2014-01-26, 23:23
  #1
Medlem
Vad händer med posten om flera hushåll har samma efternamn? Hur ska brevbäraren veta vem som ska ha breven?
Citera
2014-01-26, 23:26
  #2
Medlem
PilsnerPers avatar
På alla mina brev står det både för och efternamn. Även min adress. Står det bara ditt efternamn på dina?
Citera
2014-01-26, 23:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
På alla mina brev står det både för och efternamn. Även min adress. Står det bara ditt efternamn på dina?

Alla förnamn står väl knappast på dörren? Dessutom är det bara första bokstaven som står.
Citera
2014-01-26, 23:38
  #4
Medlem
PilsnerPers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 456abc
Alla förnamn står väl knappast på dörren? Dessutom är det bara första bokstaven som står.

Nej, men då går brevbäraren efter lägenhetsnummer. Brukar sitta en lapp ovanför dörren.
Citera
2014-01-26, 23:41
  #5
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 456abc
Alla förnamn står väl knappast på dörren? Dessutom är det bara första bokstaven som står.
Stämmer bra det.


För en massa år sedan bodde det en med samma efternamn i våran trappuppgång, men med ett annorlunda förnamn. Även fast vi tillslut skrev dit hela våra förnamn fick vi hela tiden fel post, tur att hon (förhoppningsvis) var lika ärlig som oss och aldrig tog några brev/paket.



Det nya systemet med lägenhetsnummer har jag hört delvis skaffades för att underlätta för posten. Men så vitt jag vet nämns aldrig lägenhetsnumret i brev, så hur det underlättat vet jag inte.
Citera
2014-01-27, 00:04
  #6
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Det nya systemet med lägenhetsnummer har jag hört delvis skaffades för att underlätta för posten. Men så vitt jag vet nämns aldrig lägenhetsnumret i brev, så hur det underlättat vet jag inte.

Jodå, det underlättade massor!
Så länge inte de boende på adressen har exakt samma namn kan man kolla upp via folkbokföringen vilket lägenhetsnummer människan man söker har.

Men nej, om man inte på förhand har koll på att det bor flera S. Svensson i huset så är det lätt hänt att det blir fel.

Själv fick jag ofta personen på våningen unders post. Jävligt märkligt eftersom våra namn stavas olika.
Jag satte upp en lapp på dörren där det stod "bara RAVENTEAR bor här, RÖVENTÄR bor en trappa ner!" Efter det fick jag inte grannens post mer.
Citera
2014-01-27, 00:40
  #7
Medlem
Är det så att det visar sig att flera personer som väldigt lika namn bor i en och samma trappuppgång eller i radhus brukar det i regel vara så att Posten kräver att exakt adress med lägenhetsnummer eller husnummer står tydligt utmärkt på dörr eller brevlåda.
Citera
2014-01-27, 01:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Nej, men då går brevbäraren efter lägenhetsnummer. Brukar sitta en lapp ovanför dörren.

Lägenhetsnummer står ju inte på breven.
Citera
2014-01-27, 05:55
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Är det så att det visar sig att flera personer som väldigt lika namn bor i en och samma trappuppgång eller i radhus brukar det i regel vara så att Posten kräver att exakt adress med lägenhetsnummer eller husnummer står tydligt utmärkt på dörr eller brevlåda.
Pffft posten gör inte ett förbannat skit om de finns flera personer med samma eller snarlika namn...hade ett djävla strulande med dom i ett par år om de då jag ofta fick brev som skulle till andra, de ville inte ens svara på vad jag skulle göra med breven...


Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Det nya systemet med lägenhetsnummer har jag hört delvis skaffades för att underlätta för posten. Men så vitt jag vet nämns aldrig lägenhetsnumret i brev, så hur det underlättat vet jag inte.
Lite mer officiella maskinskrivna brev jag får brukar ha lägenhetsnummer.
Citera
2014-01-27, 08:05
  #10
Medlem
Du får din grannes post och din granne får din post

Finns tre personer i min tapp med samma namn en bor på samma våning men stavar sitt namn med c och jag med k den andra bor på någon annan våning.

Får post till samtliga ändå.
Citera
2014-01-27, 08:54
  #11
Medlem
borrizs avatar
Det finns ett register över adressaterna på en viss postrunda. Postis sorterar breven i den ordning som rundan går och skulle det vara några tveksamheter så använder han detta register
Citera
2014-01-27, 09:45
  #12
Medlem
PermanentVickss avatar
Ibland händer det att man får grannens post. Det är mänskligt att fela. Om du har några som helst sociala egenskaper och/eller vett i skallen så går du bara till nämnda granne och postar rätt.

Jag får t.o.m ett företags post då företaget liknar mitt efternamn. Men jag startar inte en tråd på fb och gnäller om det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in