2014-01-28, 02:51
Medlem
Lordshins avatar
Kommer lexbase leda till en lagändring eller kommer folk acceptera detta?
Om en lagändring blir aktuellt vad skulle den innehålla?

Själv kan jag tycka att detta är okej, MEN databasföretagen ska ju inte ha större befogenhet än myndigheterna, så i dessa fall, borde de liksom Polisens belastningsregister vara tvingade att gallra efter ett visst antal år. Just lexbase har ju satt detta som en egen regel, men det finns ju andra aktörer som erbjuder samma tjänst som går upp till 20 år tillbaks i tiden.
Citera
2014-01-28, 03:08
Medlem
TheGamers avatar
Om det blir några ändringar i lagen för detta? Tveksamt, som du sade, det finns andra tjänster som t o m informerar om domar som är ännu längre och ingen har reagerat på det. Det har bara blossat upp så stort för att det fått stort utrymme i medier och på Flashback, inom ett par månader är tjänsten bortglömd eller utnyttjas mestadels av arbetsgivare och de som verkligen bryr sig om vilka de har i sitt område.

Folk är bara skitnödiga, spelar det ingen roll om domarna finns offentliga, om man nu verkligen vill veta något så kan man alltid finna informationen från andra håll, dessutom så kommer - som tidigare sagt - de flesta vara arbetsgivare och de kan ändå be om utdrag från polisen om de så vill så vad spelar det för roll.
Citera
2014-01-28, 04:02
Medlem
Lordshins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Om det blir några ändringar i lagen för detta? Tveksamt, som du sade, det finns andra tjänster som t o m informerar om domar som är ännu längre och ingen har reagerat på det. Det har bara blossat upp så stort för att det fått stort utrymme i medier och på Flashback, inom ett par månader är tjänsten bortglömd eller utnyttjas mestadels av arbetsgivare och de som verkligen bryr sig om vilka de har i sitt område.

Folk är bara skitnödiga, spelar det ingen roll om domarna finns offentliga, om man nu verkligen vill veta något så kan man alltid finna informationen från andra håll, dessutom så kommer - som tidigare sagt - de flesta vara arbetsgivare och de kan ändå be om utdrag från polisen om de så vill så vad spelar det för roll.

Fast att ingen reagerat på det tidigare kan ju bero på att det inte varit lika lätt att få tillgång till sådana här tjänster tidigare då de alternativ som finns riktar sig till journalister, storföretag eller advokater enbart. Nu kan alla helt plötsligt enkelt söka i "arkiven" på gott och ont.
Citera
2014-01-28, 04:04
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Fast att ingen reagerat på det tidigare kan ju bero på att det inte varit lika lätt att få tillgång till sådana här tjänster tidigare då de alternativ som finns riktar sig till journalister, storföretag eller advokater enbart. Nu kan alla helt plötsligt enkelt söka i "arkiven" på gott och ont.

Fast det finns företag som fungerar någorlunda som Lexbase, detta är inget nytt. Det var också ett liv när Ratsit levererades och de står än idag, vänta tills stormen har blåst klart och därefter kommer folk ha glömt bort detta, i alla fall majoriteten.
Citera
2014-01-28, 04:42
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
...dessutom så kommer - som tidigare sagt - de flesta vara arbetsgivare och de kan ändå be om utdrag från polisen om de så vill så vad spelar det för roll.
Ja, om brotten är relevanta för jobbet t. ex. är det självklart att en pedofil som söker jobb på förskola ska kollas. Nu kommer det inte bli så utan folk kommer att ratas för minsta prick, kan man anta.
Citera
2014-01-28, 04:43
Medlem
Citat:
Fast det finns företag som fungerar någorlunda som Lexbase, detta är inget nytt. Det var också ett liv när Ratsit levererades och de står än idag, vänta tills stormen har blåst klart och därefter kommer folk ha glömt bort detta, i alla fall majoriteten.

Kan du räkna upp dom? Liknande tjänster där privatpersoner får söka fritt i en databas.
Citera
2014-01-28, 05:09
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Ja, om brotten är relevanta för jobbet t. ex. är det självklart att en pedofil som söker jobb på förskola ska kollas. Nu kommer det inte bli så utan folk kommer att ratas för minsta prick, kan man anta.

