2014-01-25, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Om ärlighet varar längst så ska nog kanske Hansson söka ett nytt jobb. Ställningsbyggare sökes över hela landet.
Om ärlighet verkligen varade längst skulle alla Sveriges brottsmålsadvokater behövt söka nytt jobb...
Vad har Hansson eg gjort för fel? Problemet är väl att klienten var skyldig och bevisningen överväldigande?
Citera
2014-01-25, 19:36
Medlem
Moltisantis avatar
Är det nåt mer sms som lyckades återskapas än det som gm skickade åt sig själv från marinas telefon att "jag blir borta en natt till" och vad stod det isf i det? Har för mig att jag läst eller hört nånstans att det återskapats sms som tyder på nåt slags vredesutbrott från gm sida.
Citera
2014-01-25, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Svenkvist var grymt duktig, jag vet faktiskt inte om jag någonsin sett en så kompetent åklagare förut. Sen kan man tycka vad man vill om utredningen, men att ifrågasätta hans kompetens som processförare går i mitt tycke icke. Men det beror väl kanske på vilka referensramar man har och hur många rättegångar man varit på?

Hansson var också jäkligt duktig och kompetent, men hans problem var lite samma problem som många andra försvarsadvokaters problem, dvs. har man bara skit att jobba med är det svårt att baka en smultrontårta. Men han gjorde ett synnerligen gott jobb med det han hade, det måste jag säga, och han var påläst och duktig.

Jag var inte där så du har säkert rätt.
Jag vänder mig dock mot det faktum att så nonchalant vifta bort hårstrån & fingeravtryck, det hade legat honom i fatet om inte SMSet funnits där. Det tror jag. Där var insatsen medioker - han kunde bemött dessa på ett helt annat sätt eller valt att inte ta upp dessa alls.
Citera
2014-01-25, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror att kvaliteten på åklagare och advokat är irrelevant. Båda har gjort ett bra jobb. Men det är lättare att sätta dit en mördare om bevisen är bortom allt rimligt tvivel.

Japp bevisen avgjorde, inte personerna.
FS kunde gått fri tex. utan SMSet och då hade han kunnat vara oskyldig.

Så dina slutsatser höll inte logiskt.
Citat:
två tänkbara slutsatser:
1. Hansson var sämre.
2. FS är jävligt skyldig.
Citera
2014-01-25, 20:02
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Det var ett långt inlägg där du missat sakfrågan angående alt g.m

Killen som M chattade med den 28/7 och bestämde träff med är inte kollad. Polis har inte ens kollat hans mobillogg. Hur ser hans alibi ut?

I Arbogafallet uteslöys två alt.gm. pappan och sambon.
Det finns underlag som visar på att sambon inte kollats upp.

Ska bli intressant att läsa hur HR stänger dörren för alt.gm när åklagaren inte ens presenterat underlag för hur de gått till väga med att utesluta dom.
Citera
2014-01-25, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om ärlighet verkligen varade längst skulle alla Sveriges brottsmålsadvokater behövt söka nytt jobb...
Vad har Hansson eg gjort för fel? Problemet är väl att klienten var skyldig och bevisningen överväldigande?
Det var inte så jag menade. Vilken annan bråttmålsadvokat köper en ny dator till sin klient?
Snacka om att Fredrik är en mästare på att dupera och linda in människor i sitt nät.
Citera
2014-01-25, 20:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
[/spoiler]

Killen som M chattade med den 28/7 och bestämde träff med är inte kollad. Polis har inte ens kollat hans mobillogg. Hur ser hans alibi ut?

Ska bli intressant att läsa hur HR stänger dörren för alt.gm när åklagaren inte ens presenterat underlag för hur de gått till väga med att utesluta dom.

Fast Hovrätten har nog trots dina påståenden uteslutit andra gärningsmän. Det va liksom hela grejen att täppa till den delen. Är det samma brottsfall vi talar om?

