2014-01-27, 15:48
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThExanor
Mjo, det är väl det att vi faktiskt är("finns") som är för mig logiskt övertygande.
Och det var väl från början ett ifrågasättande på min dåtida ateistiska åskådning.

Jag fortsätter gärna att utveckla mig, men det är lite enklare med lite specifikare frågor..
På vilket sätt är vår existens ett övertygande bevis för Guds existens, anser du? Jag tror själv att någonting måste ha skapat detta universum för jag tror inte att något kan börja existera av sig själv.

Citat:
Vad definierar dig i dina ateistiska tankar, finns det ett syfte med mänskligheten? Vad tänker du om liv efter döden?

Jag är inte 100% ateist för jag förnekar alla gudar förutom en. Sen tror att det finns en större mening med vårt liv och vårt efterliv återspeglar hur vi har levt våra liv här på jorden.
Citera
2014-01-27, 15:54
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiTheist
Bevis för att det saknas bevis, eller missförstod jag?

Eller så var det ingen riktig fråga/uppmaning egentligen...
Jag svarade bara på frågan varför Ateister inte tror på någon Gud, och mitt svar att det inte finns några tecken/bevis för Guds existens.

Jag förmodar att du inte tror på Gud eftersom det saknas bevis, eller har jag fel?
Citera
2014-01-27, 15:55
Medlem
kef71s avatar
Citat:
3. Man har fel syn på gud, man ser inte de tecken man söker,
Jag tror det ligger stor tyngd i HUR man söker svaren, och framförallt hur man presenterar önskan.

Eller så söker man inte alls. Om man söker efter Gud så hittar man säkert svar, men i så fall är dom svaren subjektiva och gäller inte alla. Dessutom så är det enkelt att hitta svar som egentligen inte är nåt svar, utan bara lösa antaganden utan verklighets korrelation.
Citera
2014-01-27, 16:08
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
På vilket sätt är vår existens ett övertygande bevis för Guds existens, anser du? Jag tror själv att någonting måste ha skapat detta universum för jag tror inte att något kan börja existera av sig själv.

Precis det jag ville veta, då är du ingen ateist..

Citat:
Jag är inte 100% ateist för jag förnekar alla gudar förutom en. Sen tror att det finns en större mening med vårt liv och vårt efterliv återspeglar hur vi har levt våra liv här på jorden.

Förutom en?
Är det något hinduism liknande?
Citera
2014-01-27, 16:09
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag svarade bara på frågan varför Ateister inte tror på någon Gud, och mitt svar att det inte finns några tecken/bevis för Guds existens.

Jag förmodar att du inte tror på Gud eftersom det saknas bevis, eller har jag fel?

Det är rätt uppfattat.
Citera
2014-01-27, 16:18
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Eller så söker man inte alls. Om man söker efter Gud så hittar man säkert svar, men i så fall är dom svaren subjektiva och gäller inte alla.

Det kan du inte vara övertygad om då du inte vet svaren? eller
Att inte ifrågasätta, eller ditt resoluta beslut att stå kvar utan svar gör mig frågvis.
Men har svårt att hitta spetsen utan insikt i din tro.

har du något svar varför vi är?

Citat:
Dessutom så är det enkelt att hitta svar som egentligen inte är nåt svar, utan bara lösa antaganden utan verklighets korrelation.

Precis i min mening, det känns som folk irrar omkring i masspsykos och smittar av sig på svaga individer
"Dessutom så är det enkelt att hitta svar som egentligen inte är nåt svar" - Ett svar är ju ett svar... Den meningen håller inte.
Citera
2014-01-27, 16:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:
har du något svar varför vi är?

Jag misstänker att livet är en skola och universum är ett mycket sofistikerat holodeck.

Citat:
Precis i min mening, det känns som folk irrar omkring i masspsykos och smittar av sig på svaga individer
"Dessutom så är det enkelt att hitta svar som egentligen inte är nåt svar" - Ett svar är ju ett svar... Den meningen håller inte.

Nej det gör det inte.
Citera
2014-01-27, 16:37
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Jag misstänker att livet är en skola och universum är ett mycket sofistikerat holodeck.

Såbra!
Hur misstänker du isådanafall att skolan och universum tillkom..? eller snarare har någon/något gjort det möjligt?

Citat:
Nej det gör det inte.
Nu förstår jag inte vad "det" menas den sista gången du skriver det.. Men antar att du håller med att om man söker och finner ett svar. så är det ett svar oavsett.
Citera
2014-01-28, 22:42
Medlem
Reality81s avatar
jag vill bara påpeka att bibeln är det närmaste guds ord vi kan komma, att det finns en fara i att tolka allt i bibeln fritt, jag har fattat att det är jag som har trott för mkt på bibelns mått på sanning , men jag tycker nog att tro på evolutionen är lite svårt för mig när det står att gud har skapat människan, det är ju det närmaste iaf jesus jag kan komma

jag kan ha helt fel uppfattning helt klart, det är bara gud som har rätt uppfattning

jag har aldrig haft svårigheter i att tro på att gud har skapat universum, det godtog jag snabbt, frågan är väl snarare om vad gud är. jag tror att det blir svårt för oss att bilda uppfattning, en fluga har svårt att förstå en människas medvetande, vi kan nog inte ens föreställa oss hur guds medvetande är, han är nog den enda som är kapabel att verkligen vara ensam om att förstå

han kanske är den enda som förstår hur det är möjligt att finnas överallt samtidigt, jag vet att vi människor nog aldrig kommer ha teknik till det

tänk dig att se precis allt, överallt, jag tror inte ens att gud verkligen skulle skapa oss i sin avbild. det är något bibeln har sagt mig, varför skulle gud begränsa sig till ett mänskligt utseende.