Fast Lexbase listar inte dömda brottslingar, utan alla som varit med en juridisk prövning de senaste 5 åren, man måste betala för att se vad personen haft för roll, vilket jag faktiskt hoppas en arbetsgivare gör för att ta reda mer om de nu är intresserade att anställa personen.

Om de nu inte vill betala kan de simpelt be om utdrag ur polisregistret och behöver inte vara relevant, de kan simpelt be om det för att de önskar så, precis samma sak vid pissprov för att dubbelkolla så att personen inte nyttjar droger.

Jag förstår din poäng och jag håller delvis med dig, men om man ratas för att man simpelt fått en röd prick, då tror jag ändå man ska vara glad att man inte fick den tjänsten, dessutom står det på Lexbase's sida:

Citat:
Lexbase gör det möjligt för dig att söka på en person eller på ett företag för att se om de under de senaste 5 åren varit föremål för juridisk prövning.

https://lexbase.se/sida/vad_ar_lexbase

Detta hoppas jag att arbetsgivaren själv läser innan de använder tjänsten, för att förstå hur siten fungerar - annars kan jag inte förstå varför de nyttjar en site de inte vet fungerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kan du räkna upp dom? Liknande tjänster där privatpersoner får söka fritt i en databas.

Det finns flertal sites, har dock inte specifikt sagt att privatpersoner kan komma åt dem men att företag kan, om en privatperson nu väljer att nyttja Lexbase antar jag också samma sak som ovan, att de har förståelse att bara se en prick betyder inte att de blivit dömda.

Jag försvarar Lexbase utifrån ett arbetsgivares perspektiv och aldrig varit svårt eller omöjligt för dessa att begära ett utdrag från den de intervjuar. Jag antar så klart att en privatperson läser på vad Lexbase är för sorts sida och hur de fungerar innan de nyttjar den, annars är det onödigt att nyttja Lexbase.
Citera
2014-01-28, 05:25
Medlem
Lordshins avatar
Citat:

https://lexbase.se/sida/vad_ar_lexbase

Detta hoppas jag att arbetsgivaren själv läser innan de använder tjänsten, för att förstå hur siten fungerar - annars kan jag inte förstå varför de nyttjar en site de inte vet fungerar.

Om jag som arbetsgivare har gått igenom en hög cvn, det är 10 kvar som verkar lovande och tre av dessa har en "prick" på lexbase, inte ödslar jag tid och pengar på att kolla vad de gjort, jag har ju sju andra att välja mellan.
Citera
2014-01-28, 05:40
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lordshin
Om jag som arbetsgivare har gått igenom en hög cvn, det är 10 kvar som verkar lovande och tre av dessa har en "prick" på lexbase, inte ödslar jag tid och pengar på att kolla vad de gjort, jag har ju sju andra att välja mellan.

Då är det arbetsgivarens egna ansvar. Dessutom har registerutdrag ökat de senaste nio åren, från så lite som 40.000 2003 till 199.000 2012. De litar helt enkelt inte på folk, vilket jag förstår, idag är en anställd dyr, speciellt om denne sedan visar sig vara ett rötägg som kostar desto mer arbete och pengar än de generar.

Citat:
En del arbetsgivare, till exempel inom skola å barnomsorg, är skyldiga att begära utdrag ur registret inför en nyanställning. Men fler och fler arbetsgivare som inte måste begära det, kräver ändå att få se den arbetssökandes registerutdrag. På tio år har antalet uttagna brottsregisterutdrag ökat kraftigt, från 40.000 år 2003 till 199.000 år 2012.

Källa.

Så det enda Lexbase gör är att underlätta för både arbetsgivare som privatperson - sedan om arbetsgivaren inte läser hur Lexbase fungerar, tråkigt, då är det så men då borde personen som inte blev anställd vara glad, tydligen är arbetsgivaren inte bara dum men också lat som inte läste hur Lexbase fungerar, vilket tar 5 minuter.

Jag vill dessutom tillägga två saker;

1. Registerutdrag är gratis och man kan simpelt beställa hem ett som ej får öppnas eller manipuleras som sedan ska ges till arbetsgivare, så om de inte vill betala Lexbase kan de simpelt begära registerutdrag, dock anser jag en summa på 79 kr för en person inte är mycket jämfört den stora förlust det vore att anställa en som visar sig vara ett rötägg, där snackar vi tusentals efter tusentals av kronor i förlust.

2. För att förtydliga, det som jag ovan skrev förklarar varför jag inte tror en lagändring kommer att ske, Lexbase tar bara över en uppgift som annars skulle behövts göras av privatpersonen, beställa hem papper, vänta på pappret, därefter lämna in pappret och då får arbetsgivaren se pappret.

Detta innebär i sig också förlorade skattepengar då någon måste ju se till att pappret skickas och det omkring.

Ja, Lexbase låter kontroversiellt, väcker lite känslor och kanske skapar lite grannfejd men i slutändan kommer detta att glömmas bort ganska snart av de flesta och jag tvivlar starkt på att det kommer ske några explosionsartad ändring av sitt tycke om sin granne för att man fann en prick på denne, om man verkligen är intresserad vad som hänt så betalar man och får därefter veta vad som verkligen hänt.

Sedan är det klart att grannen kan visa sig vara en ex.kriminell men då anser jag att det slutar säkert gott ändå, och jag tvivlar ganska stort på att svenskar kommer börja slåss med vapen på stan för att det visar sig att sin granne blivit fälld för något lätt drogrelaterat och kan nog ganska lätt säga att folk bor inte granne med en maffiaboss utan bor de i ett lugnt område är nog det värsta de kan hitta hos sin granne är att de varit vittne eller varit i rättegång om någon obetald skuld, inte så att grannen i sitt område visar sig vara en ex.mördare eller pedofil.

Risken finns så klart men väldigt liten.
Senast redigerad av TheGamer 2014-01-28 kl. 05:56.
Citera
2014-01-28, 05:57
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Då är det arbetsgivarens egna ansvar. Dessutom har registerutdrag ökat de senaste nio åren, från så lite som 40.000 2003 till 199.000 2012. De litar helt enkelt inte på folk, vilket jag förstår, idag är en anställd dyr, speciellt om denne sedan visar sig vara ett rötägg som kostar desto mer arbete och pengar än de generar.

Källa.

Så det enda Lexbase gör är att underlätta för både arbetsgivare som privatperson - sedan om arbetsgivaren inte läser hur Lexbase fungerar, tråkigt, då är det så men då borde personen som inte blev anställd vara glad, tydligen är arbetsgivaren inte bara dum men också lat som inte läste hur Lexbase fungerar, vilket tar 5 minuter.
Surt att missa ett jobb bara för att arbetsgivaren inte ids läsa ordentligt på en site som hänger ut kriminella...

De här lättillgängliga uppgifterna kommer ställa till mer elände än de gör nytta. Visst kan man beställa ut domar från tingsrätten osv men folk i allmänhet gör sig knappast det besväret. Det är vissa extrema grupper som gör det och andra so kanske har ett väldigt stort intresse för ämnet samt en och annan rättshaverist. Men Svensson i allmänhet kommer inte göra sig något dylikt besvär. När uppgifterna kan hämtas ut med ett par knapptryckningar kommer dock fler att lockas till att utnyttja den möjligheten. Det är för jävligt. Ingen integritet alls längre. Siter som ratsit borde inte heller få finnas.

Det stora problemet blir ju att folk som suttit av sitt straff fortsätter straffas. Hur fan ska de kunna komma in i samhället igen om de aldrig får en ärlig chans? Det är jävligt lätt att säga "dont do the crime if you cant do the time" men folk begår misstag. Ska de straffas för evigt för det?

"Väcker lite känslor" Såg du sett ramaskriet i media igår?

"Skapar kanske lite grannfejd?"
Nog för att vi överlag inte går fram som ångvälter i lika hög utsträckning som man gjort i andra länder men snart är vi ikapp. Vill vi ha det så?

Vad säger DU den dagen då någon misstar DIG för att vara en grovt kriminell? Vem kan tänka sig bli misstagen för att vara dömd pedofil bara för att man har samma namn, bor i samma område eller är lik peddon till utséendet? Hur känns det den dagen då din bror, far, son eller kanske bästa vän råkar illa ut för att nån korkad sate sett fel och TROTT att din släkting/vän är ett ärkeäckel av värsta sort?

Ni som inte ens kan sätta er in i hur vidrigt det måste vara att bli oskyldigt anklagad kan inte ha någon empati. Det är synd om er och er dumhet kan och kommer med största sannolikhet få ödesdigra konsekvenser för oskyldiga. Inga register eller lynchmobbar i världen kan få stopp på all brottslighet. Brottslingarna kommer bara bli hårdare och mer våldsamma. Orwells 1984 rycker närmare och närmare för varje sekund...
Senast redigerad av Cineasten 2014-01-28 kl. 06:01.
Citera
2014-01-28, 06:20
Medlem
grimars avatar
Citat:

Källa.
.. hörde på radion inatt om det här med att registerutdrag skjutit i höjden. Många arbetssökande skickar med ett utdrag tillsammans med sitt cv, pb och allt vad det nu är, så det är väl inte bara arbetsgivarna som ber om dessa..
Citera
2014-01-28, 06:30
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Surt att missa ett jobb bara för att arbetsgivaren inte ids läsa ordentligt på en site som hänger ut kriminella...

Men Lexbase är precis som vilken annan sida som helst, man måste läsa vilka funktioner som finns, vad de nyttjas till och vad sidans syfte är - klarar man inte av det simpla "jobb", då kan jag säga att jag skulle vara överlycklig att de inte valde mig. Jag vill inte ha en chef som inte klarar av att läsa en sida som tar 5 minuter, det är ett tydligt tecken på lathet och idioti och således ingen bra chef.

Citat:
De här lättillgängliga uppgifterna kommer ställa till mer elände än de gör nytta. Visst kan man beställa ut domar från tingsrätten osv men folk i allmänhet gör sig knappast det besväret. Det är vissa extrema grupper som gör det och andra so kanske har ett väldigt stort intresse för ämnet samt en och annan rättshaverist.

Självklart men samtidigt, hur många tror du kommer nyttja Lexbase? Tror du deras användargrupp kommer öka eller kommer till slut den "vanlige medborgaren" återgå till deras liv och glömma bort Lexbase som ytterligare en sida som upprör? Ungefär som Flashback fast Lexbase är som en rak och stel linje som endast riktar in sig på domar.

Visst, vissa kommer nyttja tjänsten idag men i så fall kan man lika bra gnälla på Flashback, här hängs också folk ut på daglig basis och hela deras liv rivs upp i olika trådar, då är Lexbase en fis i rymden i jämförelse.

Citat:
Men Svensson i allmänhet kommer inte göra sig något dylikt besvär. När uppgifterna kan hämtas ut med ett par knapptryckningar kommer dock fler att lockas till att utnyttja den möjligheten. Det är för jävligt. Ingen integritet alls längre. Siter som ratsit borde inte heller få finnas.

Då anser du också att Flashback inte borde existera? Jag ser dagligen trådar där folk hängs ut, utan någon som helst ånger av vissa medlemmar. Visst, jag kan hålla med om att det är tråkigt men om Lexbase stängs ner så kan folk simpelt googla och således få upp bra mycket mer information om den nye grannen om den nu gjort något hemskt.

För jag antar att Svensson kan googla om denne lyckas nyttja Lexbase, dessutom kostar ju Lexbase och kommer således hålla många fingrar borta därifrån.

Dessutom ber ändå många arbetsgivare om registerutdrag och sanningen kommer ändå komma fram, frågan är bara om personen ska släppa på brevet eller om arbetsgivaren simpelt ska nyttja Lexbase och betala 79 kr.

Inte nog med det, finns flertal andra sidor som fungerar som Lexbase för arbetsgivare och funnits ganska länge, så går Lexbase ner kommer ändå arbetsgivare att komma åt registerutdragen från en annan sida.

Citat:
Det stora problemet blir ju att folk som suttit av sitt straff fortsätter straffas. Hur fan ska de kunna komma in i samhället igen om de aldrig får en ärlig chans? Det är jävligt lätt att säga "dont do the crime if you cant do the time" men folk begår misstag. Ska de straffas för evigt för det?

Ja, folk begår misstag, frågan är dock, vad för misstag. Det är stor skillnad att snorta kokain och våldta, att förgripa sig på barn och köra rattfull, eller hota någon och röka cannabis.

Jag förstår mer än väl ditt inlägg, jag har respekt för din åsikt men nu är det inte så att Lexbase sparar informationen för en livstid, det är 5 år och jag tvivlar starkt på att Svenssons granne tog sig från dömd pedofil till barnområde på mindre än fem år, speciellt idag när jobb är få och har man precis kommit ut så skapar det stora hål i CV'et och gör det ännu svårare att få ett jobb = man har inte råd att bosätta sig i de "finare områden" där Svensson oftast bor.

Som jag tidigare sade, det värsta de kommer hitta på sin granne är kanske en prick som innebär att de varit vittne, kanske varit i rätten om en gammal skuld eller en liten skitsak som inte kommer uppröra någon att de tar till vapen, konstiga blickar eller beter sig illa.

Citat:
"Väcker lite känslor" Såg du sett ramaskriet i media igår?

Ramaskri? Jag ser dagligen feminister skrika högre om betydelselösa saker som "kvinnofientligt hur vägar plogas" och så vidare. Strunt alltihop.

Citat:
"Skapar kanske lite grannfejd?"
Nog för att vi överlag inte går fram som ångvälter i lika hög utsträckning som man gjort i andra länder men snart är vi ikapp. Vill vi ha det så?

Jag tror du antar att Svensson är en aggressiv AFA-medlem som dagligen springer runt med färgburkar, knivar och knogjärn. Svensson är inte feg men inte heller den som vill slåss, vi svenskar tar sällan till nävarna. Det värsta som kan hända är några hårda ord, dock något som sker sällan då svenskar inte gillar att konfrontera eller ge sig in i sådana situationer.

Citat:
Vad säger DU den dagen då någon misstar DIG för att vara en grovt kriminell? Vem kan tänka sig bli misstagen för att vara dömd pedofil bara för att man har samma namn, bor i samma område eller är lik peddon till utséendet? Hur känns det den dagen då din bror, far, son eller kanske bästa vän råkar illa ut för att nån korkad sate sett fel och TROTT att din släkting/vän är ett ärkeäckel av värsta sort?

Lugna ner dig lite, du antar att vi svenskar ser en röd prick och därefter antar att personen är en mördare. Vi svenskar lever inte precis i ghetton, det värsta olagliga vi gör är att lägga till någon arbetad timme om det finns en möjlighet eller inte betala rånartjänst. That's it, vi begår inte våldsbrott på daglig basis utan vi undviker våld så långt vi kan.

Klart det finns dåliga svenskar men de brukar sällan bo i de lugna och fina områden som de flesta svenskar faktiskt gör än idag och ändå, vi svenskar är inte aggressiva och kommer inte jaga folk med högafflar för att de har en röd prick bredvid sitt namn, vi brukar vilja ha lite "kött på benen" innan vi tar massa beslut.

Klart att vissa invandrare kollar upp sina grannar men då kommer det bli så många röda prickar att de inte kan bestämma sig för vem de ska rikta sitt hat.

För övrigt har inte jag en prick och har aldrig haft, jag klär mig ordentligt och försöker sköta mina kort så bra som möjligt så är inte orolig. Anställer inte en arbetsgivare mig för de ser en röd prick, då är jag den som slapp idioten och borde således vara glad, vilket jag kommer vara om det är så.

Citat:
Ni som inte ens kan sätta er in i hur vidrigt det måste vara att bli oskyldigt anklagad kan inte ha någon empati. Det är synd om er och er dumhet kan och kommer med största sannolikhet få ödesdigra konsekvenser för oskyldiga. Inga register eller lynchmobbar i världen kan få stopp på all brottslighet. Brottslingarna kommer bara bli hårdare och mer våldsamma. Orwells 1984 rycker närmare och närmare för varje sekund...

Som ovan, lugna ner dig. Vi svenskar är inte mördare och kommer inte jaga iväg någon för att vi ser en röd prick.

Lexbase behåller uppgifterna i fem år och som tidigare skrivet, man går inte från flertal år i fängelse som pedofil till ett fint och lugn område inom 5 år, speciellt inte idag då några tomma år i CV'et kan innebära att man jobbar på Mc Donalds resten av livet eller lever på bidrag och med de pengarna kommer man då inte till där majoriteten av svenskar bor.

Jag tror fortfarande inte en lagändring kommer ske, detta låter extremt och hemskt men det värsta som kommer hända är att någon granne får reda på att sin granne rökte cannabis för 4 år sedan och således vara lite vresig när man hämtar posten, det är inte precis så att det blir en dödsfight klockan 7 på morgonen för att grannen puffat lite för massa år sedan.
Senast redigerad av TheGamer 2014-01-28 kl. 06:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in