2014-01-27, 23:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nja, men det är väl inte osannolikt att en trasa med lite blod på mycket väl kunnat skapa de besudlingar vi ser i FUP?

Blodet på bagagelisten ser utsmetat ut i sidled eftersom det bara finns på topparna i plasten. Blodet i mattan hade väl inte sugits upp av mattan heller? Mängden sprayad bluestar har en direkt inverkan på hur mängden blod uppfattas.

En kropp i ett emballage som läcker borde avsatt betydligt mer blod enligt min mening.

Framgår det i FUP hur stor mängd teknikerna sprutade på då, i annat fall så kan vi inte dra några slutsatser av bilderna i FUP tycker jag.

Om mördaren hade blod på en handske då, som kom i kontakt med utsidan på emballaget, som i sin tur drogs över listen, är inte det en rimlig förklaring?

EDIT;Att blod endast fanns på topparna säger något om emballagets ytskikt tycker jag.
Senast redigerad av OY 2014-01-27 kl. 23:12.
Citera
2014-01-27, 23:11
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Nja, men det är väl inte osannolikt att en trasa med lite blod på mycket väl kunnat skapa de besudlingar vi ser i FUP?

Blodet på bagagelisten ser utsmetat ut i sidled eftersom det bara finns på topparna i plasten. Blodet i mattan hade väl inte sugits upp av mattan heller? Mängden sprayad bluestar har en direkt inverkan på hur mängden blod uppfattas.

En kropp i ett emballage som läcker borde avsatt betydligt mer blod enligt min mening.

Din sista mening
Beror det inte på hur mycket som läcker?
GM(KJ) hade väl räknat med ett "tätt" paket
Citera
2014-01-27, 23:18
Medlem
Flor-Idas avatar
Jag måste säga att jag verkligen inte förstår dem som tror att någon planterat in blod, tejprulle mm. OM ni har läst HELA fup, vill säga.

Själv läste jag alla 2000+ sidor, och ända fram till förhöret med Kristoffer var även jag övertygad om att han inte var mördaren. Micke B framstod som den mest troliga.

MEN, det räcker att läsa första förhöret med Kristoffer i häktet, för att allt ska klarna. K försäger sig flera gånger genom alla förhör, ändrar uppgifter och motsäger sig själv. F ö var det riktigt kuslig läsning, rena skräckisen. Bilden man får framför sig när K berättar att han var inne i ödehuset och rekade (eller "letade" som han själv påstod). * ryser*
Citera
2014-01-27, 23:23
Medlem
Citat:

Men blodiga stumpar eller såsande kroppsdel läckte delvis, genom en ofullständig emballering. Det för ögat synliga blodet togs bort och kvar blir en praktfull blodfläck väl synlig med indikatorämne, typ Bluestar. Varför är det så svårt att fatta att KJ är skyldig...
Citera
2014-01-27, 23:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Framgår det i FUP hur stor mängd teknikerna sprutade på då, i annat fall så kan vi inte dra några slutsatser av bilderna i FUP tycker jag.

Om mördaren hade blod på en handske då, som kom i kontakt med utsidan på emballaget, som i sin tur drogs över listen, är inte det en rimlig förklaring?

EDIT;Att blod endast fanns på topparna säger något om emballagets ytskikt tycker jag.

Nej, mängden framgår inte.

Kolla FUP s306:
bild 4 - ingen bluestar-reagens på listen där den böjs uppåt(till vänster i bilden)
bild 5 - ditkluddad "reagens" i böjen

Tyder på / kan vara en riklig mängd bluestar som sprejats på och sedan runnit ned i böjen på listen.

En annan sak: Bluestar-reagensen till höger i bild 4 - direkt till vänster om låskistan - ser ut att vara dittorkad med en svepande rörelse i sidled. Besudligen täcker ju bara halva listen i en trapetsform - först bara delvis och sedan nästan hela listen ju närmare låskistan man kommer.
Citera
2014-01-27, 23:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Din sista mening
Beror det inte på hur mycket som läcker?
GM(KJ) hade väl räknat med ett "tätt" paket

Ja exakt.

Jag skulle vara oroad av detta om det fanns någon indikation på att det skett en plantering. Vittnesmål om mystiska observationer vid Kristoffers bil. Att Kristoffer var invecklad i grövre brottslighet och tidigare hade varit föremål för hot/varit inblandad i allvarliga konflikter (inte småbråk på stan med lokalt småbus).

