2014-01-26, 22:48
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Då borde du förstå att felmarginalen inom en sån här enskild mätning är väldigt stor. Som jag redan sagt så måste man se väldigt långsiktigt. Nedgången är fjuttig jämfört med uppgången innan. Rita upp ett diagram över 10 år så fattar troligen även du.

Ja 2013 visade sig vara ett mellanår, eller ett år av konsolidering för Sverigedemokraternas OU. Mer än så är det inte och trenden är fortfarande upp!!!!
Jag räknar som sagt inte på någon enskild mätning. Alla i januari mot t ex tidigare.

2. Som någon annan sa, det är alltid en positiv trendlinje på ett parti som börjat på noll, det har varit en positiv trendlinje sen SD grundades för 25 år sen (och nu uppnått uppåt 10% wow) och det kommer att vara en positiv trendlinje så länge SD håller sig över 0%. Eller är den matematiken svår att förstå?
2014-01-26, 23:37
Medlem
Maltsevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
För övrigt, alla som inte gillar jämförelsen juli13 januari14, ta institut för institut som har siffror för respektive månad
Sentio 12,8-12,0= minskning 0
Demoskop 11,6-9,8= minskning 1,8
YouGov 11,2-10,0= minskning 1,2

Snittet på det är en minskning på 1,0
För helvete människa! Håll dig borta från den här tråden om du antingen ska hålla på att räkna som en jävla särskoleelev eller komma med skrivfel som framställer dig som en, och sedan basera inlägg på det.
2014-01-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Gissningsvis kommer SD att minska ju närmare valet vi kommer. När ännu fler väljare förstår att SD kommer att vandra ensamma även efter nästa års val och att det är mer eller mindre en bortkastad röst att lägga på det partiet.
En del menar att många av SD:s röster är missnöjesröster. Och missnöjet lär väl inte minska bara för att vi närmar oss valet.

Innebär din formulering här att du avfärdar de som hävdar missnöjesröster?
2014-01-27, 00:45
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
En del menar att många av SD:s röster är missnöjesröster. Och missnöjet lär väl inte minska bara för att vi närmar oss valet.

Innebär din formulering här att du avfärdar de som hävdar missnöjesröster?

Jag tror inte på det, det börjar kanske som ett missnöje. "nä du får de f*n räcka nu röstar jag på SD", men sen efter någon månad så är det ingen missnöjesröst längre. Missnöjesröster är de som bestämmer sig på valdagen.

SD upp ca 400 likes på FaceB senaste veckan, enormt bra utveckling. Det är där vi ligger SD tappar inga röster man går stadigt framåt hela tiden. Det finns ett intresse inom media och institut att ibland ge lite högre så att man senare får göra ett stort tapp. Te x TV4 Nyheterna för något halv år sen som säger att SD tappar för andra mätningen i rad, men man nämner inte nuvarande nivå på ca 9%. Värdet för vänsterextrema bonnierägda (som även äger Expressen) TV4 ligger i att lura folk att tro att nu är partiet nere på 4%, så de var alltså precis som Ny demokrati, oseriösa och opålitliga ska svensken tänka.

Man vill ge sken av att de som röstar på SD är riktiga virrpannor med dålig koll och som direkt byter parti när tidningen kör igång ett drev, ett sätt att försöka ge legitimitet till sitt get drev, att få visa att det ger minsann resultat. Men det är bara trollande med siffror, den Sverigevänliga rörelsen går som en pråm just nu!
Senast redigerad av White Christmas 2014-01-27 kl. 00:49.
2014-01-27, 02:14
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltsev
För helvete människa! Håll dig borta från den här tråden om du antingen ska hålla på att räkna som en jävla särskoleelev eller komma med skrivfel som framställer dig som en, och sedan basera inlägg på det.
Nu är det ju så att jag närmast räknar som en matematiker eller statistiker, då jag har högskolepoäng i bäggedera. Det roliga är att du med ditt försök att få bort mig ur tråden avslöjar din okunnighet

Och vad tänker du på för skrivfel tro? Generellt är det Sverigedemorater som inte kan skriva riktig svenska, de har ju en lägre utbildningsnivå än vi andra enligt SCB.

Och förbjuda någon att delta i en diskussion? Klart mot Flashbacks själva ideologi om det fria ordet.

Hur tråkig vore inte tråden om alla jamsade med?

Hoppas du mår bättre imorgon när du vaknar. Puss.
2014-01-27, 02:25
Avslutad
Citat:
Sentio 12,8-12,0= minskning 0
Demoskop 11,6-9,8= minskning 1,8
YouGov 11,2-10,0= minskning 1,2

Snittet på det är en minskning på 1,0

Citat:
Nu är det ju så att jag närmast räknar som en matematiker eller statistiker, då jag har högskolepoäng i bäggedera. Det roliga är att du med ditt försök att få bort mig ur tråden avslöjar din okunnighet

Och vad tänker du på för skrivfel tro? Generellt är det Sverigedemorater som inte kan skriva riktig svenska, de har ju en lägre utbildningsnivå än vi andra enligt SCB.
Förmodligen det skrivfelet jag rödmarkerat. En universitetsskolad matematiker, tillika statistiker, bör ju utan problem klara av simpel aritmetik i stil med 12,8 - 12, eller åtminstone korrekturläsa sitt inlägg - definitivt efter att någon nämner skrivfel.

