2014-01-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Hos de bemanningsföretag jag tänkt dra till har jag redan registrerat mig, på deras hemsidor. Dock tror jag att det finns en hel del oseriösa som enbart registrerar sig för skojs skull, att dra dit personligen visar på mer seriositet känner jag. För tillfället finns inga utannonserade tjänster inom mitt geografiska område så lika bra att lämna det personligen och hoppas på det bästa. Tack!
Jag tror tyvärr på begränsad effekt om det inte finns några tjänster utlagda... Men gör du ett försök, är du trevlig, saklig och lagom välklädd så bör det inte vara negativt i alla fall. =)
Citera
2014-01-23, 22:45
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Personnummer ger trovärdighet och det anser jag framförallt är viktigt, ålder i sig säger sällan särskilt mycket.

Skulle jag få en ansökan med personnummer så skulle jag se det som personen inte har mycket för integritet. Svenskar i är i allmänhet väldigt godtrogna och lämnar ut sånna uppgifter som senare kan användas till exempelvis brott.

Att det ger trovärdighet är blaha blaha.
Citera
2014-01-23, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II
Skulle jag få en ansökan med personnummer så skulle jag se det som personen inte har mycket för integritet. Svenskar i är i allmänhet väldigt godtrogna och lämnar ut sånna uppgifter som senare kan användas till exempelvis brott.

Det får stå för dig att personen inte har mycket integritet, mig veterligen ser inte många det på det sättet.

Ring Skatteverket om du vill begå brott och behöver någon annans personnummer. Integritet, jo men tjena.

Citera
2014-01-24, 12:56
Medlem
Citat:
Jag tror tyvärr på begränsad effekt om det inte finns några tjänster utlagda... Men gör du ett försök, är du trevlig, saklig och lagom välklädd så bör det inte vara negativt i alla fall. =)
Borde jag ha med bild i mitt CV? Eftersom jag bara söker ett vanligt lagerjobb och inte i t.ex. café så bör väl bild inte vara nödvändigt? Och ska jag skriva något kort om mig själv i mitt CV? Har bara skrivit en kort rad om "målsättning" och inget mer.
Senast redigerad av dafuqisdis 2014-01-24 kl. 13:01.
Citera
2014-01-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqisdis
Borde jag ha med bild i mitt CV? Eftersom jag bara söker ett vanligt lagerjobb och inte i t.ex. café så bör väl bild inte vara nödvändigt? Och ska jag skriva något kort om mig själv i mitt CV? Har bara skrivit en kort rad om "målsättning" och inget mer.
Nej, jag är som regel emot bild på CV, går du dessutom dit i person så "visar du ju upp dig" oavsett. I CV skall du inte ha något mer än meriter och sådant som är relevant för tjänsten, "levnadsförteckning", målsättning anser jag ej hör hemma i ett CV, möjligen i ett personligt brev, men även där tveksamt. Beskriv dig och dina fördelar för tjänsten i ditt personliga brev, CV skall vara så sakligt som möjligt.

Lycka till!
Citera
2014-01-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi_II

Som du redan fått svar på, personnummer är helt offentliga, lämnas ut av skatteverket och går snabbt att söka upp på internet, varför skulle du då försöka dölja detta? Om du ej på ett enkelt sätt tillhandahåller detta så skulle jag fundera på varför och vad du har att dölja. Personnummer underlättar även diarieföring och sökning bland de ansökande hos många företag.
Citera
2014-01-25, 10:43
Medlem
Hej! Jag håller på att skriva cv (seriöst) för första gången.

Har ingen relevant arbetslivserfarenhet och försöker då komma på andra saker som kan sälja in mig hos en arbetsgivare.

Och det jag kan komma på är att jag har ganska bra betyg (pluggar tekniskt), bäst i klassen faktiskt. Dessutom har jag mycket bra vitsord från min värnplikt.

Bör jag nämna detta i mitt cv eller anses detta för skrytsamt?
Eller bör jag helt enkelt bara bifoga mina betyg med varje ansökan utan att det har efterfrågats?

Tack på förhand
Citera
2014-01-25, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joms
Hej! Jag håller på att skriva cv (seriöst) för första gången.

Har ingen relevant arbetslivserfarenhet och försöker då komma på andra saker som kan sälja in mig hos en arbetsgivare.

Och det jag kan komma på är att jag har ganska bra betyg (pluggar tekniskt), bäst i klassen faktiskt. Dessutom har jag mycket bra vitsord från min värnplikt.

Bör jag nämna detta i mitt cv eller anses detta för skrytsamt?
Eller bör jag helt enkelt bara bifoga mina betyg med varje ansökan utan att det har efterfrågats?

Tack på förhand
När är dina betyg egentligen relevanta? Hur bra är dem? Läser du på universitet eller gymnasiet? Vilket år? Värnplikten kan du ju lyfta fram, däremot svårt att hörsägen lyfta fram andras åsikter, sätt detta som meriter och intyg i sådana fall.

Du har inte haft något ideellt engagemang? Kunskaper inom relevanta program, gjort praktisk/examensarbete...
Citera
2014-01-25, 14:24
Medlem
Hundvalps avatar
Jag var inte riktigt nöjd med mitt förra personliga brev och har därför skrivit om det lite. Någon som kan komma med kritik?

http://imgur.com/rz6HDfa
Citera
2014-01-25, 16:03
Medlem
Joangels avatar
Citat:
Som du redan fått svar på, personnummer är helt offentliga, lämnas ut av skatteverket och går snabbt att söka upp på internet, varför skulle du då försöka dölja detta? Om du ej på ett enkelt sätt tillhandahåller detta så skulle jag fundera på varför och vad du har att dölja. Personnummer underlättar även diarieföring och sökning bland de ansökande hos många företag.

Jag känner dock en som fått sin identitet stulen där personuppgifterna troligtvis stulits från ett CV.
Citera
2014-01-25, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Jag känner dock en som fått sin identitet stulen där personuppgifterna troligtvis stulits från ett CV.
Hur kan man bevisa detta? Som sagt, har jag ett namn och en ungefärlig ålder/bostadsort kan jag slå upp personnummer på någon sekund, lite baserat på om vederbörande heter Kalle Karlsson eller något lite mer originellt... Varför skulle någon orka bry sig om ett CV när du kan slumpa fram hur mycket dylik information som själv önskar.

Enligt mig ger det en trovärdighet, underlättar för arbetsgivaren och skapar inga risker som inte redan föreligger. Saknas detta så skulle jag helt klart fundera på varför.
Citera
2014-01-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundvalp
Jag var inte riktigt nöjd med mitt förra personliga brev och har därför skrivit om det lite. Någon som kan komma med kritik?

http://imgur.com/rz6HDfa
Arbetsfömedlingen anser inte jag är positivt att hänvisa till. Inledningen är enligt mig för generell och flytande. Du passar kravprofilen, hur? På vilket sätt? Kan du belägga detta på något sätt?

Du hänvisar till en bakgrund som gör dig unik, vilken är detta? På vilket sätt skulle detta underlätta för företaget som skall anställa dig?

Du är en lagspelare som ser till att sköta din del, hur är detta lagspel?

Du vill lära dig mer om off-shoreindustrin, så uppenbarligen kan du ju inte allt som tjänsten innebär, men vad kan du i realiteten bidra med?

Tänk på att den som läser ditt CV inte känner dig som regel. Jag skulle även tona ned dig själv lite, både unik, inte skrytsam och en ung talang känns lite mycket...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in