Okej, men Arboga är väl också dömt och klart, så varför ältar man sånt som inte har relevans eller underlag för att det finns alternativ? Arboga är ju ett osmakligt fall av en tysk sjuk kvinna vars brott är mycket ovanligt. Att slå ihjäl små barn gör inte vem som helst det är ett som är säkert.
Hon påminner om Fredrik då hon flinar typ. Röker hon också cannabis? Eller det kanske inte hennes försvar tog upp så som Hansson gjorde? Så antingen är det så att dom skrattar av nervositet eller av att dom är sjuka i huvudet. Jag håller det sistnämnda för mycket troligt.
Citera
2014-01-25, 20:10
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Lyteskomik av högsta kvalitet om man skummar lite i tråden.
Vad inte jag förstår efter en genomskummning av tråden är hur någon människa med huvudet påskruvat kan fundera på att Fredrik överhuvud taget tror att han kan komma undan med sina lögner och hur han tror att manipulation av vissa skribenter här skulle hjälpa honom att undgå vedergällning och att svårigheterna hinner ikapp vad det lider?
Märkligt är ett ord som passar in i denna tråd.
Ett långt och tufft liv i ett maximum bevakat fängelse får nog duga här. 40 nu och pensionsberättigad när frigången beviljas, kanske.

Tror vi kan luta oss åt livstid nästan... Där är för mycket iskallt beteende från denna mördare som inte kan förbi ses.

Sedan ser du, att när man avslöjar Quarells lögner och brister i tänk, så gömmer han sig och även undviker ge svar på ens presenterade frågor... På så sätt ser han inte fullständigt dum ut - tror h*n.
Ser inte ut att komma invändningar från Q, så kanske börjar det sakta sjunka in för Q att HR har dömt rätt...
Citera
2014-01-25, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
[/spoiler]

Det finns ju skapliga underlag för att Schürrer gjorde det hon gjorde.
nu finns det ett utmärkt underlag för att stoppa bort Fredrik tills pensionen hans kickar in.
Inte för att pensionen blir högre än hans 4500/ mån, men hittar nog säkert någon ny brevkompis att utforska efter avtjänad tid.
Citera
2014-01-25, 20:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Japp bevisen avgjorde, inte personerna.
FS kunde gått fri tex. utan SMSet och då hade han kunnat vara oskyldig.

Så dina slutsatser höll inte logiskt.
Knappast.
Även om du inte kommer att hålla med mig utan bara avfärda det, så spelade kroppsfyndet
in på ett mycket avgörande sätt. Bekräftelsen på att hon verkligen bragts om livet
och det sätt på vilket det skett. Platsen där hon påträffades, omständigheten att någon redan
tidigt vittnat om en iakttagelse av ett skrymmande avlångt paket i en bil av samma typ
som fanns hemma hos Marina. Utseendet på personen som hörde samman med denna
bil med sitt iögonfallande innehåll.
Jag vet att det gjorts oerhörda ansträngningar här i tråden att massakrerera detta vittne
och hans trovärdighet men det är inte säkert att man nu i hovrätten betraktar saken lika
svidande kritiskt. Det återstår att se.

Oj , precis allting har hela tiden talat för att det är FS som kallblodigt tog livet av Marina
och denna gången hade man det som behövdes för att realisera den undergång som
han så innerligt förtjänar att få uppleva. Den undergång som i praktiken domen innebär
för honom med ett jävla långt härligt fängelsestraff för 40-åringen som tog sig för det
synnerligen ovanliga att ge sig in en diskussionstråd på internet för att försöka övertyga
folket om hur jävla oskyldig han var till det han anklagats för.
Som den durkdrivne manipulatör han är så lyckades han dessvärre lura en och annan
ganska så grundligt. Och fortsätter tydligen behålla greppet han en gång skapat så
att tron på en oskyldig Fredrik/Artmix kvarstår i all sin obegriplighet.

