Citat:
Ursprungligen postat av
eddmaan
Fråga: Vad är "TO" för något? Är det ens ett generellt namn?
Företaget Jojka Communicaiton säljer sådana och ska gå att köpa in sig från 1-14 februari då är varje "TO" värd en aktie, om jag förstått rätt.
Här är en länk:
http://aktietorget.se/QuotesInstrument.aspx?Language=2&InstrumentID=SE00 05218203
Det jag undrar är hur aktiekurser (brukar) utvecklas när sådana "släpps in"
Kan någon ge mig lite kött på bena.. (reservation: Kan ha fel på allt jag skrivit)
TO är TeckningsOption. Det betyder att du köper rätten att vid en given tidpunkt få en aktie mot ett visst antal TO. det kan vara 1:1 eller 1:13 eller något helt annat.
Ett bolag kan ge 1 teckningsoption per aktie du äger i bolaget som du efter en viss tid kan lösa in mot aktier enligt avtalet till ett visst pris, det kan vara bra eller dåligt beroende på hur kursen går.
Att ett bolag ger ut TO kan vara både bra och dåligt beroende på hur villkoren för den ser ut och vad den ska användas till. Genrellt skulle jag nog påstå att det är negativt då det späder ut befintliga aktiers värde.
Vill nån utveckla eller korrigera mitt svar så är ni välkomna då jag slravade lite och säkert missade nån detalj.