2014-01-28, 04:07
Medlem
När benen upphittades i Gula huset kan ses om mycket intressant för de som anser KJ är gärningsmannen.
Ett flertal personer har vittnat till polisen att de sett in genom det krossade fönstret i Gula huset, eftersom det var mycket lätt att kika in där. Det fanns en fönsterlucka som var ställd mot väggen som ramp, därför var det endast att kliva upp på den och kika in. De här benen hade varit placerade så nära fönsteröppningen att det var omöjligt att missa dem för den personen som kikade in. Benen hittades av Missing Peoples personer den 20/5 och det sista vittnet som rapporterat till polisen, hade kikat in där den 18/5.
Därför kan inses att benen placerades där i Gula huset mellan den 18/5 - 20/5, nu fanns det ingen spaning på KJ den tiden av någon mycket underlig anledning, men jag ser det helt osannolikt att KJ skulle ha placerat några ben, där som många yrar om. Utan det här helt andra personer som ligger bakom styckmordet och placeringen av benen i Gula huset. KJ visste om att han hade spaning på sig, han kunde aldrig veta att spaningen drogs in några dagar mot honom, om han nu skulle ha haft några ben i förvar att placera där, som måste ses som orimligt.
Jag anser det är på tiden att de personer som ser KJ som gärningsman tänker om, i annat fall kan man börja undra hur det är ställt med kunskaperna i kriminologi.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-28 kl. 04:18.
Citera
2014-01-28, 04:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Inget darr på manschetten här inte .. Okej, frågan som naturligen inställer sig blir då: Hur VET du detta med absolut säkerhet ?

Efterlyser ditt svar på ovanstående fråga, Lagro ..
Citera
2014-01-28, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men lägg av nu, du gör dig bara löjlig.

Jag har inte sagt något annat än att vissa typer av tolkningar har ett mycket begränsat värde eftersom det som ska tolkas är diffust och motsägelsefullt. Tycker du på allvar att det är kontroversiellt att påpeka att den som försöker tolka formen på en fläck och kommer fram till att den måste vara tillkommen på just det sätt som stöder den egna hypotesen knappast har särskilt mycket på fötter?

Din värdering av mina texter står dig fritt att göra. Man kan visserligen misstänka att den är ett enkelt sätt att slippa bemöta konkreta argument som finns i texten. T ex kedjan av fem hypotetiska "kan" som tillsammans måste uppfyllas för att en oavsiktlig blodbesudling vid ett tidigare tillfälle ska ha uppkommit. Fem "kan" som man inte i något enda fall har en konkret indikation på att det verkligen hänt eller ens kan ha hänt. Dessutom förutsätter de också ett sjätte led: En likhund som gör en felmarkering. Är DET rimligt tvivel tycker du?
Stå på dig MrFold. Jag har följt tråden länge och du har bidragit med sansade och logiska analyser och har alltid haft stöd eller fog för dina slutsatser. Tyvärr befolkas tråden av ett flertal personer som alltid intar motsatt ståndpunkt och inte tar åt sig eller hanterar saklig argumentation. Du kan inte vinna de striderna men fortsätt gärna, du kommer inte att frälsa trollen men du förhindrar att tråden blir ännu mer bizzarifierad.
Citera
2014-01-28, 05:03
Medlem
Citat:
Vilket sammantaget gör att hanteringen av det här mordfallet med alla sina konstigheter, underlåtenheter och åklagarnas familjära ton i förhöret av Berg borde granskas av JK .. Blir inte förvånad om adv. Olsson landar i samma slutbetänkande ..
Din tilltro till JO och JK är imponerande men vad tror du på fullt allvar att JK skulle göra i det här fallet? Och vad i hela friden skulle Olsson till JK och göra, han skall väl till hovrätten?
Citera
2014-01-28, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Citat:
Hey hey hey..
Det är aldrig försent. Då skulle cold case gruppen vara utan jobb.

Detta visste de om MB och vad som framkommit.

1. Han var den sista som hade sms-kontakt med henne.

2. Han var DEN vb verkligen ville träffa. Och hade ett hemligt förhållande med.

3. Han hade raderat sms:n med flit för att ingen skulle kunna läsa dem. Vem vet varför, egentligen? AN tog aldrig mbs telefon och läste sms. Vb låg inne som någon annan i telefonboken.

