2014-01-28, 08:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av granved
Ja visst var uttalandet avslöjande. Att man kan försäga sig var han ju väl medveten om med sina "jag vet inte" och "jag vill inte spekulera" och så vidare men helt lyckades han ju inte ändå.

Citat:
Nej, jag har inte fått nåt sms.
Men om hon nu är försvunnen..
Hade jag fått sms:et så hade jag kommit ihåg det. Jag har inte fått nåt sms.
Men om nu hon är försvunnen, Fredrik, och ni har varit tillsammans och jag inbillar
mig att du fortfarande tycker om henne som människa, då borde du väl…
Jaaaa.
.. ha varit uppmärksam på din telefon?
Jag avgudade henne som människa.

Ja det är mycket imperfektum när han talar om Marina.
Så han gör bort sig redan i de första förhören när han talar om henne i dåtid, men han om någon vet ju att hon är död.
Citera
2014-01-28, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Bra att du lade upp bilderna! De klargjorde definitivt var frakturen i nackbenet är lokaliserad, det vill säga högre upp än vad jag föreställde mig det.

Utifrån dessa gick det också att göra en uppskattning av dess läge i förhållande till kroppens medellinje och skärningspunkten mellan tre bensömmar. Det är aningen bättre än att utgå ifrån lambdapunkten, som inte finns med på bild. Ha dock i beaktande individuella variationer mellan kranier.

Så här blev det i alla fall när jag överförde det till bilder från en program för 3D-animering av kranier.
7. 3D-bild av kranium med skottlinje utritad i mitten av av frakturerna:

https://imageshack.com/i/0v6m3wp

Skottlinjen ligger alltså i den närmaste parallellt med horisontalplanet.

Jag funderar map. skottlinjen hur MJ kan legat/halvsuttit/suttit och vart gm sköt ifrån för att få med kulhålet. Samt sänggaveln som så observant skall finnas med i bilden:
https://anonfiles.com/file/1b468a0744dfbb3015f5f3915fe568fe

Man får då utgå ifrån att skottet inte var anliggande då inga krutrester hittades på kudde, örngott, benfragment vid hålen eller i/på skallen:
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid
(FB) Marina Johansson spårlöst försvunnen i Spekeröd. Hittas mördad efter lång tid

Har du någon vettig teori ?
Sammanlagrat med Polisens expertvittnen ?
Citat:
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-28 kl. 09:11.
Citera
2014-01-28, 11:53
Medlem
Varför är det viktigt att veta om MJ satt upp eller låg och sov när skottet gick. Kan det vara så att låg hon och sov bedöms straffet till 18 + 2 och var hon vaken blir det livstid.
Citera
2014-01-28, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Varför är det viktigt att veta om MJ satt upp eller låg och sov när skottet gick. Kan det vara så att låg hon och sov bedöms straffet till 18 + 2 och var hon vaken blir det livstid.

Därför att den danska experten har sagt att det är fullt möjligt att hålet i huvudet är gjort med en syl tex.

Det måste kunna förklaras hur MJ blev skjuten, utan krutrester, i det begränsade utrymmet. Polisen har ingen sådan förklaring.

Man har heller inte diskuterat den huvudskada som fanns på höger tinning.
Citera
2014-01-28, 12:06
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafs raderat.

/Mod
Citera
2014-01-28, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Därför att den danska experten har sagt att det är fullt möjligt att hålet i huvudet är gjort med en syl tex.

Det måste kunna förklaras hur MJ blev skjuten, utan krutrester, i det begränsade utrymmet. Polisen har ingen sådan förklaring.

Det du förespråkar skulle ge MJ ett större lidande än huvudskott i sömnen, och det skulle kunna ge ett högre straffs i straffskalan, livstid. Vad jag har kunnat läsa av dina inlägg vill du lindra straffet för FS eller rent av få honom friad. Du medverkar nu i tråden till lagens strängaste straff för FS. Vet att detta är tjafs enär utredningen är klar och den skyldige utsedd och inget utom mycke graverande bevis nu kan ändra inställningen i rätten fram till domen delges.
Citera
2014-01-28, 12:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivarojva
Kan vi utesluta higgspartikel?
FUP, tilläggsprotokoll 1:
Citat:
Vid undersökningen påvisades en partikel innehållande bl.a. grundämnena bly, barium och antimon.
Eftersom det står bl.a. kan man inte utesluta något slags ämne i partikeln. Man kan inte heller utesluta andra partiklar som SKL inte tog med i sitt sakkunnigutlåtande.
Citera
2014-01-28, 12:34
Medlem
Texaco-Darrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
FUP, tilläggsprotokoll 1:

Eftersom det står bl.a. kan man inte utesluta något slags ämne i partikeln. Man kan inte heller utesluta andra partiklar som SKL inte tog med i sitt sakkunnigutlåtande.

Så du menar att higgspartikeln är möjlig?
Citera
2014-01-28, 12:39
Medlem
mjohan84s avatar
Tror att många med mig förundras över denna diskussion som återigen ältas
Rätt man är dömd enligt Hr och hd.
Vad är problemet ? Snart kommer denne att dömmas till livstid för avrättningen och dumpningen av marina/dennes försörjare.

Q och f försöker hela tiden , när det dyker upp något som inte passar in i deras agenda t ex fyndet av kroppen , resningen och nu domen så håller man tyst en stund och sedan kommer man tillbaks med nytt svammel som får tråden att låsas.

Hur marina låg när hon sköts, vad spelar det för roll? Hon kanske låg med huvudet mot fönstret och lite vinkel på kudden, fönstret kanske var öppet för att vädra ett varmt sovrum på natten eller så höll hon på med en dildo vilket fick impotente Fredde att ilskna till då drogerna gjorde hans lem slak
Citera
2014-01-28, 12:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Så du menar att higgspartikeln är möjlig?
Ja, hypotetiskt, eftersom det är en hypotetisk partikel.
Citera
2014-01-28, 12:46
Bannlyst
Citat:

Hans högra hand var ju ordentligt svullen, förklaringen var att han slagit i en vägg och sedan på en sandsäck. Kan han ha utdelat kraftiga slag mot höger tinning?
Hon får nog och ber han flytta ut omgående säger kanske att hon ska anmäla misshandeln?
Citera
2014-01-28, 13:00
Medlem
StoffeGbgs avatar
Citat:

Harpungevär?
Kan ju förklara frånvaron av kula, krutrester och blodstänk m.m.
Tvivlar dock på att kraften i ett harpungevär kan penetrera en skalle.
Men jag har väldigt begränsad erfarenhet av dylika vapen, så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in