2014-01-27, 23:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Vilken grad tillämpade SKL skotthålet i väggen? Vad jag minns av analysen så innehöll väl färgen en liten skvätt bly?
Ja, jag vill minnas att de hittade en antimonpartikel också.
Citera
2014-01-27, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu ska vi se.

En av rättsläkarna är inte säker på att Marina har skjutits.

SKL är inte säker på att skotthålet är ett skotthål. Det är substanser där som gör SKL mer säker.

Vapenhunden reagerade inte på skotthålet.

Blev Marina skjuten öht?

Struphuvud och tungben saknas. Kotorna i halsryggen ligger delvis dislocerade. Enl. RMV.

Jag antar att MJ lik gärna kan fått halsen avskuren.
Skadan i huvudet kan inte fastställas om den tillkommit före eller efter döden.
Citera
2014-01-27, 23:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det fetade: Avgudade? Visserligen kan allt detta vara sant MEN inte på den sista tiden före Fredde mördade Marina.
Mig veterligen gör inte mer sex folk impotenta
Han började må bättre.?!! Något hände, ja, han fick flytta till källaren
Ja varför skickar vissa grattis-SMS till folk. Ibland gör man det av ren artighet. Och ett grattis-SMS kan inte väga emot allt det andra. Att de ville inte att Fredde skulle följa med och att de var oroliga för Marina då hon verkade förändras och bli mer tillbakadragen etc etc
EDIT; vad skulle hans nuvarande förlovning eller eventuellt giftemål ha med något att göra?

Avgudade hennes pengar och den komfortabla miljön är nog mer sant.
Han plockade och plockade av henne det han kunde på den här tiden och även efteråt.
Packade och inventerade så kartongerna stod klara.

Men nu lär packningen bli kriminalvårdens kalsonger istället för dom röda han hade mordnatten-
Och andra drägg väntar säkert på honom på anstalterna. Kanske djurvänner på anstalterna runt om.
Någon känner alltid någon som känner den och sen andra, så det framgår snart vem fan han är.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-27 kl. 23:20.
Citera
2014-01-27, 23:25
Medlem
olovpalmes avatar
Från att FS varit frikänd och ha förväntat sig ett rejält skadestånd.Sen en riktigt rejäl vändning för FS när han blir dömd för mord med stor möjlighet att få livstid och betala saftiga skadestånd.
Skulle gärna vilja höra några kommentarer ifrån FS just nu.

Var det smset och den upphittade kroppen som var spiken i kistan för FS.
Tycker att det är skrämmande att om han grävt ner kroppen någonstans så hade han klarat sig.
Tycker FS helt klart borde blivit dömd tidigare utan upphittad kropp.
Citera
2014-01-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ja, jag vill minnas att de hittade en antimonpartikel också.

Kan vi utesluta higgspartikel?
Citera
2014-01-28, 00:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Hon levde sitt liv och jag mitt"

)
Aj, då, återgivandet av den fatala meningen blev ju inte korrekt; själva poängen gick ju bort
kan man säga.

Får rätta till det: FS uttryckte sig exakt så här istället:

"Hon levde sitt liv och jag lever mitt"

(Här tar man upp mördares små förödande misstag och så gör man en tabbe själv...lysande...not.. )
Citera
2014-01-28, 01:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Han säger det inte själv, sid 899:

Så antagligen har han inte skurit halsen av någon utan det är antingen mytomani av Fredrik Svensson eller påhitt av uppgiftlämnaren. Tack för svaret.

Citat:
Ja, skulle det dyka upp bevis mot en annan man så är det troligt att det blir 3-1 i ronder.

Utredningen är, enligt min mening, för dålig för att det ska gå att ta ställning i skuldfrågan. Det ska bli intressant att läsa vad som får HR att ta ställning.

Både på gott och ont har tiderna förändrats. Det är och förblir tveksamt om man verkligen skulle gett resning i det här fallet. Jag är kluven i frågan. Det är utmärkt att sådan föråldrade dumheter som att det skulle vara fel att "kvälja dom" dvs rätta felaktiga domar som en gång utfärdats eller ens ifrågasätta uppenbart tveksamma domar håller på att försvinna. Alla system skall kunna självkorrigera uppenbara felaktigheter vid behov. Jag tycker det verkar klart att Fredrik Svensson är skyldig och om det faktum att kroppen hittades och någon mer bevisning tillkom gjorde att han kunde fällas är det bra. Å andra sidan finns det ett stort rättssäkerhetsproblem inbyggt i det att själva resningen som sådan riskerar att bevisningen anses självklar redan innan den åter prövats. Dessutom är förbudet mot att ta om friande rättegångar enligt Double Jeopardy en mycket god principiell regel av många skäl, inte minst proportionalitetsskäl för de åtalade. Man skall som friad inte behöva leva med bördan om att den friande domen när som helst kan upphävas.