4. Han ljög för polisen rakt upp i ansiktet, vilket i sin tur tyder på en viss personlighet, visst han döljer sin otrohet, men den i sig tyder också på en viss personlighet som byggs av lögner lögner och lögner. Man kan enkelt kunna påstå att MB är antagligen den största lögnaren i detta sällskap.

5. Hans fru var heeelt galen av svartsjuka och tappade alla gränser vad gäller respekt mot försvunna personer och hänsyn till anhöriga. Helt jävla omänskliga kommentarer. Så familjekoppling med stort hat till försvunnen person.

6. Samma fru ger mb alibi för kvällen efter 21.39. Endast hon vet att mb har varit hemma. Hon säger till och med att hon gick och la sig tidigare än honom, men det skiter polisen i. Det är enklare att tro på detta alibi frun ger honom. Trots att han själv inte vet om han gick ut en sväng enligt förhör i fupen.

7. Mb har haft och har ett förhållande med VB under en lång tid. Och gud vet hur många gånger de har haft sex i skogarna omkring boden. Bara detta skulle kvalificera mb som skälig misstänkt så att polisen skulle gått vidare. Varför inte undersöka hans bilar?

8. Mb säger att han mailade några personer på kvällen. En sådan sak är enkel att kontrollera, men det görs inte. Varför? Be om att få kolla i mailloggen och se om han ljuger om det också. De borde utgått från att allt mb sade var rena lögner, istället för tvärtom. Varför inte kolla datorn?

9. Lägligt som det var målade mb om på restaurangen. Har man hört någon anställd om detta?? Var det planerat? Kom det plötsligt? Enkla men värdefulla frågor.
Två till: köpte MB tejp och plast inför ommålningen??

10. Det första stället polisen letade på efter VB var i Sävast. Ungefär där MB och AN bor.

Går inte ens in på vad som framkommit senare i förhör och dylikt.
Letar man inte efter bevis så hittar man såklart inga. De kommer ju inte automatiskt precis.

Vi vänder på det hela. Det saknas för många viktiga saker och bevis för att man INTE skulle kolla VB älskare och kärlek mer noggrant. Han är ju en av huvudpersonerna, men man låter honom ljuga och ha sig.

Vi vänder på det igen, beslut om husrannsakan skulle ha tagits redan innan blodspåren hittades i KJs bil. De spåren kom väldigt lägligt.

Varför i helvete blev han inte mer misstänkt? Resurser? Kompetens?

Det är klart, känner man poliser i boden och luleå, har en sushirestaurang och en karateklubb där poliser tränar och har högt uppsatta vänner så kanske det ska mer till för att polisen ska kunna snoka i hemmet och en gång för alla kunna avskriva ena misstänkta parten i detta mål. Den andra uppför sig konstigt och kan inte ens svara på enkla frågor på grund av ett handikapp.

Och du tycker fortfarande att de inte skulle granska honom? Att åklagaren tyckte så vet vi. Men vad tycker du? Jo, det är viktigt vad VI människor tycker och tänker i ett demokratiskt land. Poliser och åklagare är inte en absolut enhet som alltid har rätt eller som alltid gör rätt. I detta fall har de tagit fel beslut, och det vet du också. Men du och Lajjaren blir ju galna när man säger det. Aspberger.

Bästa inlägget i denna tråden på väldigt länge - tack Bajen2013.

EDIT: Du kan även lägga till listan att MB:

