2014-01-26, 21:21
Medlem
Kattpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Kan det inte vara så att de historiska skäl som påpekats i tråden lever kvar som jargong, framför allt i sådana sammanhang där män gör saker tillsammans i enkönad grupp och "tillåts vara karlar"? Delvis omedvetet, säkerligen. Man kan ju dra en parallell till det i media ofta påpekade faktumet att det fortfarande är så svårt att komma ut som homosexuell i den manliga fotbollsvärlden för att konstatera att lite andra, mer traditionella normer gäller där än i samhället i övrigt.

Sedan undrar jag om den som är "Larsson" på fotbollsträningen nödvändigtvis är det konstant eller kan förvandlas till "Stefan" på en parmiddag med en lagkamrat och dennes flickvän.
Ja det ska väl inte underskattas, seder och traditioner. Men jag hänger ändå upp mig på det eftersom jag inte ser mig själv ta efter det från t.ex. föräldrar. Tycker inte att mina föräldrar snackar om andra i form av efternamn. Farsan kan nämna grannarna vid dess efternamn men bara när han talar om dem som par.

Men det stämmer väl rätt bra att det sker omedvetet. Jag kanske är påverkad redan vid faktumet att jag vet att min pappa kallas för efternamn ibland.
Och kallar t.ex. en lärare mig för mitt efternamn så är det väl rimligt att klasskompisar snappar upp detta och så förs det vidare..

Intressant scenario! Jag har svårt att se flickvännen kalla honom för Larsson medan det är lite svårare att avgöra vad lagkompisen hade sagt. Där beror det nog lite på fall till fall, men min magkänsla säger att det är vanligare att kompisen säger förnamn, kanske på grund av att de då är så få i gruppen.

Jag kan nog tycka att det känns opersonligt att kalla en ensam närvarande killkompis för dennes efternamn. Föredrar t.ex. själv att kallas för mitt förnamn när jag är ensam med en polare medan jag inte har något emot att kallas för mitt efternamn i grupp.
Citat:
Ursprungligen postat av SEAN-PIERRE
Som du nämnde i TS har det med lumpen och göra, vet inte om det symboliserar speciellt mycket.. Blev någon kränkt över detta eller..

Jag kallades för mitt efternamn mellan hela 6-9an av en lärare, har även militärefternamn.

Även i fotbollslaget tilltalades nästan alla vid efternamn.
Nej det är bara jag som är nyfiken Eller ja, hon som skrev blogginlägget jag länkade till verkade lite kränkt och jag kan väl tänka mig att det finns fler som anser att det sänker det ena könet - och höjer det andra.
Citat:
Ursprungligen postat av NativeVLAN
Personligen så kallar jag aldrig eller sällan någon vid efternamn och har nog aldrig själv blivit det heller, däremot så har jag två systrar som båda kallas vid efternamn i sina umgängeskretsar.
Spännande! Har du nån idé om vad det beror på?

Även om min tes känns rätt bekräftad får jag medge att det ändå är vanligare än jag trodde att tjejer kallas för sina efternamn. Det ska dock inte förväxlas med att det ofta förekommer, vågar fortfarande påstå att det är ovanligt - om än inte till den låga grad jag först trodde.
Citera
2014-01-26, 21:46
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleP
Lite konstigt, förut var det ju även "Fru Andersson", om man säger så.
Precis vad jag tänkte. Så säger jag rätt ofta. Säger däremot aldrig "Herr Karlsson".
Citera
2014-01-26, 21:59
Medlem
Patriarkat. Vi måste förgöra detta.
Citera
2014-01-26, 22:00
Bannlyst
Aldrig varit med om detta fenomen, såvida inte mina båda polare har samma namn då måste vi ropa efternamnet så de vet vilken person vi tilltalar
Citera
2014-01-26, 22:08
Bannlyst
Det är väl ifrån de militära, typ xyz Nilsson.. Frågor på det?
Citera
2014-01-26, 22:10
Medlem
.ANDERSs avatar
Jag blir det för att mitt förnamn är riktigt jävla vanligt men efternamnet är ovanligt i Sverige. Men tror att det handlar om lumparvanor.
Citera
2014-01-26, 22:18
Medlem
Tror även det beror på ens efternamn. Alla efternamn passar inte att kallas efter.
Citera
2014-01-26, 22:22
Medlem
thejams avatar
Kallas oxå för efternamnet ibland. Mitt förnamn e så jävla vanligt och många heter det, så det blir enklare att hålla isär Sen är mitt efternamn väldigt kort oxå och inte så ansträngande att säga.