Senast redigerad av U-Fig 2014-01-27 kl. 02:28.
2014-01-27, 03:18
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Förmodligen det skrivfelet jag rödmarkerat. En universitetsskolad matematiker, tillika statistiker, bör ju utan problem klara av simpel aritmetik i stil med 12,8 - 12, eller åtminstone korrekturläsa sitt inlägg - definitivt efter att någon nämner skrivfel.

Och? Ni kan väl kolla själv på www.status.st att det är korrekt att SD ligger 1 procentenhet lägre än i juli 2013, jämförande exakt de institut som mätte då och innevarande månad.

I din spoiler har du större fel, "Rejdar" var inte född 2006, och började diskutera i denna tråds föregångare först 2009, då SD minskade efter Jimmys islamhotsartikel fram till maj 2010. Jag säger precis som jag sa då, att SD kommer att minska fram till maj
2014-01-27, 06:57
Medlem
Citat:
Och? Ni kan väl kolla själv på www.status.st att det är korrekt att SD ligger 1 procentenhet lägre än i juli 2013, jämförande exakt de institut som mätte då och innevarande månad.

I din spoiler har du större fel, "Rejdar" var inte född 2006, och började diskutera i denna tråds föregångare först 2009, då SD minskade efter Jimmys islamhotsartikel fram till maj 2010. Jag säger precis som jag sa då, att SD kommer att minska fram till maj

Vem bryr sig om en som kallar sig akademiker, men inte ens klarar av en vanlig subtraktion? Att svenska skolan är på fritt fall förstår man när sådana som du kallar sig akademiker, men snarare är en ankademiker.

Du försöker inte skaffa dig respekt för dina synpunkter utan fortsätter dina löjliga 0,1% argument.
2014-01-27, 07:34
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Generellt är det Sverigedemorater som inte kan skriva riktig svenska, de har ju en lägre utbildningsnivå än vi andra enligt SCB.

Om du tror att en högskoleutbildning är det enda certifikatet som finns för att utveckla sig själv så tycker jag REJÄLT synd om dig. I de flesta fall så kan en högskoleutbildning mest kunna likställas vid en 2-5års kur av autism.

Finns gott om högskoleutbildade människor som fan knappt kan knyta skorna, så att ha nåt sånt i bakluckan kan fan inte räknas som en garanti på intelligens.

Du sitter själv och påstår att du har läst matematik och statistik på högskolan, vad innehöll de kurserna du läste, A,B och C? eller du kanske är en stor pojke som rent av läste Diskret matematik?
Du är verkligen den enda som gjort det, vet du det?
Själv så läste jag till Systemutvecklare inom IT, och vi läser MYCKET matte, jag kan utan att ta till särskilt hårt säga att du räknar som en kratta, och du tolkar statistiken helt fel.

Kom tillbaka när SD har haft en konsistent nedgång under en längre tid - om du visste nåt om statistik så bör du även veta att ju mindre data du har, desto större blir variablerna, och du kan ändå inte påstå att det du postar är en konsistent nedgång över en längre tid..
2014-01-27, 07:44
Medlem
Citat:

Och förbjuda någon att delta i en diskussion? Klart mot Flashbacks själva ideologi om det fria ordet.

Hur tråkig vore inte tråden om alla jamsade med?

Hoppas du mår bättre imorgon när du vaknar. Puss.

1. I ett tidigare inlägg i tråden kallade du sådana där för statistikbögar, statistikfjollor, eller något liknande. Så var det möjligen ett erkännande?

2. När det gäller opinionsundersökningar så finns det alltid beställare och utförarefel. Att många opinionsinstitut har enkelt kalkylerade fel är ju enkelt att se utifrån deras egna siffror och variationer av siffror. Givetvis handlar det om att Sd framställs som anti-etablissemang i pressen vad gäller beställarefel medan utförarefel handlar om att utförarna av sådana undersökningar till 80-90% är kvinnor med politisk inriktning de rödgröna.

3. Att börja böga sig i tråden är säkerligen inte att inbjuda till ett trevligt debattklimat, utan snarare att inbjuda till förolämpningstävling, majoris.

4. Sd ligger fortfarande på en positiv trend (+1 till +2% på årsbasis). Att tillstå att juni/juli-13 resultaten skulle vara en grund för ett sjunkande Sd är knappast korrekt även om den tiden kategoriseras av semester och 2013 av förortskravaller.

5. Vad gäller systematiska fel hos undersökningsverksamheter så ligger biasen som så att verksamheter som uppfattas som inherent akademiska i <10% kategorin, av sådana får +1% samt att motpolen på andra sidan får -1%. Detta förklarar nästan på egen hand att Mp tenderar att uppnå -2% resultat vid rösträkning och Sd +2%. Däremot kan varken Mp eller Sd vara säkra på att 'historien upprepar sig', utan det är en ny rösträkning varje val.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-01-27 kl. 07:46.
2014-01-27, 09:29
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:

Juli 2013 är en synnerligen dåligt vald jämförelsepunkt då endast 4 institut rapporterade under denna månad. Prova oktober 2013?
2014-01-27, 11:26
Medlem
Citat:

Japp, du har såklart helt rätt Rejdar, SD har rasat sedan 2002 och fortsätter att rasa, i den här takten åker SD ur riksdagen om en sådär 275 år, hoppas du levt sunt så du får uppleva den dagen...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in