När det gäller ändring av fällande domar är det lättare att acceptera. Om det verkligen finns en "verklig mördare" bör domen kunna ändras. Det är möjligt att det skulle krävas rätt mycket för det, men om mordvapnet återfinns och paras med ett erkännande bör han ju frias och skulle antagligen frias. The Central Park Five friades ju när det upptäcktes att Matias Reyes begått överfallsvåldtäkten på joggaren.

Ingenting talar dock för en annan gärningsman in det här fallet, så det framstår som höggradigt lösligt och teoretiskt.

Ditt svar om skuldfrågan är något undvikande. Det är lätt att man blir polemisk och rycks med av diskussioner där ett iofs rimligt försvar av att man som princip skall bevaka rättssäkerhetens upprätthållande och hålla möjligheter öppna och att det ändå finns en liten chans att det förhåller sig annorlunda förvandlas till ett styvnackat försvar av något absurda teoretiska positioner.

Tror du verkligen att det är sannolikt att den här killen är oskyldig? Vid den här typen av kvinnomord är ju mannen i kvinnans liv den givne mördarkandidaten och här verkar han ha både motiv, möjlighet, medel och rätt bakgrund bara som en start. Omständigheterna i övrigt kan väl inte du heller få till något annat än mycket besvärande. Det lär inte dyka upp en mördarälg som i fallet med Agneta Westlund eller en galning likt Lennart Persson som mördade Anna Norell, Tommie Karims fästmö, två svenska fall som annars manar till försiktighet inför alltför stor säkerhet på skuld och avfärdande av alternativteorier på för lösa grunder.
Citera
2014-01-28, 03:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
B] Man skall som friad inte behöva leva med bördan om att den friande domen när som helst kan upphävas.[/b]

Ingenting talar dock för en annan gärningsman in det här fallet, så det framstår som höggradigt lösligt och teoretiskt.

Ditt svar om skuldfrågan är något undvikande. Det är lätt att man blir polemisk och rycks med av diskussioner där ett iofs rimligt försvar av att man som princip skall bevaka rättssäkerhetens upprätthållande och hålla möjligheter öppna och att det ändå finns en liten chans att det förhåller sig annorlunda förvandlas till ett styvnackat försvar av något absurda teoretiska positioner.

Tror du verkligen att det är sannolikt att den här killen är oskyldig? Vid den här typen av kvinnomord är ju mannen i kvinnans liv den givne mördarkandidaten och här verkar han ha både motiv, möjlighet, medel och rätt bakgrund bara som en start. Omständigheterna i övrigt kan väl inte du heller få till något annat än mycket besvärande. Det lär inte dyka upp en mördarälg som i fallet med Agneta Westlund eller en galning likt Lennart Persson som mördade Anna Norell, Tommie Karims fästmö, två svenska fall som annars manar till försiktighet inför alltför stor säkerhet på skuld och avfärdande av alternativteorier på för lösa grunder.
Det fetade: Man skall som anhörig till en mördad dotter och syster inte behöva leva med bördan
om att VETA att gärningsmannen går fri där ute i samhället bara för att han var
hänsynslös och "smart" nog att gömma undan offret så pass bra att ingen hittar detta offer.

Nu hittades mordoffret långt om länge och då undanröjdes det enda egentliga hindret
för att binda förövaren vid sitt dåd.
Därav det som nu följt.
Rättvist och mänskligt riktigt och i laga ordning.

Det andra jag tog med från ditt inlägg finner jag bara alldeles utomordentligt förnuftigt
och bra resonerat.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-28 kl. 03:51.
Citera
2014-01-28, 05:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, och var står det enligt regeln att det ska finnas på ett kranium som legat ute i två år?
Har du något speciellt du följer eller är det samma som med hårstråna så som att strukturen kan avgöra vem som mördade Marina? I så fall tror jag att det inte är intressant.

Vill du gå emot 3 olika experter på området? Två rättsläkare och en antropolog som studerat offer på Balkan?

Vad tillför en antropolog en mordutredning? Menar du något annat än antropolog? Vad jag vet så är antropologi läran om människosläktet och handlar även om tex människans anpassning i olika miljöer?

