Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Cirkelargument.
"Sanning är det som är sant". Det förklarar ingenting.
Hur kan du veta något absolut säkert utan Gud?
Därför att jag inte tror på någon gud, men ändå vet saker.
Och det är absolut säkert, med alla måttstockar mänskligheten använder sig av. (Kanske med något undantag...)
Och, för nyfikenhets skull, om jag skulle tro på gud, menar du då att jag skulle veta saker med fullständig säkerhet bara genom denna gudom? Det vore befängt att påstå något sånt, att inte människor (och för all del allt levande) kan veta något utan ett allvetande, övervakande väsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Hur vet du det? Använder du dina sinnen och rationalitet för att veta det? Är dina sinnen och rationalitet ofelbara?
Nä, det är dom säkert inte. Men det innebär ju inte att dom felar helt.
Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Han har vunnit debatter med vetenskapsmän med doktorstitel. Det beror inte på att han är smart, men för att han har rätt.
Icke så. Ställs han inför en vetenskapsman som INTE är kreationist så kommer han alltid med sina enda argument han har, du vet säkert vilka jag menar, eftersom du kör med samma. Och det är det enda han har!
Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
På vilket sätt blev KH ägd där?
Jag vet inte om jag skrev att han blev ägd där, bara att det var ett roligt klipp.
Men det är klart att jag menade det. Om du inte håller med har du inte lyssnat på alla delar, eller inte förstått. Kent H försöker med alla trick han har, att komma med någon poäng, men Martin B överbevisar honom på precis varenda punkt.
Sen är han så falsk, att han när samtalet är över och Martin lagt på försöker få det till att han hade kontroll, då ingen kan säga emot.
Fullständigt oärligt enligt de normer jag lärt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
elsydeon
Visst, men ateister har ju samma cirkelargument i deras världsbild: de tror på deras sinnen och rationalitet för att de använder deras sinnen och rationalitet för att analysera deras sinnen och rationalitet.
Är cirkelargument absolut fel? Cirkelargument är nödvändigt i vissa fall. Skillnaden med ateisternas cirkelargument och Gud är att ateisterna har inget sätt att komma ut från cirklet, eftersom de känner inte någon som vet allt, som är allsmäktig, så att han kan uppenbara saker för människor, så att de kan veta saker.
?
Vi använder sinnen och logik, ja. Det för att förstå världen, och för att ompröva teorier hela tiden, för att kontrollera att dom håller. Ibland ändras dom, när vi fått mer kunskap.
Vad är det för fel med det?
Kan man säga samma om bibeln, eller är det så att den är fullkomlig från start? Låter det troligt?