2014-01-26, 13:24
Medlem
Caesarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Känns heldumt att köpa bil för 15-25k och sen inte ha en vettig försäkring. Smäller du så har du inget kvar, och 15-25k kan vara mycket för en ungdom.

Självklart har man helförsäkring, eller i värsta fall halvförsäkring om man har någorlunda vettig bruksbil. Men ja, en gammal bil du köpt för 2000-5000 så är det självklart trafikförsäkring.
När jag köpte min första bil gav jag 17000 för den har jag för mig. Mina föräldrar ville inte låta mig skriva dom på försäkringen utan den fick jag ta själv. 6500/år för trafikförsäkring var det billigaste alternativet (jag var 18 men bodde "fint", i sjaskig hyresrätt hade jag säkert åkt på en ännu värre premie). Mer än det dubbla för helförsäkring. Så ditt resongemang ger jag inte mycket för, i alla fall inte om man har bil och försäkring stående på sig själv.
Citera
2014-01-26, 13:29
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwerk
Vänta bara tills ungarna smäller bilen, då kommer ni inte få ut någonting alls.

De får man utan problem. Så länge man bor i samma hus är de verkligen inge problem.
Citera
2014-01-26, 13:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast när jag var i åldern 18-23 ägde och körde jag flera fordon. Och ja, jag är man.
Men ingen olycka skedde.

Vid 24 år borde jag då ha fått en rejäl premiereduktion för detta - men icke....
Gjorde du något försök till omförhandling av din premie baserat på din historik?
Självklart så skickar inte försäkringsbolagen ut ett brev "Grattis på 24-års dagen, nu sänker vi din försäkringspremie."
Citera
2014-01-26, 13:57
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Finns inte på mitt försäkringsbrev. O enl LF, muntligen är det ägaren som ska stå för försäkringen.

Ja men ägare och brukare är två olika saker. Dessutom MÅSTE det vara ägaren som försäkrar bilen. Står i villkoren.

Har du länsförsäkringar?

Förskringsvillkor 2014
http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx

Citat:
312 Vem försäkringen gäller för
Kaskoförsäkringen gäller endast ditt eget ekonomiska
intresse i fordonet i din egenskap av ägare. En förutsättning
för att försäkringen ska gälla är att den huvudsaklige brukaren
av fordonet är du själv

Citat:
Om du är registrerad som ägare till fordonet och har tecknat försäkring
för det trots att du inte äger det riskerar du att bli helt
utan ersättning vid en skada.

Andra stycker avser alltså när barnen skriver över bilen på sina föräldrar varpå dom tecknar försäkringen. Det är det man menar med om att vara regristrerad ägare men inte ägare.

Kan vi bara konstantera att det ej är tillåtet av försäkringsbolaget?
Citera
2014-01-26, 13:59
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Står det på kontoutdraget vilket registreringsnummer man har hällt i soppan i? Har inte jag rätt att köpa bensin för 40 000kr för att ge bort till min jättesöta granne?

Det får du säkert bäst du vill. Men det är skaderegleraren som bestämmer i slutändan.

Du behöver inte försvara dig inför mig. Jag tycker ändå alla som fuskar är idioter.
Citera
2014-01-26, 14:25
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Det får du säkert bäst du vill. Men det är skaderegleraren som bestämmer i slutändan.

Du behöver inte försvara dig inför mig. Jag tycker ändå alla som fuskar är idioter.
Nja. När du börjar svamla om saker som inte håller juridiskt så hugger jag.
Fuska är inte rätt. Brukar du deklarera?
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja men ägare och brukare är två olika saker. Dessutom MÅSTE det vara ägaren som försäkrar bilen. Står i villkoren.

Har du länsförsäkringar?

Förskringsvillkor 2014
http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx

Andra stycker avser alltså när barnen skriver över bilen på sina föräldrar varpå dom tecknar försäkringen. Det är det man menar med om att vara regristrerad ägare men inte ägare.

Kan vi bara konstantera att det ej är tillåtet av försäkringsbolaget?
Hmm. Jag verkar ha hamnat mellan två stolar.
Det vi gjort som fått godkänt av LF är att morsan var tvungen att stå på bilen pga kreditköp. Jag har betalningsanmärkningar o sambon hade ingen registrerad inkomst pga studier. Därför fick morsan köpa bilen. Den betalades när första fakturan kom o nu sitter vi med en köpt garanti som bara gäller morsan.
Därför får hon stå kvar som ägare till garantin slutat gälla.
Då det blev strul vid registreringen så kontaktade jag LF samt Transportstyrelsen o förklarade hela proceduren. Var tvungen då bilen stod med körförbud samt var oförsäkrad.
Det jag funderar på är om de tillåter det hela av den anledningen att det inte blir dyrare om jag försäkrar bilen själv samt att bilen registrerades direkt på morsan? Nått skumt är det iaf när de tillåter det.
Citera
2014-01-26, 14:57
Medlem
Jag är snart 24 år gammal. Min mamma står både på bilen och försäkringen (hon har inget körkort). Försäkringsbolaget själva sa att vi kunde lägga försäkringen på henne istället för mig, lite billigare blev det inte så nämnvärt dock. Jag bor med min mamma.

