Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-27, 23:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Tack! Frågan om RPS-konsult uppmärksammades redan 1985 och debatterades i riksdagen maj 1986 (Hans Göran Franck (s) för utskottet, Christer Eirefeldt (fp) för sin motion):

Några avsnitt av visst intresse:

Hans Göran Franck:
"...Den här verksamheten är noggrant redovisad. Justitieministern får varje månad redovisning om uppdragsverksamheten. Dessutom granskas frågor om prissättning, redovisningsteknik mm. av riksrevisionsverket.
Denna uppdragsverksamhet grundar sig på en särskild förordning (1984:731), där det uttryckligen anges vad för slags uppdragsverksamhet rikspolisstyrelsen får bedriva. Det rör sig om försäljning av programvara för automatisk databehandling, om konsultverksamhet i fråga om användning av automatisk databehandling med särskild inriktning på datasäkerhet samt om konsultverksamhet i fråga om säkerhetsskydd i övrigt.
Dessa arbetsuppgifter utförs av fem personer som har arvodestjänster och som är avdelade för denna verksamhet. ..."

Christer Eirefeldt:
"... För ett tag sedan kunde man i en stor annons från Ericsson läsa följande:
"Rikspolisstyrelsen har sedan många år arbetat med säkerhetssystem för ADB-miljö. En del av detta kunnande har nu, i samarbete med Ericsson, omsatts i en 'civil" produkt."
I ett annat stycke i annonsen heter det:
"Allt som du betraktar som konfidentiell information eller rena företags*hemligheter, kan du nu skydda även mot den mest avancerade form av "industrispionage',"
Denna annons borde ge anledning till eftertanke. Ingår t. ex. inte skydd mot avancerat industrispionage i det uppdrag som polisen har och som vi betalar skatt för? Och framförallt: Hur kan man klara konkurrensneutralite*ten, när det skattefinansierat tas fram en produkt som sedan säljs på den öppna marknaden?
Det finns fortfarande så många frågor när det gäller detta betänkande att utskottet borde ha ägnat litet större intresse åt det än man nu har gjort. ..."

Hela replikskiftet:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-protokoll-1985861_G909152/?html=true (protokollsida 90 ff)

Det är väl inte utan att man kommer att tänka på "Robban".

Med Hans Göran Franck i farten kan vi räkna med att GRU/KGB var fullt informerade om RPSkonsults verksamhet.
Citera
2014-01-27, 23:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
September 1987 körde SvD granskning av "57-åringen" aka JH i fem delar. Hade lite ont om tid, så pdf blev ofullkomliga. Åtgärdar detta nästa vecka. Här kommer länkar till del 2 och 3 som var mest intressanta:

http://www.slideshare.net/14thInt/svd-870907

http://www.slideshare.net/14thInt/svd-870908

Fick tag i en annan superintressant sak som jag fotade av och som jag inte sett förut. Ska se om jag hinner tanka ur den innan nattningen. Annars i morgon.

Thomas Kanger skriver om turerna runt Joel Haukka i en av de allra första Palmemordsböckerna. Han beskrev kampen mellan SSI och SÄPO som ett krig . Den gamle SKP:aren Kanger hade initierade källor.
Citera
2014-01-27, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Thomas Kanger skriver om turerna runt Joel Haukka i en av de allra första Palmemordsböckerna. Han beskrev kampen mellan SSI och SÄPO som ett krig . Den gamle SKP:aren Kanger hade initierade källor.

Gissningsvis skall också Den Stora Dagstidningens intervju med Säpochefen ses i ljuset av SSI-affären.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2009/02/27/Sapo-chef-intervjuas-om-polissparet-av-redaktor-pa-en-av-Sveriges-stora-dagstidningar-/
Citera
2014-01-28, 00:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag var tvungen. Detta är fotat under dagen ur SvD i Sept 1987 och handlar om det lilla säkerhetsföretaget RPS Konsult. Varsegoda:

http://www.slideshare.net/14thInt/svd-rps-konsult-sep-1987

Ett av skälen som anges i artiklar till varför RPS konsult startades var för att kunna bibehålla och utnyttja viss expertiskunskap. Expertiskunskap som i värsta fall skulle kunna komma att lämna myndigheten då möjligheterna till stimulerande arbetsuppgifter och möjligheten till utveckling inte skulle kunna ges av RPS som krävdes för att konkurrera med den fria marknaden.

