2014-01-25, 18:16
Medlem
bartrams avatar
Iskall Vind s 239 -242.

J. en idealistisk och smula naiv person eller nåt annat?. Jag anser att det inte kan uteslutas att det finns en "gravad hund" här med tanke på omständigheterna kring CP:S död. Long Shot-jovisst!
Citera
2014-01-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ture Utriainen verkar ha bytt namn: Ture Reino Lindén

Ja, Ture ska det nog vara för det första. Så står det i den kopierade Lingärde-PM:n (På flera internetsidor står det dock "Tore". Därför skrev jag fel). Hur säker är du på att den du namnger ovan är samma person som Ture Utriain*n?
Citera
2014-01-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Jag förmodar att du menar Håkan I. och tror också att det har relevans. Min tolkning
är att f-skärmsjägaren HI deltog i försvarsövningen i Stockholm vid mordtillfället och
därvid gjorde några iakttagelser av den digniteten att de föll under mörkläggningskraven
och sedermera begravdes för gott i den militära utredning jag tidigare skrivit om.l

Håkan Ingerwald ska även ha gjort FN-tjänst "i Sinai" på 1970-talet. Inte riktigt Cypern 1969 förstås, men skulle mycket väl kunna tänkas sammanfalla personmässigt i någon svenskt sammanhang med FN-mannen som omtalas i AB-artiklarna jag postade.

I övrigt måste ju sägas att även Ingerwald-historien är riktigt märklig. Dottern har bl.a. uppgett att pappan hade artros och dåliga leder i knäna och särskilt ont när det var kallt. Det talar med inte obetydlig styrka mot att han själv, enligt sin sedermera ändrade berättelse, skulle ha cyklat 14 mil och sedan övernattat i skogen och återvänt utan ytterkläder.
Citera
2014-01-25, 19:39
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Iskall Vind s 239 -242.

J. en idealistisk och smula naiv person eller nåt annat?. Jag anser att det inte kan uteslutas att det finns en "gravad hund" här med tanke på omständigheterna kring CP:S död. Long Shot-jovisst!
Vem är J och vad har han med CPs död att göra?
Citera
2014-01-25, 21:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Pröva pilgrimstad , palme , 1986 på youtube och SVT play så hittar du nog något.

Tack, perfekt!
Citera
2014-01-25, 21:16
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styckjunkaren
Jag förmodar att du menar Håkan I. och tror också att det har relevans. Min tolkning
är att f-skärmsjägaren HI deltog i försvarsövningen i Stockholm vid mordtillfället och
därvid gjorde några iakttagelser av den digniteten att de föll under mörkläggningskraven
och sedermera begravdes för gott i den militära utredning jag tidigare skrivit om.l

Han skall ju har hörts av PU efteråt (och även pratat med LGWP om jag inte minns fel), vore intressant att höra vad han sagt till dem.
Citera
2014-01-25, 21:19
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Nedanstående citat från Anders Leopold påstår att det var Olof Palme själv som träffade CIA-chefen Bill Casey i Stockholm hösten 1982.

"Enligt flera källor är det troligt att Olof Palme personligen mötte CIA:s förhandlare, alltså då sannolikast Oliver North. Enligt författaren till boken Victory, Peter Schweizer, besökte i all hast och under stort hemlighetsmakeri CIA-chefen William Casey Stockholm och Palme hösten 1982 sedan Palme återkommit till makten. Vad som avhandlades är sekretessbelagt, men det handlade sannolikt om Sveriges kontakter med Sovjet och om Palmes medlaruppdrag och vapenhandeln."

Källan är Chip Tatum så uppgifterna får läsas med en skopa salt. Uppgifterna i mångt och mycket obekräftade, men tål att läsas ändå. I det långa loppet kan även ev falska uppgifter säga något om dess uppdragsgivare och deras syften.

http://whitetv.se/sv/palmemordet/315.html

Jag tror på Chip, det är värt att läsa hela hans berättelse eller se de videoklipp som finns Youtube. Tror att han är trovärdig.
Har varit i kontakt med en som säger sig träffa Chip då och då, han sa att han skulle fråga mer om MOP men det vet man aldrig...
Citera
2014-01-25, 22:17
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Sven Heurgren[/b], som är intill honom. En svensk ämbetsman som var och är väl insatt i rikets hemliga tjänster.

Jasså, är han? Hur vet man det då? Konsumentombudsman, landshövding. Jobbat på regeringskansliet. Men mer än så får jag inte fram. Det verkar vara en skärpt karl, utifrån hans karriär att dömma.
Citera
2014-01-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag tror på Chip, det är värt att läsa hela hans berättelse eller se de videoklipp som finns Youtube. Tror att han är trovärdig.
Har varit i kontakt med en som säger sig träffa Chip då och då, han sa att han skulle fråga mer om MOP men det vet man aldrig...