I försäkringen ingår det att någon under 25 kör bilen.

Varför skulle det bli problem? En bil är inte knuten till att endast ägaren/försäkringstagaren får köra den.
Citera
2014-01-26, 14:59
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Och framförallt stöldrisken.

Men, premierna är ändå inte rimliga i förhållande till vilka vinster försäkringsbolagen tar ut.
Är vinsten procentuellt större i förhållande till risken för innerstadsbor menar du? Det tvivlar jag på.
Citera
2014-01-26, 15:04
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesarn
När jag köpte min första bil gav jag 17000 för den har jag för mig. Mina föräldrar ville inte låta mig skriva dom på försäkringen utan den fick jag ta själv. 6500/år för trafikförsäkring var det billigaste alternativet (jag var 18 men bodde "fint", i sjaskig hyresrätt hade jag säkert åkt på en ännu värre premie). Mer än det dubbla för helförsäkring. Så ditt resongemang ger jag inte mycket för, i alla fall inte om man har bil och försäkring stående på sig själv.

Självklart inte. Jag hade mina bilar på min far fram till 25 årsåldern. Visst att ungdomarna ska ta ett ansvar med sin bil, men vi pratar enorma prisskillnader mellan försäkring på en ungdom och en vuxen. En normalbil likt den jag har nu är omöjligt för en under 25 att ha för under 10.000 som helförsäkring, vilket är enorma summor för en sådan bil. Men med en förälder går det att få för 3000-4000 max per år, vilket gör det hela helvärt.

Jag tycker synd om de som inte har föräldrar som kan stå på bilarna, men samtidigt förstår jag att föräldrarna vill att barnen ska ta ansvar. Men det sjuka är att normalbilar är skitdyra i försäkring, man får ju åka med skrothögar om man ska ha någorlunda schysst pris i försäkring, vilket då påverkar säkerheten ifall något händer. Hellre en levande unge som åkte i en säker bil, än en död som åkte en gammal rostig Skoda.
Citera
2014-01-26, 15:12
Medlem
massuppfittads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Självklart inte. Jag hade mina bilar på min far fram till 25 årsåldern. Visst att ungdomarna ska ta ett ansvar med sin bil, men vi pratar enorma prisskillnader mellan försäkring på en ungdom och en vuxen. En normalbil likt den jag har nu är omöjligt för en under 25 att ha för under 10.000 som helförsäkring, vilket är enorma summor för en sådan bil. Men med en förälder går det att få för 3000-4000 max per år, vilket gör det hela helvärt.

Jag tycker synd om de som inte har föräldrar som kan stå på bilarna, men samtidigt förstår jag att föräldrarna vill att barnen ska ta ansvar. Men det sjuka är att normalbilar är skitdyra i försäkring, man får ju åka med skrothögar om man ska ha någorlunda schysst pris i försäkring, vilket då påverkar säkerheten ifall något händer. Hellre en levande unge som åkte i en säker bil, än en död som åkte en gammal rostig Skoda.
Själva anledningen till att premierna är så höga är för att det knappt existerar några bilägare under 25 år när alla skriver bilarna på sina föräldrar. Om alla hade bilarna registrerade i sina egna namn skulle premierna vara betydligt lägre för alla.

Det skapar ett moment 22, ungdomar påstår att de inte har råd att äga bil om de inte skriver dem på sina föräldrar men genom att göra det pumpas premierna upp till ännu högre nivåer så att det i framtiden nästan blir omöjligt för unga människor att äga bil oavsett märke eller modell.

En stor del i problemet är att många verkar se det som någon slags mänsklig rättighet att köra en relativt ny A6 eller 320. Är man i 20-årsåldern och har en bil som man känner kräver helförsäkring så har man ju redan där gjort misstaget att köpa en bil i helt fel prisklass.
Senast redigerad av massuppfittad 2014-01-26 kl. 15:21.
Citera
2014-01-26, 15:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Är vinsten procentuellt större i förhållande till risken för innerstadsbor menar du? Det tvivlar jag på.

Nej,
men vinstmarginalen generellt i förhållande till skaderegleringskostnader.
Citera
2014-01-26, 15:31
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Gjorde du något försök till omförhandling av din premie baserat på din historik?
Självklart så skickar inte försäkringsbolagen ut ett brev "Grattis på 24-års dagen, nu sänker vi din försäkringspremie."

Jag sänkte premien genom att byta bolag.

MEN, det jag ville få fram är att det är bättre med det amerikanska systemet med en PERSONLIG fordonsförsäkring: dvs, om jag lånar grannens Skoda och krockar den så går det på min försäkring och tvärt om. Då kan en skötsam bilist få bättre utdelning av sitt skötsamma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in