En sak ska man ha klart för sig också: Utan bakluckan - ingen dom. Det kan vi vara säkra på. Men jag är också säker på att det inte hade räckt med enbart bakluckan. Det är och förblir summan av olika omständigheter runt försvinnandet och runt Kristoffer själv som ger en bild där det krävs en osannolik räcka av bisarr otur för Kristoffer och underliga sammanträffanden samt orimlig tur för en iskall planteringsmördare. Visst är det en tunn bevisning och visst tål det att diskutera. Jag tar inte ut en fällande dom i hovrätten i förskott. Men att allt detta bara skulle vara ett märkligt kluster av tillfälligheter, spetsat med den mest ondskefulla sammansvärjning mot en enskild person som förekommit i svensk kriminalhistoria - nä det får ni försöka smäcka i någon annan.
Citera
2014-01-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ta fram ett kryddmått, fyll i vatten/rött vin. Då inser man mängden. Vilket avspeglar vad den bärande tekniska bevisningen vilar sig på.

Till det skall läggas att underlaget (i bagaget inte var av sugande material).

Späd ut den lilla mängden med 3 liter vatten så skvalpas det runt på ytan. Blodmängden är fortfarande ml och bibehålls mest på listen dit vattnet inte når.

Att skicka någon till 14 års fängelse grundat på detta. Det känns inte bra för mig.

Däremot inte sagt att KJ är oskyldig, men mer bevis än detta måste väl ändå krävas för att döma någon som skyldig.

Inte nödvändigtvis, i fall som denna med bland annat styckning som i sig kräver vissa metoder tycker det låter bara rimligt att man hittar just "lite" (om man har tur, att mördaren gjort misstag) eftersom det går inte att utesluta alls att mördaren försökte ju så gott som möjligt använda tillhyggen för att lämna så lite spår som möjligt. Hela går väl ut på det när styckning är inblandad, att mördaren vill inte lämna spår eller lämna så lite som möjligt att det aldrig upptäcks.

Att det finns så lite i bilen, bekräftar även det som man kommit fram i utredningen att styckningen skedde nog inte i lägenheten men det utesluter inte att kroppsdelarna under någon sorts frakt (efter styckning, hantering av kroppsdelarna i säckar osv.) helt enkelt funnits av alla platser i bakluckan.
Citera
2014-01-27, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag måste säga att jag verkligen inte förstår dem som tror att någon planterat in blod, tejprulle mm. OM ni har läst HELA fup, vill säga.

Själv läste jag alla 2000+ sidor, och ända fram till förhöret med Kristoffer var även jag övertygad om att han inte var mördaren. Micke B framstod som den mest troliga.

MEN, det räcker att läsa första förhöret med Kristoffer i häktet, för att allt ska klarna. K försäger sig flera gånger genom alla förhör, ändrar uppgifter och motsäger sig själv. F ö var det riktigt kuslig läsning, rena skräckisen. Bilden man får framför sig när K berättar att han var inne i ödehuset och rekade (eller "letade" som han själv påstod). * ryser*

Tro mig, jag har läst FUP flera gånger. Vi har olika erfarenheter och ser och uppfattar/tolkar saker på vårt eget sätt.

Finns inget rätt eller fel sätt. Men jag har min egen uppfattning.
Citera
2014-01-27, 23:29
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men blodiga stumpar eller såsande kroppsdel läckte delvis, genom en ofullständig emballering. Det för ögat synliga blodet togs bort och kvar blir en praktfull blodfläck väl synlig med indikatorämne, typ Bluestar. Varför är det så svårt att fatta att KJ är skyldig...

Var inte KJ väl medveten om hur spår skulle städas bort?
Citera
2014-01-27, 23:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Nej, mängden framgår inte.

Kolla FUP s306:
bild 4 - ingen bluestar-reagens på listen där den böjs uppåt(till vänster i bilden)
bild 5 - ditkluddad "reagens" i böjen

Tyder på / kan vara en riklig mängd bluestar som sprejats på och sedan runnit ned i böjen på listen.

En annan sak: Bluestar-reagensen till höger i bild 4 - direkt till vänster om låskistan - ser ut att vara dittorkad med en svepande rörelse i sidled. Besudligen täcker ju bara halva listen i en trapetsform - först bara delvis och sedan nästan hela listen ju närmare låskistan man kommer.

Jag tror det är väldigt farligt när man börjar göra såna där tolkningar av de här mönstren. Det finns en så uppenbar risk att man blir biased och läser in saker som inte finns därför att man vill se dem. Du letar för allt vad du är värd efter saker som ska bevisa att Kristoffer inte är skyldig. Det påverkar dina observationer.

Intressant vore däremot att höra en helt objektiv persons - tillika med någon form av expertkompetens på området - syn på fläckerna. Det hela ska givetvis vara ett blindtest, det är oerhört viktigt att vederbörande inte har någon kontext att färgas av.
Citera
2014-01-27, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Du vet inte om något blod torkades bort, det är en ren gissning. Det kan vara ett kryddmått som färgade av sig från något plagg.
Citera
2014-01-27, 23:32
Medlem
ballobass avatar
Har nu lyssnat på förhör från rättegång med KJ å det är helt galet hur en del i denna tråd fortfarande tror att kan är helt oskyldig i detta.
Han ljuger konstant eller säger att han inte kommer ihåg !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in