2014-01-26, 00:01
Medlem
Jag brukar generellt sett köra i tomgångsfart på gångfartsområden. Vet inte riktigt hur fort det är men inte mer än 10km/h. När jag är på cykel så tror jag att jag snarare ligger runt 25-30, beror lite på hur bråttom jag har (Men de tider jag cyklar och har bråttom så är det generellt sett tomt på gatorna.

Är det helt folktomt när jag kör så kanske jag kör i lite snabbare, ser inte riktigt skadan så länge jag är försiktig vid korsningar.

När jag är fotgängare, villket jag oftast är om jag befinner mig i ett gångfartsområde så rör jag mig ur vägen för bilar, förr eller senare. Brukar inte direkt hoppa åt sidan, utan snarare fortsätta i samma riktning som jag är påväg emot och snedda mot kanten.

Är riktigt irriterande om man går eller cyklar och någon idiot vill passera i 40-50. Förutsatt att den saktar ner innan den når mig så håller jag mig gärna lite längre mitt i vägen.
Citera
2014-01-26, 14:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Gångfart på cykel kan bli svårt, känns som det är lättast att gå av och leda då. Speciellt om det är kullersten, borde väl bli lite vingel under 8 km/h då.

När det gäller cyklister så måste dessa sätta ner foten (haha) och bestämma sig. Antingen leder man cykeln i gångfart eller så cyklar man och riskerar att bli bötfälld eftersom det, som du säger, är vingligt att cykla långsamt.
Citera
2014-01-26, 14:27
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
När det gäller cyklister så måste dessa sätta ner foten (haha) och bestämma sig. Antingen leder man cykeln i gångfart eller så cyklar man och riskerar att bli bötfälld eftersom det, som du säger, är vingligt att cykla långsamt.

Vill man komma fram fort, så kan man ju alltid leda cykeln i springfart.

För som gående så kan man ej dömas för hastighetsöverträdelse.

Man får dock se upp så att man ej krockar med någon eller något, för vårdslöshet i trafik finns ju.
Citera
2014-01-26, 14:31
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Man får dock se upp så att man ej krockar med någon eller något, för vårdslöshet i trafik finns ju.

Helt rätt, att springa med cykeln är OK.

Citera
2014-01-26, 16:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Lite märkligt egentligen. Området är avsett att trafikeras av både gående och fordon och har en hastighetsbegränsning på ca 7 km/h. Det vore väl vara ganska logiskt att man inte får springa där heller då? Men som du säger, skulle någon springa omkull en cyklist eller springa ut framför en bil så kan det nog bli frågan om vårdslöshet i stället.
Citera
2014-01-26, 16:23
Bannlyst
Citat:
Eva Stranne, 61, körde bil i 18 kilometer i timmen men stoppades för fortkörning.

Bötesbeloppet hon fick betala var på tvåtusen kronor
http://www.expressen.se/kvp/fast-for...-bil-i-18-kmh/

Enligt lagens logik ang indraget körkort, så borde det verkställas i detta fallet, dvs 11 km/h över.

Citat:

1-10 km/h över hastighetsgränsen 2 000 kr
11-15 km/h över hastighetsgränsen 2 400 kr
16-20 km/h över hastighetsgränsen 2 800 kr
21-25 km/h över hastighetsgränsen 3 200 kr, indraget körkort på 30-väg
26-30 km/h över hastighetsgränsen 3 600 kr
31-40 km/h över hastighetsgränsen 4 000 kr, indraget körkort på 50-väg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning
Citera
2014-01-26, 16:52
Medlem
Ännu en som inte kan trafikregler som infördes för 20 år sen (expressen-länken ovan).

"Om det nu är så att man satt upp en ny speciell skylt borde också kommunen ha informerat bättre om det." Eh, nä. Det är inte en speciell skylt.

" trodde jag bara betydde att man ska vara extra försiktig och visa hänsyn mot gående" Man ska inte tro, man är skyldig att kunna relevanta trafikregler.

Det är bara att betala i kassa 3
Senast redigerad av Skalman71 2014-01-26 kl. 16:55.
Citera
2014-01-27, 10:49
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Håller med dig där hur tusan vet man om man kör i 7 km/h hastighetsmätaren börjar ju på 20 km/h i många bilar .
Det där är en väldigt intressant fråga som lagstiftarna verkar ha missat.
Undrar hur liten del av bilparken som är utrustade med hastighetsmätare som visar dessa låga hastigheter.
Mätaren i min Volvo börjar vid 19 km/h...
Citera
2014-01-27, 12:46
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Undrar hur liten del av bilparken som är utrustade med hastighetsmätare som visar dessa låga hastigheter.

Nej, den frågan är helt ointressant. Om man inte kör fortare än fotgängarna går så får man inga böter. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-01-27, 14:47
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, den frågan är helt ointressant. Om man inte kör fortare än fotgängarna går så får man inga böter. Svårare än så är det inte.
Om man bor i någon mindre ort i Hälsingland (som jag) är man ofta ensam på gångfartsområdet.
Inga fotgängare att jämföra min hastiget med i sikte...
Citera
2014-01-27, 14:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Om man bor i någon mindre ort i Hälsingland (som jag) är man ofta ensam på gångfartsområdet.
Inga fotgängare att jämföra min hastiget med i sikte...

I det läget så får du använda ditt goda omdöme...

Dessutom...är det helt tomt så finns det ingen att köra på.

Citera
2014-01-27, 19:40
Medlem
Mextremes avatar
Citat:

Det kvittar. Det finns bilar helt utan hastighetsmätare (veteranbilar) men man är tvungen att följa hastighetsbestämmelserna i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in