har du begränsat dig till en form , är nog bibeln som säger bara

jag personligen tror inte att gud ser mänsklig ut till utseendet, jag tror att ingen på jorden som lever har sett gud, vi kan inte uppfatta honom heltv enkelt med de sinnen vi har.

se gud det får du bara förmågan att göra då du dör. jag har aldrig hur tropende jag än varit köpt detta att vi o han har samma drag ens.

han finns nog som utan form. det vi kallar form. han har alltid funnits, därför är det för mig svårt att tänka mig honom som ... han är inte byggd av något, han har ingen form alls utan existerar som nån form av energi typ gud kanske inte ens är en, gud kanske är allt som finns i hela universum. allt som finns, atomer materia är kommet ifrån gud. då blir du och jag byggda av gud och kan känna honom

han är för mig ett medvetande, men det är ett medvetande som jag kan se finnas i allt, överallt

ett medvetande, som finns överallt är ju utan form.

en av bibelns uppfattningar jag har som inte är nutid längre

jag får börja söka honom via bön, och inte läsa för mkt
Citera
2014-01-28, 22:49
Medlem
Reality81s avatar
jag kan som ateist, på nått sätt ändå kunna tro på att han skapade universum o allt det, det är det som står i bibeln kan jag känna är människans tolkning och har inget direkt med gud alls att göra

även de tio budorden är ju tolkat från en människa

jag tror att om gud finns, har vi eg inte en susning
Citera
2014-01-28, 22:50
Medlem
SpottaSlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
jag vill bara påpeka att bibeln är det närmaste guds ord vi kan komma, att det finns en fara i att tolka allt i bibeln fritt, jag har fattat att det är jag som har trott för mkt på bibelns mått på sanning , men jag tycker nog att tro på evolutionen är lite svårt för mig när det står att gud har skapat människan, det är ju det närmaste iaf jesus jag kan komma

jag kan ha helt fel uppfattning helt klart, det är bara gud som har rätt uppfattning

jag har aldrig haft svårigheter i att tro på att gud har skapat universum, det godtog jag snabbt, frågan är väl snarare om vad gud är. jag tror att det blir svårt för oss att bilda uppfattning, en fluga har svårt att förstå en människas medvetande, vi kan nog inte ens föreställa oss hur guds medvetande är, han är nog den enda som är kapabel att verkligen vara ensam om att förstå

han kanske är den enda som förstår hur det är möjligt att finnas överallt samtidigt, jag vet att vi människor nog aldrig kommer ha teknik till det

tänk dig att se precis allt, överallt, jag tror inte ens att gud verkligen skulle skapa oss i sin avbild. det är något bibeln har sagt mig, varför skulle gud begränsa sig till ett mänskligt utseende.

har du begränsat dig till en form , är nog bibeln som säger bara

jag personligen tror inte att gud ser mänsklig ut till utseendet, jag tror att ingen på jorden som lever har sett gud, vi kan inte uppfatta honom heltv enkelt med de sinnen vi har.

se gud det får du bara förmågan att göra då du dör. jag har aldrig hur tropende jag än varit köpt detta att vi o han har samma drag ens.

han finns nog som utan form. det vi kallar form. han har alltid funnits, därför är det för mig svårt att tänka mig honom som ... han är inte byggd av något, han har ingen form alls utan existerar som nån form av energi typ gud kanske inte ens är en, gud kanske är allt som finns i hela universum. allt som finns, atomer materia är kommet ifrån gud. då blir du och jag byggda av gud och kan känna honom

han är för mig ett medvetande, men det är ett medvetande som jag kan se finnas i allt, överallt

ett medvetande, som finns överallt är ju utan form.

en av bibelns uppfattningar jag har som inte är nutid längre

jag får börja söka honom via bön, och inte läsa för mkt

Be, han finns alltid där för dig.
Citera
2014-01-28, 23:21
Medlem
Reality81s avatar
jag måste säga att idag fick jag en käftsmäll. atttro på evolutionen som ursprung, istäället för att tro det i bibeln om Adam och eva, det är ok för en kristen i dag.

det verkar som för mig när en kristen väljer detta som ett bättre alternativ, ett tillräckligt bevis för att svaren du söker som bara gud kan ge dej, ska du nog undvika att tro att bibeln kommer visa dej. ska du någonsin hitta gud, är vägen via bön ett bättre sätt att söka honom på

om gud finns och du känner honom fast du inte köper vissa saker i bibeln, är bevis nog för mig , att bibeln är mer människans tolkningar och mindre guds sanning. du kan vara flexibel i din ro o du känner att han inte har lämnat dej för att du väljer att inte tro på det i bibeln

det är inget bevis mot att han inte finns, mer är det ett bevis på att bibeln inte är guds ord mer människans tolkning av guds ord

jag kan nog tro på "gud" lättare nu när jag har förstått detta om bibeln.
jag hoppas och vill att gud finns. det vore nästan så att jag tror av det, men det är nog inte äkta tro än iaf, han kanske måste möta mig halvvägs, hoppas att han gör det.
Senast redigerad av Reality81 2014-01-28 kl. 23:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in