Men vissa av oss är inte så lättlurade och har en sundare syn på hur långt man egentligen
kan dra det där med "rimliga tvivel" i ett mordfall.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-25 kl. 20:26.
Citera
2014-01-25, 20:21
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag var inte där så du har säkert rätt.
Jag vänder mig dock mot det faktum att så nonchalant vifta bort hårstrån & fingeravtryck, det hade legat honom i fatet om inte SMSet funnits där. Det tror jag. Där var insatsen medioker - han kunde bemött dessa på ett helt annat sätt eller valt att inte ta upp dessa alls.

Jo, visst hade han kunnat brodera ut pläderingen just runt hårstråna och fingeravtrycken. Min gissning är att han inte tyckte det behövdes. En plädering som håller på i timtal är det ingen som orkar lyssna på och kan också ligga en part i fatet.

Jag kan tänka mig att han utgår från att även domstolen förstår att fingeravtrycket på sängstommen kan ha hamnat där när som helst med hänsyn till antalet människor som rört sig i huset och då sängen var "ärvd" från PF:s mamma. Det är inte heller ovanligt att man hittar en hel massa fingeravtryck på en brottsplats som inte tillhör någon person som går att identifiera och ibland har man inte ens offrets egna fingeravtryck att jämför med och utesluta.

Egentligen är det diskussion om positiv och eliminerande bevisning. Om du har ett hårstrå med dna så kan du matcha det mot en specifik person - och möjligtvis erhålla positiv bevisning.

Har du ett hårstrå som är blont så kan du i bästa fall utesluta mörkhåriga personer som aldrig haft några gråa strån - en form av eliminerande bevisning. Vid eliminerande bevisning så kan ett hårstrå således möjligtvis utesluta att en viss personen tappat stråt. Men stråt kan oavsett detta passa in på tusentals andra personer och man alltså aldrig binda någon specifik person till strået - eller brottet.

En kalufs är ju inte heller homogen, den innehåller alla möjliga sorters nyanser på stråna. Det bästa en eliminerande bevisning kan åstadkomma är att utesluta en person. Ett mörkbrunt strå kan tillhöra miljontals olika personer (inkl Marina) och säger således inget om vem man letar efter eller om det är Marinas, Fredriks eller en kompis eller släktings hårstrå.

Det förutsätter ju också att hypotesen att det är gärningsmannen som tappat hårstrået ska vara sann och påvisbar. En hypotes som omöjligt går att bevisa så som det ser ut nu.

Den hypotesen hade man möjligtvis kunnat driva om Marina inte hade dödats i sin egen säng utan hittades invirad i främmande material som man kunnat anta att endast hon och gärningsmannen hade haft kontakt med.
Citera
2014-01-25, 20:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Dålig stil av förre åklagaren, nuvarande målsägandebiträdet, att inte respkektera hovrättens dom 2011. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4858370
Jag börjar tröttna rejält på dina Än han då?- och Än dom då?-inlägg. De vittnar om ett totalpartisk syn på tillvaron där alla kritik mot "det egna teamet" besvaras med påståenden om att "den andra sidan" minsann har betett sig minst lika illa. Sanning och stringens är helt ointressanta, det viktiga är att ta del i någon sorts politikliknande insats för det egna laget.

Men för det andra finns det domkväljande och domkväljande. Det är möjligt att Hanssons gnällande ska ses som någon sorts ansats till överklagande till HD, vilket han i sig är i sin fulla rätt att inlämna. Men är det någon dom som ligger orubbligt fast, så är det en dom som tillkommit efter att HD beviljat resning. Den bedömning av skuldfrågan som ligger bakom FS kvarblivande i häkte och sändande på RPU kommer icke någonsin i helvete att ändras. Det är bara oprofessionellt trams om man försöker inbilla huvudmannen något annat.

Och i ett sådant läge ska man som advokat också vara försiktig med vilka omdömen man fäller, också innan domen formellt har vunnit laga kraft. Jag är inte riktigt säker på att jag tycker att Hansson är det - oaktat att han fortfarande är FS ombud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in