Samma skäl som enligt uppgift gjorde att sådana fältexperter som "Robban" var i tjänst hos både säkerhetstjänsten och underrättelsetjänsten, det fanns inte tillräckligt med kvalificerade arbetsuppgifter hos vardera organisation.

Kan tänka mig att med chefer som Per-Göran Näss och Bengt Wallroth rådde inte direkt en ideologisk kollisionskurs mellan organisationerna.
Citera
2014-01-28, 00:23
Medlem
Citat:

Samma skäl som enligt uppgift gjorde att sådana fältexperter som "Robban" var i tjänst hos både säkerhetstjänsten och underrättelsetjänsten, det fanns inte tillräckligt med kvalificerade arbetsuppgifter hos vardera organisation.

Kan tänka mig att med chefer som Per-Göran Näss och Bengt Wallroth rådde inte direkt en ideologisk kollisionskurs mellan organisationerna.

Robban sägs ju av Wall ha köpt hälften av mikrofonerna. Och i SvD 1990-09-21 får man veta att "beställaren" är "en tekniker knuten till den militära underättelsetjänsten".

Men om man kombinerar antagandet att Robban arbetade för SSI med din information att han och Contra-Stig spanade på OP, var hamnar vi då? Jobbade Contra-Stig också för SSI? I sådana fall verkar det ha rått fullt inbördeskrig i SSI. För SSI-affären handlar ju just om att gamla IB-män på SSI spanar på S.J. och hans rapportörer!
Citera
2014-01-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Säger inte Dahlgren i intervjun med TV3 att Holmérs älskarinna var med i bilen? (Man blir inte värst mycket klokare på historien av den informationen. Om nu Holmér hade något fuffens för sig på mordnatten, varför ta med sig en nybliven maitress som vittne?!)

Det är till Gösta Söderström Dahlgren uppger att resan går till Falun. Men man kan naturligtvis tänka sig både att Dahlgren ljög på den punkten och att Söderström mindes eller hörde fel (litet långsökt kanske men kan man missta Falun för Flen?)

Dahlgrens historia blir hursomhelst inte mindre besynnerlig av att han vägrade säga något om händelserna mellan 1730 och 2230. Dahlgren var ju frispråkig kring händelserna i Stockholms city så varför tiga om den här femtimmarsperioden?

Ang. Falun, min minnesbild är att Dahlgren aldrig säger Falun, utan det är Söderström som
lägger ordet i hans mun vid ett telefonsamtal.

Min tolkning av 5-timmars perioden är då hände något som är så hemligt att Dahlgren inte
vågar nämna det för Jerry Martinger, dvs det gäller "rikets säkerhet".
Min gissning är:
a/ hemlig kuppförsvarsövning
b/ flygenhet 66
c/ a+b

Vid ovannämnda telefonsamtal tror jag att Dahlgren lite kryptiskt säger att det går att flyga...

Ang. kvinnan som enligt Martingers PM finns med i bilen på natten så tycker jag att åldern
kan peka på "Barbro", snarare än Åsa.
Citera
2014-01-28, 04:46
Medlem
soosanys avatar
Farsan satt inne på tidigt 90-tal, och berättade en sak för mig när "Kungaboken, DMM" dök upp.
Han satt inne med en kille som berättade att han och hans kompanjon, Mille Markovic, skulle ta bort Sigge Cedergren. Det var något spelrelaterat tjafs. Och det blev av, men MM tog fel person.
Jag tog det inte på allvar men har frågat nu igen och farsan står på sig... Killen på kåken var tydligen inte vem som helst heller.
Jag frågade om vapnet. Finlandsfärjan..
Citera
2014-01-28, 07:57
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Tack! Frågan om RPS-konsult uppmärksammades redan 1985 och debatterades i riksdagen maj 1986 (Hans Göran Franck (s) för utskottet, Christer Eirefeldt (fp) för sin motion):

Några avsnitt av visst intresse:

Hans Göran Franck:
"...Den här verksamheten är noggrant redovisad. Justitieministern får varje månad redovisning om uppdragsverksamheten. Dessutom granskas frågor om prissättning, redovisningsteknik mm. av riksrevisionsverket.
Denna uppdragsverksamhet grundar sig på en särskild förordning (1984:731), där det uttryckligen anges vad för slags uppdragsverksamhet rikspolisstyrelsen får bedriva. Det rör sig om försäljning av programvara för automatisk databehandling, om konsultverksamhet i fråga om användning av automatisk databehandling med särskild inriktning på datasäkerhet samt om konsultverksamhet i fråga om säkerhetsskydd i övrigt.
Dessa arbetsuppgifter utförs av fem personer som har arvodestjänster och som är avdelade för denna verksamhet. ..."