Tja jag har väldigt lite förtroende för sådant som sprids som sanningar av de källor som påstår sig ha kontakt med Tatum. Moduset är väldigt tydligt det som återkommer inom sanningsrörelsen Den som gräver det allra minsta märker snart att Chip berätta storys som är uppenbara påhitt och det kunde man konstatera för mycket länge sedan. Inget har förändrats där. Först var han mördad av CIA. Sedan återuppstår han men är oåtkomlig. Källorna som hävdar att Chip lever men inte ger intervjuer och i princip säger odragrant detsamma.

Man bör koncentrera sig på att avgöra slutledningsmässigt vad som är sant och trovärdigt inte tro planlöst hit eller dit.

Den villfarelsen har lett många män vilse.
Citera
2014-01-26, 01:31
Medlem
Citat:
Kl 16.00 VÅLDSROTELN (MORDHOT) Enligt Dammegård

"Vid fyratiden anländer länspolismästare Hans Holmér och eventuellt också Gunnar Severin oväntat till Stockholmpolisens våldsrotel (Tidningen Vi nr 46 -96 och PalmeNytt nr 3-99).
-Jag och mina kollegor Börje Wingren, Henry Bo Hjort och gruppchefen Lars-Erik Andersson sitter och snackar lite i kafferummet när vi plötsligt får se Holmér dyka upp, berättar kriminalinspektör Ulf Norlin. Vi hade gjort klart för dagen när vår rotelchef Nils Linder kommer ut och tar med sig Börje Wingren. Vi andra blir naturligtvis nyfikna. Vad är det för stort på gång, eftersom högste chefen kommer på besök så sent en fredagseftermiddag?!

"Det visar sig att Holmér vill passa på att varna för Wilhelm Kramm, en kraftigt byggd österrikare som enligt Holmér är allmänt galen och hatisk. Wilhelm Kramm påstås nu ha hotat Olof Palme och sagt att han hatar Hans Holmér. Denne ska dödas och Kramm har känningar i Wiesbaden som kan ombesörja detta.
Efter en tjugo minuter kommer Wingren skrattande ut och slår ihop knytnävarna som han brukar göra:
-Nu ska man prata med Palme.
-Vad är det nu då, frågar de andra.
-Palme har blivit mordhotad. På måndag morgon ska jag ta itu med det."

"En diskussion utbryter om varför Wingren ska vänta med att ta itu med hotet tills efter helgen, men han rycker bara på axlarna och säger:
-De tyckte det var onödigt.
Trots detta allvarliga hot varnas varken statsministern eller hans livvakter. Istället har man redan tidigare på dagen dragit in allt skydd. Kriminalinspektör Norlin förvånas också eftersom hot mot dignitärer som statsministern normalt sköts av säkerhetspolisen och inte av våldsroteln.
(Enligt Börje Wingren medverkar även andra personer vid sammanträdet, vilka minns han inte. Lägg märke till att Hans Holmér officiellt sedan flera timmar är på väg till Wasaloppet. Han kommer också att förneka det sena fredagssammanträffandet och påstå att det egentligen händer
torsdagen den 27 februari, alltså över ett dygn före mordet. Ulf Norlin är dock säker, eftersom han fyller år samma dag.)
"

Är detta sant är HH rökt, men det är just det , nästan för bra för att vara sant.Poliserna i tipset borde verifierat detta. Mot ROLF Dahlgrensuppgifter stämmer det ganska bra. Efter ytterligare en timme ska han plocka upp Hasse Holmer.

OBS jag har lagt till den sista delen som missades i citatet från Dammegård, sid 45-46:

torsdagen den 27 februari, alltså över ett dygn före mordet. Ulf Norlin är dock säker, eftersom han fyller år samma dag.)

Varför skulle inte detta vara sant ?
Polisen Ulf Norlin har uppenbarligen verifierat detta, och det finns en källa:
Tidningen Vi nr 46 1996
Citera
2014-01-26, 06:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmors
OBS jag har lagt till den sista delen som missades i citatet från Dammegård, sid 45-46:

Varför skulle inte detta vara sant ?
Polisen Ulf Norlin har uppenbarligen verifierat detta, och det finns en källa:
Tidningen Vi nr 46 1996

Ja, det låter onekligen som mest trovärdiga indiciet på att HH är rökt...
Det kan ändra lite i väven av sannolikheter.
Man borde först kolla att Norlin verkligen fyller år denna dag.
Senast redigerad av heheho 2014-01-26 kl. 06:56.
Citera
2014-01-26, 08:51
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ja, det låter onekligen som mest trovärdiga indiciet på att HH är rökt...
Det kan ändra lite i väven av sannolikheter.
Man borde först kolla att Norlin verkligen fyller år denna dag.

Det finns en U*f Nor*lin i Vendelsö,Stockholm,som är 70år.
Citat:
Ulf Norlin fyller år 29 feb

Journalisten eller någon annan kan ha missuppfattat,om detta är "den" Ulf.

Det är bara att ringa honom och kolla ifall det är han och om historien stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in