1) ändrar sin historia var och när han fick sms den 4/5: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
2) befinner sig någon annanstans Kl 17.28 än på Sushi Te som han uppger: http://img543.imageshack.us/img543/4227/jkvw.jpg
3) Och i TR blir han ju knappast granskad direkt... (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Tackar, glömde bort det. Skrev direkt ur minnet. Vi har säkert fler saker som skulle kunna till grund för en husrannsakan.
Och vi vet ju alla att polisen med åklagaren gör husrannsakan om de vill. I detta fall ville dom inte göra det. Trots alla pilar som pekade åt det hållet...
Som någon skrev nyligen så glöms det bort att fallet VB inledningsvis handlade om en försvunnen, inte nödvändigtvis mördad person. När liket hittad framkom omgående besvärliga omständigheter för KJ som gjorde honom skäligen misstänkt. Efter de första fynden, indicierna, mot KJ, blev det omöjligt att formellt hävda några misstankar mot MB. Sen tror jag många glömmer att det finns andra överväganden. Efter en tids spaning mot MB såg de inget som "bekymrade" och misstänktliggjorde MB. Med utgångspunkten att MB är inblandad/skyldig så verkar de omständigheter du redovisat "misstänkt" men sanningen är den att han har betett sig precis som man kan förvänta sig utifrån hand otrohetsaffärer med VB. Han kan ha fått alibi från hustrun för att hon var hans alibi. Skulle de avstått från en planerad ommålning pga VB var försvunnen?
Citera
2014-01-28, 05:55
Medlem
Citat:
Efterlyser ditt svar på ovanstående fråga, Lagro ..
Han skulle aldrig ha kunnat organisera och genomföra ett styckmord och hade han försökt hade han åkt dit omgående.
Citera
2014-01-28, 06:10
Medlem
Jag anser det här vittnet som mötte det som sannolikt var VB på Lejonbacksvägen verkligen var VB.
Hon lämnade KJ:s bostad vid 21,00 enligt KJ och det stämmer in tiden när vittnet mötte henne vid 21.30 tiden, därför det är ca 1 km som hon hade promenerat.
Klädseln stämmer in som styvfadern uppgett i förhör VB hade på sig när hon lämnade bostaden, med vittnets uppgifter.
Sedan stämmer det in med vittnets uppgifter att det var en ung asiatisk kvinna. Eftersom hon gick Lejonbacksvägen mot Torpgärdesvägen hade hon sannolikt något möte med någon. Den här vägen hon gick är nästan i motsatt riktning till hennes bostad, därför var hon inte på väg hem.
Med de här vittnesuppgifterna är det helt omöjligt att KJ skulle vara någon styckmördare.
Ett styckmord fordrar en mycket noggrann planering och ett långt tidsperspektiv för att genomföra, det går inte att jämföra med andra typ av mord. Jag anser de som påstår att KJ skulle ha kunnat genomföra styckmordet, de har bristande kunskaper i ämnet, eller de önskar medvetet se KJ som skyldig.
Jag anser det här vittnet är mycket trovärdigt, där också allting stämmer in att det var VB som gick på Lejonbacksvägen.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-28 kl. 06:12.
Citera
2014-01-28, 07:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
1 dl hade antagligen runnit låång väg, alternativt samlats i en stor pöl i bakluckan, som teknikerna garanterat skulle hittat. Det är snarare ett kryddmått blod. Detta blir ett mycket bra motbevis för nya advokaten att ta tag i. Det och tejprullen.

Allting är relativt, så med en viss mängd blod på listen så har blodet pressats av luckan, runnit åt vänster och höger samt ner på mattan, mattan sög upp pölen, teknikerna hittade det, jag har presenterat en hypotes kring det.

Beträffande den blåa linjen som jag tror att jag var först med att nämna, det kan vara false positiv, järnrik jord som hamnat där efter en runda airsoft i samband med i och urlastning, eller rost, självklart, dock brukar inte gummi rosta.
Citera
2014-01-28, 07:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Den lilla mängden blod pekar mer åt näsblod/utdraget blid från vbs väska, än plantering.
När kj nämner bakluckan, hade tidningarna skrivit om detta? Och advokaten fått reda på det innan förhöret? I så fall är det ju inte konstigt att han nämner ordet baklucka.

Angående ryggsäcken... Försök kryp ner i en ryggsäck och se om du får plats där. Linda in dig i ett duschdraperi först.

Kanske därför benen och händerna styckades bort, allt fick plats i ryggsäcken, endast huvudet stack upp en liten bit, doldes med 1 gul ica påse?
Citera
2014-01-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Var det inte blod i bilen?

I bagaget inte inne i bilen.
Jag trodde det va betydligt mer blod än vad det tydligen kan ha varit. Kan möjligen förklara varför bilen va ren i kupen.
Känner mig lite lurad av både åklagare o tekniker.
Citera
2014-01-28, 08:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har inte ifrågasatt experimentet (analysen) i sig själv. Jag har ifrågasatt säkerheten i ett antal av de slutsatser han drar från experimentet, som jag menar att han inte har grund för:

- Att det verkligen bara rörde sig om "ett kryddmått" blod även i Kristoffers bil
- Att ett emballage inte kan ha läckt så pass lite (om det nu var så pass lite)
- Att formen på en fläck måste tyda på att någon har skapat den avsiktligt med hjälp av en trasa.

Vet inte om jag borde ta åt mig av din kritik. Du har ju på sistone betett dig oerhört märkligt själv i flera trådar och dragit på dig kraftfulla invändningar från åtskilliga personer både vad gäller dina ståndpunkter och ditt sätt att argumentera. Känns ju minst sagt löjligt att jag får skit av dig, samtidigt som du inte med ett ord berör de barnsliga personangrepp som bl.a. Zero73 kommit med. Det är tydligen skillnad på folk och folk. Men nu ska jag sova. Godnatt. Svara gärna på min fråga till Namibia om kedjan av omständigheter som måste vara uppfylld för att en oavsiktlig besudling vid annat tillfälle än mordet ska ha uppstått och om sannolikheten för det kan anses utgöra "rimligt tvivel"
Vad är det för oerhört märkligt beteende du menar jag har haft i vissa trådar? Den kritik som jag har fått för mitt argumentationssätt är oberättigad, den kom från en moderator med annan ståndpunkt än jag har i en tråd, och jag har inte kunnat bemöta den ordentligt, eftersom mitt argumentationssätt är inte trådens ämne. Jag har bemött kritiken kortfattat, och inte fått någon respons på det. Jag kan, inte som jag gör nu, lägga in det i ett inlägg som i huvudsak är on topic, för jag klarar inte av att skriva spaltkilometer om ingenting, och låtsas vara on topic. Det jag kritiserades för var att jag vände på argument, på samma sätt som du gör nu. Du kritiserar mig istället för att besvara min kritik.

Du kommer med felaktiga antaganden i ditt svar till Namibia1. VB behöver inte ha blött efter en omplåstring. Hon behöver inte alls ha blött i närheten av bilen, blodet kan ha färgat av sig på ett klädesplagg eller en väska som sedan har avsatt blodspår i bilen. Ställ väskan på kanten före eller efter att den står på utrymmets botten, och du får blod på båda platserna. Notera att zero73:s blod var 8 timmar gammalt när det avsatte spår. Tillsätt tre liter vatten några månader senare och blodspår avsätter sig på fler föremål i bagageutrymmet, som inte alls behöver ha varit fullt med grejer bara för att det var det när polisen undersökte det. Det finns definitivt anledning att tvivla om att blodet har tillkommit genom brott.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-28 kl. 08:52.
Citera
2014-01-28, 08:58
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Så är det.

Men kontentan av vad jag visade i mitt lilla test är att det är ingen större mängd i bagageutrymmet.

Personligen tror jag ett paket innehållande en relativt skändad VB som börjat läcka i skuffen avgett betydligt mer blod än ett kryddmått.

Jag håller med om din första mening

Däremot inte din andra, även fast du säger att det är personligen.
Föklaring :
Hur kan man veta och förstå omfattningen av ett läckage som man inte själv har sett.
Just för omständigheten att det skulle ha läckt endast lite eller mycket ur ett "paket" behöver förklaras med mer ingående information, som endast besittes av den som utfört eller bevittnat dådet fysiskt.
En av mig inte så långt gående gissning(vad jag tycker) är väl att GM avsåg att ha ett "tätt" paket, och hoppades förstås att inget blod skulle ha läkt ut i bilen.

Omständigheten att endast lite blod läckt ut förklaras med liten mängd i bilen, vilket i sig knappast kan förklaras som orimligt.

Till saken med frånvaro av mycket blod i bilen, om så hade varit fallet, hade sannolikt inte KJ åkt dit ,eftersom han i sådana fall upptäckt det här själv (det har ju krävts både hundar och bluestar för att komma fram) och säkerligen vidtagit fler åtgärder i sin städning eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in