Rättsläkarna går då inte jag emot. Dom besitter nog mer kunskap än vi på flashback, men det lät märkligt med en antropolog.
Jag har besökt antropologerna i Järna, dom har föga med mord att göra. Intressant var det dock!
Citera
2014-01-28, 06:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Tarja Formisto
Forensic Anthropologist at EULEX

http://www.dn.se/nyheter/hon-lagger-pussel-med-okanda-kvarlevor/

In the Pristina morgue Tarja Formisto, a Finnish forensic anthropologist with the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE), worked to identify bodies and establish the cause of death. Turf wars over control of the search for the missing inside the United Nations mission forced For

http://www.dijitalimaj.com/alamyDetail.aspx?img=%7BA9D36034-5A49-4426-AB57-0B7559411C06%7D

http://www.osce.org/kosovo/53275

An osteological analysis of human and animal bones from Levänluhta / Tarja Formisto

http://libris.kb.se/bib/8361682

Rättsmedicinalverket har för Sveriges del avtal med en forskare, Tarja Formisto vid
Naturhistoriska riksmuseet, för osteologiska och antropologiska undersökningar. En
ST*läkare i Umeå utbildar sig f.n. inom området antropologi.

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/rapport2011-2-kvalite-rm-rammer.pdf

Här lämnar man inget till spillkråkorna då det gäller att analysera Marina Johanssons kvarlevor och analyserna av hennes skalle och skottskada. Då tar man in den riktiga expertisen.
Alltså den tredje experten i detta fallet, och med stor erfarenhet från gravarna på Balkan.
Det skiter man inte ut var som helst, och har man missat hennes utlåtande så bör man läsa det igen.

Följande utlåtande kommer från Formisto i detta fallet.
Citat:
Case No: E12 - 0280
The forensic inspection and reconstruction of the skull
From anthropological examination could be determined that the skull belong to a 28 — 33 years old female.
Injuries:
There were injuries to the skull consistent with one gunshot injuries.
Shot gun injuries to the skull with the enter wound in the right side of os occipitale, upper part of squama occipitalis , from Iambda to +11 4 cm to the right, oriented in a direction upward and anterior, with corresponding exit in the right os frontale bone defect involving lacrimal fossa and pars orbitalis.
Another bone defect is involving the right side of the os sphenoidale.
Linear fractures (the temporary cavity) were extending on the right side downwards from the os occipitale defect, the first linear fracture along the sutura lambdoidea (the sutures were not fused because her age).
Pristina 01-10-2012 Tarja Formisto PhD

Consultant Forensic Anthropologist
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-28 kl. 07:01.
Citera
2014-01-28, 07:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Tarja Formisto
Forensic Anthropologist at EULEX

http://www.dn.se/nyheter/hon-lagger-pussel-med-okanda-kvarlevor/

In the Pristina morgue Tarja Formisto, a Finnish forensic anthropologist with the Organization for Security and Co-operation in Europe (OSCE), worked to identify bodies and establish the cause of death. Turf wars over control of the search for the missing inside the United Nations mission forced For

http://www.dijitalimaj.com/alamyDetail.aspx?img=%7BA9D36034-5A49-4426-AB57-0B7559411C06%7D

http://www.osce.org/kosovo/53275

An osteological analysis of human and animal bones from Levänluhta / Tarja Formisto

http://libris.kb.se/bib/8361682

Rättsmedicinalverket har för Sveriges del avtal med en forskare, Tarja Formisto vid
Naturhistoriska riksmuseet, för osteologiska och antropologiska undersökningar. En
ST*läkare i Umeå utbildar sig f.n. inom området antropologi.

http://www.rmv.se/fileadmin/RMVFiles/pdf/publicerat/rapport2011-2-kvalite-rm-rammer.pdf

Här lämnar man inget till spillkråkorna då det gäller att analysera Marina Johanssons kvarlevor och analyserna av hennes skalle och skottskada. Då tar man in den riktiga expertisen.
Alltså den tredje experten i detta fallet, och med stor erfarenhet från gravarna på Balkan.
Det skiter man inte ut var som helst, och har man missat hennes utlåtande så bör man läsa det igen.

Följande utlåtande kommer från Formisto i detta fallet.

Det här var helt nytt för mig, mycket intressant dessutom. Tackar för informationen. Man lär sig nåt varje dag som det verkar
Citera
2014-01-28, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Aj, då, återgivandet av den fatala meningen blev ju inte korrekt; själva poängen gick ju bort
kan man säga.

Får rätta till det: FS uttryckte sig exakt så här istället:

"Hon levde sitt liv och jag lever mitt"

(Här tar man upp mördares små förödande misstag och så gör man en tabbe själv...lysande...not.. )

Ja visst var uttalandet avslöjande. Att man kan försäga sig var han ju väl medveten om med sina "jag vet inte" och "jag vill inte spekulera" och så vidare men helt lyckades han ju inte ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in