citera
2014-01-28, 22:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
men om jag då istället placerar pumpen i/precis vid bäcken och sedan drar slang upp dit vattnet ska, går det bättre på det viset? Alltså istället för att suga upp dit så trycker den ut dit. Löser det saker?
Japp, det är mycket enklare att trycka upp vatten än det är att suga upp vattnet vid större höjdskillnader men räkna med att vattenflödet minskar när tryckhöjden ökar.
Citera
2014-01-29, 11:16
Medlem
Citat:
Japp, det är mycket enklare att trycka upp vatten än det är att suga upp vattnet vid större höjdskillnader men räkna med att vattenflödet minskar när tryckhöjden ökar.

Jo, jag antar att Kärchern som jag länkade till som ska transportera vatten upp till en höjd av 49 meter inte gör det med något tryck alls, på den höjden är det väl några tröga droppar.

Men det spelar egentligen ingen roll. På det avståndet jag har borde den ju i så fall orka tillräckligt för att köra en vattenspridare eller två, och annars skulle jag egentligen lika gärna kunna köra ut ett system med droppspridare som inte kräver något direkt tryck, bara att vattnet kommer fram.

Då kommer egentligen bara en fråga till. Hur styr man detta på ett bra sätt? Fuktstyrning vore bra, annars är väl timer alternativt koppla in det hela till ett så kallat "smart uttag" som man kan styra via wifi de bästa alternativen. Hör sköter man egentligen detta bäst på avstånd?
Citera
2016-04-26, 21:04
Medlem
Väcker liket igen

Jag snålade/var nyfiken och köpte Biltemas billigaste dränkbara pump http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...51-2000035449/
vilken jag sen har plågat genom att slänga den i ett dike och sen kopplat på 60m 1/2" trädgårdsslang. Strålen är klen och att koppla en vattenspridare till den kommer vara lönlöst. Därför frågar jag nu de som har erfarenhet av Biltemas bevattningspumpar om jag kan räkna med gott resultat med följande förutsättningar:

Pump: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...3/?artId=17951
Sugslang ca 3m lång, 1,5m höjd från vattenytan, 25/32mm inner/ytterdia.
60m 1/2" trädgårdsslang i princip utan höjdskillnad från start till slut, kopplad till en eller två vattenspridare typ: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...re-2000020693/

Sugslangen har grovfilter och kommer placeras i en finmaskig papperskorg av metall vilken jag använt med den dränkbara pumpen med gott resultat.
Citera
2016-04-26, 21:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murak
60m 1/2" trädgårdsslang i princip utan höjdskillnad från start till slut,
Kan du gå upp i dimension?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto