2014-01-27, 23:33
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror det är väldigt farligt när man börjar göra såna där tolkningar av de här mönstren. Det finns en så uppenbar risk att man blir biased och läser in saker som inte finns därför att man vill se dem. Du letar för allt vad du är värd efter saker som ska bevisa att Kristoffer inte är skyldig. Det påverkar dina observationer.

Intressant vore däremot att höra en helt objektiv persons - tillika med någon form av expertkompetens på området - syn på fläckerna. Det hela ska givetvis vara ett blindtest, det är oerhört viktigt att vederbörande inte har någon kontext att färgas av.
Vad ska testas? Och blind för vem? Finns det någon i hela Sverige som inte har hört talas om styckmordet i Boden?
Citera
2014-01-27, 23:37
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Din sista mening
Beror det inte på hur mycket som läcker?
GM(KJ) hade väl räknat med ett "tätt" paket

Så är det.

Men kontentan av vad jag visade i mitt lilla test är att det är ingen större mängd i bagageutrymmet.

Personligen tror jag ett paket innehållande en relativt skändad VB som börjat läcka i skuffen avgett betydligt mer blod än ett kryddmått.
Citera
2014-01-27, 23:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad ska testas? Och blind för vem? Finns det någon i hela Sverige som inte har hört talas om styckmordet i Boden?

De tolkningar som nu görs av hur besudlingarna kan ha kommit till, allt från att plantörer gnuggat på dem med blodiga trasor till nya varianter av "näsblodet-i-bakluckan" där det nu spekuleras att offret gjort sig illa efter nån träning och slängt in en blodig tröja eller liknande i bakluckan som sen tryckt av sig mot listen/kanten (och dessutom mot en plastpåse och KJ:s arbetshandskar)

Nä, det är inte lätt att hitta någon i praktiken. Men rent teoretiskt vore det väl intressant om ex.vis någon kriminaltekniker från valfritt västland fick se bilderna och höra vad personen drog för slutsatser av hur det tillkommit.

Förstår jag rätt att ditt "kryddmått blod" (som jag anar att du nu kommer att upprepa i många inlägg) INTE baserar sig på en direkt analys av fläckar och fynd i KJ:s bild, utan är en slags analogigissning utifrån Zero73:s experiment för att du tycker att det blev ungefär lika stora fläckar?
Citera
2014-01-27, 23:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nej, mängden framgår inte.

Kolla FUP s306:
bild 4 - ingen bluestar-reagens på listen där den böjs uppåt(till vänster i bilden)
bild 5 - ditkluddad "reagens" i böjen

Tyder på / kan vara en riklig mängd bluestar som sprejats på och sedan runnit ned i böjen på listen.

En annan sak: Bluestar-reagensen till höger i bild 4 - direkt till vänster om låskistan - ser ut att vara dittorkad med en svepande rörelse i sidled. Besudligen täcker ju bara halva listen i en trapetsform - först bara delvis och sedan nästan hela listen ju närmare låskistan man kommer.

KJ har väl torkat där med papper då, begrep inte att det också fanns blod på bagageluckan.

En sak som jag undrar över, de fyra pilarna, vad markerar de? Bild fyra, ser ut som om att det finns tre parallella linjer som är obesudlade, kan det vara från fingrar(handskarna)?
Citera
2014-01-27, 23:39
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Jag tror det är väldigt farligt när man börjar göra såna där tolkningar av de här mönstren. Det finns en så uppenbar risk att man blir biased och läser in saker som inte finns därför att man vill se dem. Du letar för allt vad du är värd efter saker som ska bevisa att Kristoffer inte är skyldig. Det påverkar dina observationer.

Intressant vore däremot att höra en helt objektiv persons - tillika med någon form av expertkompetens på området - syn på fläckerna. Det hela ska givetvis vara ett blindtest, det är oerhört viktigt att vederbörande inte har någon kontext att färgas av.

Du skulle nog ta och fundera på din egen förmåga att ta in och bearbeta information.
Citera
2014-01-27, 23:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
De tolkningar som nu görs av hur besudlingarna kan ha kommit till, allt från att plantörer gnuggat på dem med blodiga trasor till nya varianter av "näsblodet-i-bakluckan" där det nu spekuleras att offret gjort sig illa efter nån träning och slängt in en blodig tröja eller liknande i bakluckan som sen tryckt av sig mot listen/kanten (och dessutom mot en plastpåse och KJ:s arbetshandskar)

Nä, det är inte lätt att hitta någon i praktiken. Men rent teoretiskt vore det väl intressant om ex.vis någon kriminaltekniker från valfritt västland fick se bilderna och höra vad personen drog för slutsatser av hur det tillkommit.

Förstår jag rätt att ditt "kryddmått blod" (som jag anar att du nu kommer att upprepa i många inlägg) INTE baserar sig på en direkt analys av fläckar och fynd i KJ:s bild, utan är en slags analogigissning utifrån Zero73:s experiment för att du tycker att det blev ungefär lika stora fläckar?
Ja, det är riktigt, blodmängden i bagageutrymmet kan mycket väl vara något kryddmått.
Citera
2014-01-27, 23:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Så är det.

Men kontentan av vad jag visade i mitt lilla test är att det är ingen större mängd i bagageutrymmet.

Personligen tror jag ett paket innehållande en relativt skändad VB som börjat läcka i skuffen avgett betydligt mer blod än ett kryddmått.

Om transporten skedde vid ett senare tillfälle från mord- och styckningsplatsen? Om kroppsdelarna var dubbelt emballerade och/eller läckaget kommer från någon kroppsdel med betydligt mindre blodmängder kvar än själva torson. Exempelvis benen?

Du kan naturligtvis tro vad du vill och vi sitter ju alla och gissar här. Inklusive ni när ni säger att det var "ett kryddmått" blod i Kristoffers baklucka. Det var ett kryddmått blod i ditt i och för sig intressanta och väl genomförda experiment. Men det är inte samma sak och leder inte automatiskt till slutsatsen att mängden i Sonatan måste vara den samma. Misstänker att ingen av oss heller har de nödvändiga kriminaltekniska kunskaperna för en verkligt vederhäftig analys. Hur som helst så lär det bli svårt för dig eller någon annan att "bevisa" att blodet inte kan ha avsatts genom läckage.

Dessutom finns likhundsmarkeringen i bilen kvar.
Citera
2014-01-27, 23:44
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ har väl torkat där med papper då, begrep inte att det också fanns blod på bagageluckan.

En sak som jag undrar över, de fyra pilarna, vad markerar de? Bild fyra, ser ut som om att det finns tre parallella linjer som är obesudlade, kan det vara från fingrar(handskarna)?

KJ visste mycket väl vilka spår blod lämnade efter sig. Varför då bara torka bort blod?

Vet inte, väldigt svårt att säga. Tycker det ser ut som pilarna suttit där. EDIT: inget blod finns på pilarna så det verkar logiskt!
Senast redigerad av zero73 2014-01-27 kl. 23:55.
Citera
2014-01-27, 23:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Så är det.

Du kan ju inte berätta hur man urskiljer vilken mängd blod som fanns ursprungligen, för vi vet inte om något har torkats bort. Nej, det finns ingen kontenta än så länge, det är min uppfattning.

Och än en gång, hur förklaras blodet på bagageluckan om det handlar om så små mängder som du och Quarrel försöker göra till en trådsanning?

Jag tycker att blodet på bagageluckan är viktigt om inte viktigare och intressantare om man vill bilda sig en uppfattning om hur mycket blod det fanns i den här delen av fordonet när transporten hade utförts. Kryddmått, nej, milliliter, nej, droppar, knappast, troligast så mycket så att det som fanns på listen faktiskt besudlade bagageluckan ganska rejält, dvs, mer än droppar.

EDIT;Och i ärlighetens namn, rätt ska vara rätt, du säger ÄR, dock vet vi inte hur mycket som VAR.
Citera
2014-01-27, 23:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du kan ju inte berätta hur man urskiljer vilken mängd blod som fanns ursprungligen, för vi vet inte om något har torkats bort. Nej, det finns ingen kontenta än så länge, det är min uppfattning.

Och än en gång, hur förklaras blodet på bagageluckan om det handlar om så små mängder som du och Quarrel försöker göra till en trådsanning?

Jag tycker att blodet på bagageluckan är viktigt om inte viktigare och intressantare om man vill bilda sig en uppfattning om hur mycket blod det fanns i den här delen av fordonet när transporten hade utförts. Kryddmått, nej, milliliter, nej, droppar, knappast, troligast så mycket så att det som fanns på listen faktiskt besudlade bagageluckan ganska rejält, dvs, mer än droppar.

EDIT;Och i ärlighetens namn, rätt ska vara rätt, du säger ÄR, dock vet vi inte hur mycket som VAR.
Bagageluckan svarade jag på förra gången du frågade.
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Citat:
En få tacka för besväret.

Jag har några frågor, om man hade fördelat 1 dl blod på föremålen, hur hade vi kunnat se att det var 1 dl och att det inte var gnuggat med en papperstuss?

Hade man sett det på bilden, att BlueStar liksom framträder med en annan täthet, eller lyser det skarpare blått så att säga.

Möjligtvis korkade frågor, men viktigt att vi vet hur man kan avgöra blodmängden. Och hur förklaras blodet på bagageluckan då? Var det ytterligare en papperstuss med näsblod som gneds mot den, eller?
Notera det rostiga verktyget. Kan det ha varit rost på bagageluckan?
Citera
2014-01-27, 23:49
Medlem
ballobass avatar
Killen fortsätter svamla i förhören otroligt.
Citera
2014-01-27, 23:50
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Nej, angående mängden som VAR har du visserligen rätt i... men samtidigt visar mitt lilla test potentiellt hur liten mängd blod som verkligen behövs för att återskapa en liknande reagens vi ser i FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in