Det lever väl kvar sen militären/lumpen som du säger. Ser inte någon annan rimlig förklaring till det.
Citera
2014-01-26, 22:28
Medlem
BarryHeros avatar
Bara att bita ihop nar man har ett vanligt fornamn och ett ganska kort och enkelt men relativt ovanligt efternamn. Speciellt i sportsammanhang har man fatt hora sitt efternamn. Blir ofta enklast sa for att undvika missforstand i pressade situationer.
Citera
2014-01-26, 22:29
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Nej, men det fanns kyrkböcker och en folkbokföring där alla listades med för- och efternamn eller annat släktnamn.
Jo tack, jag har läst alldeles för många både husförhörslängder och ännu äldre skattelängder och jordeböcker i min profession som just namnforskare.

Ingen av dessa gjorde tydlig distinktion – på det sätt den isländska telefonkatalogen gör – om man var eller om man hette Jonsson. Däremot gjordes alltså son- och dotter-namnen mot slutet av 1800-talet officiellt till (ärftliga) efternamn i Sverige. De gamla icke ärftliga och även beskrivande "namnen" skulle helt enkelt avskaffas till fördel för ärftliga efternamn, antingen av typen Svensson eller nytillverkade och mer spännande.

För att ge ett belysande exempel på vad jag syftar på, kan det i en husförhörslängd stå:
Per Svensson i Viken
Om då Per verkligen är Svens son och bor i Viken, är det möjligt att längden enbart anger just att han bor i Viken och är Pers son. Att han verkligen heter Per bör stå bortom rimligt tvivel, men om han verkligen heter något mer är diskutabelt, även om så bara på en mer akademisk nivå. Om Per däremot inte är Svens son är förstås Svensson hans efternamn.
Problemet är då förstås att sådana avvikelser förekom i det gamla Sverige lika lite som i dagens Island. Jag har inte exakt koll på det första belägget, men vill minnas att det finns en adlig släkt med ärftligt son-namn som är riktigt gammal, kanske t o m medeltida.
Citera
2014-01-26, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Ingen av dessa gjorde tydlig distinktion – på det sätt den isländska telefonkatalogen gör – om man var eller om man hette Jonsson. Däremot gjordes alltså son- och dotter-namnen mot slutet av 1800-talet officiellt till (ärftliga) efternamn i Sverige. De gamla icke ärftliga och även beskrivande "namnen" skulle helt enkelt avskaffas till fördel för ärftliga efternamn, antingen av typen Svensson eller nytillverkade och mer spännande.

Var eller hette? Det är väl i praktiken samma sak och det spelade heller inte så stor roll i det förindustriella 1700-talets Sverige.

Hur många bankpapper, kvitton, hyresavier, fakturor, lagfarter, garantibevis och andra dokument finns ditt namn med på? Tusen? Tiotusen?

Hur många dylika dokument fanns 1700-talssvenskens namn med på? Ett? Två? Kanske inte ett enda.

Det fanns inte ett lika stort behov av formella för- och efternamn i 1700-talets Sverige som idag. Om man därför rent juridiskt hette Jonsson eller bara var Jons son spelade därför mindre roll.
Citera
2014-01-26, 23:09
Medlem
MelkerDs avatar
Därför att mannen bär släktnamnet vidare, och därför har en mer naturlig relation till det.

En kompis berättade att när han gjorde lumpen så brukade killarna (som vanlig ) kallas för efternam. Men inte de tjejerna som fanns på plutonen (eller vad det nu heter!).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in