Christer Eirefeldt:
"... För ett tag sedan kunde man i en stor annons från Ericsson läsa följande:
"Rikspolisstyrelsen har sedan många år arbetat med säkerhetssystem för ADB-miljö. En del av detta kunnande har nu, i samarbete med Ericsson, omsatts i en 'civil" produkt."
I ett annat stycke i annonsen heter det:
"Allt som du betraktar som konfidentiell information eller rena företags*hemligheter, kan du nu skydda även mot den mest avancerade form av "industrispionage',"
Denna annons borde ge anledning till eftertanke. Ingår t. ex. inte skydd mot avancerat industrispionage i det uppdrag som polisen har och som vi betalar skatt för? Och framförallt: Hur kan man klara konkurrensneutralite*ten, när det skattefinansierat tas fram en produkt som sedan säljs på den öppna marknaden?
Det finns fortfarande så många frågor när det gäller detta betänkande att utskottet borde ha ägnat litet större intresse åt det än man nu har gjort. ..."

Hela replikskiftet:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Kammaren/Protokoll/Riksdagens-protokoll-1985861_G909152/?html=true (protokollsida 90 ff)

Det är väl inte utan att man kommer att tänka på "Robban".

Jag associerar även till Lingärde som ju på den tiden sågs som Sveriges kanske bästa dataexpert och var också datasäkerhetsexpert.
Senast redigerad av heheho 2014-01-28 kl. 08:09.
Citera
2014-01-28, 08:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Holmer och Åsa Kylen levde ihop umder sexton år efter MOP.
Men hon var trots allt med i bilen med HH under fredagskvällen, enligt Dahlgren. Det är svårt för utomstående att avgöra om de "levde ihop" eller om det var någon typ av arrangemang. Dessutom så kunde de ha fattat tycke för varandra under "arbetet".
Citera
2014-01-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Farsan satt inne på tidigt 90-tal, och berättade en sak för mig när "Kungaboken, DMM" dök upp.
Han satt inne med en kille som berättade att han och hans kompanjon, Mille Markovic, skulle ta bort Sigge Cedergren. Det var något spelrelaterat tjafs. Och det blev av, men MM tog fel person.
Jag tog det inte på allvar men har frågat nu igen och farsan står på sig... Killen på kåken var tydligen inte vem som helst heller.
Jag frågade om vapnet. Finlandsfärjan..

Det är bara yrkeskriminella som är sååå fega att de vågar öppna käften först när någon dött. Allt för att smutskasta en gammal broder eller? Vilken heder ni har i eran "yrkeskår"

Komma med sådant skitsnack när någon ej kan försvara sig längre. Mille försökte åtminstone blåsa kungen på ett antal miljoner medan kungen levde. Man drar inte en sådan "vals" om man inte vet att de dumheter kungen anklagades för verkligen hade skett. Kungen blev rejält nervös men Mille drog det korta strået för bevisen hade han ju inte utan de fabricerades ...

du däremot kommer aldrig att nå upp till Milles nivåer varken ryktes mässigt eller penga mässigt

"farsan suttit" ... haha ... det närmaste du suttit är väl arresten på nämnda finlandsfärja
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-28 kl. 08:38.
Citera
2014-01-28, 09:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Undrar om inte såväl Thomas Kanger som Bjarne Moälv hade kontakt med sin gamle partikamrat Peppe Engberg som gjort ett lappkast och hamnat i näringslivet innan MOP.
Citera
2014-01-28, 09:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag associerar även till Lingärde som ju på den tiden sågs som Sveriges kanske bästa dataexpert och var också datasäkerhetsexpert.
Jag tror du överskattar Lingärdes storhet. Han var en tidig dataexpert men nog inte den främste. Likaså tror jag att man överskattar hans inblick i hemliga tjänster.

Han var en person som fick viss inblick i hemliga tjänster genom att han var en av ganska få på 70-talet som kunde minidatorer. Via "gamla" Timbro och deras listor över misstänkta kommunister halkade han nog in på ett bananskal. Det är ganska uppenbart att Birger Elmér driver med honom om tjänsten som dataansvarig på FST.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in