2014-01-27, 20:02
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Jag förstår precis vad du menar.
Det är jag som inte förklarar tydligt nog. Nu satte jag stop loss 15% under GAV och den dippade ner 20% vid en affär vilket triggade den. Jag ska inte använda stop loss i dessa lägen alls framöver med tanke på den här risken.

Möjligen kan jag använda det i aktier med stor omsättning. Säg att kursen ligger 20% över mitt GAV och att jag inte vet säkert om den går upp eller ner i fortsättningen, så jag sätter en stop loss på 15% över GAV om jag inte har möjlighet att följa upp. Triggas den har jag fortfarande gjort en vinst när den säljs, fortsätter den upp så är det bara bra.
Men det är ju viktigt att inte en ströpost kan trigga den.

Topp, då är vi överens och på samma planhalva.
2014-01-27, 20:12
Medlem
Någon som har lust att svara på min fråga? Blev 2 sidor av nya svar så känns som ingen läst den =)

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!

Tack på förhand!
2014-01-27, 20:29
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savantielle
Någon som har lust att svara på min fråga? Blev 2 sidor av nya svar så känns som ingen läst den =)

(FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!

Tack på förhand!

Svarar så gott jag kan vilket inte är något vidare men kanske bättre än inget.

Avanza mini är ett helt eget system, vill du vara på avanza och avanza mini måste du ha två konton.

Angående det andra så får man dubbel beskattning tex i en KF, dock så begär avanza tillbaka den skatten och du får tillbaka den men det kan ta 2-3 år innan du får tillbaka den. Vet dock inte om detta är applicerbart på din handel eller i en ISK.

Övriga frågor passar jag på när jag itne har någon erfarenhet av ETFer och dylikt.
2014-01-27, 20:30
Medlem
Stiftpennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandalarmz
Spelar ingen roll i fonder när avgiften är procentuell. ETF:er är det courtage på så där är det i så fall precis som med aktier kanske inte alltid värt att göra för små köp.
"Lärt mig hyfsat mycket", glömmer att det normalt sett inte finns courtage på fondhandel. Gudar alltså, jag är efterbliven.

Tack iallafall.
2014-01-27, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babben87
Har i min odisciplinerade höst lyckats strunta i att jag fick för mycket pengar och ändå använt dem. Nu vill CSN ha tillbaka runt 4500 kronor som jag inte har och jag kan inte söka mer studiebidrag innan fakturan är betald. Hur ska jag betala om jag inte har någon som kan finansiera mig eller har något extraknäck. Går det ändå ansöka om CSN-lånet eller drar de in på det också? Annars hade jag ju kunnat låna pengar av dem som jag betalar dem med enbart för att få ut studiebidraget.. Jag kan inte låna av någon tyvärr. Har inga vänner eller föräldrar som har råd att låna ut. Kanske tragiskt men väldigt sant.

Som alla andra säger (och som är självklart), ring dem och be om en återbetalningsplan. Och posta dina ev. CSN-frågor i den enorma klistrade CSN-tråden högst upp i forumet här nästa gång.
2014-01-27, 22:20
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Alltså seriöst, finns det någon regel på hur länge lärare ska få tid att rätta en tenta? Gjorde en tenta för över 2 veckor sedan men resultaten har inte skickats in till ladok än. De finns på skolans intranät men för att jag ska få pengar från CSN så måste det skickas till ladok. Vilken idiot ska man kontakta?

Prata med din studentkår, de kan hjälpa dig att antingen peta på rätt person eller visa vem du ska peta på. Två veckor från rättning till ladok är på tok för lång tid.
2014-01-28, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Tack för ett bra svar!

Kommer bara att sätta stop loss på en nivå jag kan tänka mig sälja och inte som skydd mot större nedgångar i fortsättningen.
Om du använder Avanza (går säkert med Nordnet m.m. också) så finns det en larmfunktion som du kan sätta själv, istället för att direkt lägga ut en order skickas ett meddelande till dig i form av mail/sms. Om du t.ex. har tillgång till dator i skolan/jobbet och får larm kan du då enkelt och snabbt gå in och sälja/agera på rätt nivå.

Larmet utlöser på samma sätt som din stoploss gjorde nu, men om det är en tillfällig nedgång så hinner ju kursen stabiliseras innan du hinner logga in.

Sen ska sägas att du ska vara glad att dessa misstag sker nu när pengarna fortfarande är små, det är väldigt nyttigt och lärorikt och det är bl.a. därför nybörjare ofta får rådet att börja i liten skala - man kommer begå misstag.
2014-01-28, 08:47
Medlem
Evil_Santas avatar
Hur gör jag om jag vill sälja en aktie kort? Har bara köpt vanliga aktier förr. Hur ser avgifterna ut för detta jämfört med aktieköp och hur funkar det egentligen? Låt oss säga att jag vill gå kort på apple. Har avanza just nu.
2014-01-28, 09:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Hur gör jag om jag vill sälja en aktie kort? Har bara köpt vanliga aktier förr. Hur ser avgifterna ut för detta jämfört med aktieköp och hur funkar det egentligen? Låt oss säga att jag vill gå kort på apple. Har avanza just nu.

Du ansöker om att få blanka.

Sen säljer du bara aktier du inte har. Du måste ha likviditet på kontot för att täcka återköp.

Du kan inte blanka Apple:

https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/blankning/blankningsbara-vardepapper.html
2014-01-28, 09:41
Medlem
Byta kurs, hur med CSN?

Hej!

Det är så att jag började studera Matte 2B på 50% den 16 dec och tåg CSN bidrag till det.

Men nu har jag ändrat till Matematik 2A efter 5 veckor(häften av tiden) och CSN har redan betalat ut 2 gånger, hur reagerar dom på att jag byter? Går det?
2014-01-28, 10:32
Medlem
ring CSN och fråga. Dom kommer få reda på bytet förr eller senare hur som helst.
2014-01-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Hej!

Det är så att jag började studera Matte 2B på 50% den 16 dec och tåg CSN bidrag till det.

Men nu har jag ändrat till Matematik 2A efter 5 veckor(häften av tiden) och CSN har redan betalat ut 2 gånger, hur reagerar dom på att jag byter? Går det?

Du gör en ändring på csn.se och inväntar besked, alt. ringer dem. Och postar i (FB) CSN och studiemedel nästa gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in