2014-01-24, 23:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Fredrik "spekulerar" ju sällan eller aldrig i denna FUP.
Ett enkelt sätt att inte svara på obekväma frågor översätter jag "spekulera" till.
Åklagaren tycker jag gjorde ett kanonjobb med sitt rättsliga slutanförande.
Ja, det gick som på räls för åklagaren - och HR behövde inte lång tid för att enas om att han hade presenterat en övertygande bevisning om FS:s skuld.
Citera
2014-01-25, 06:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det gick som på räls för åklagaren - och HR behövde inte lång tid för att enas om att han hade presenterat en övertygande bevisning om FS:s skuld.
Hur vet du att HR enades?
Citera
2014-01-25, 07:55
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du hugger efter lilla minsta som vanligt ser jag .
Det blev för många besvärande punkter för fs till slut helt enkelt , vilket fick ett sådant snabbt beslut .
Raderade sms som sedan återskapats med ett vredesutbrott ifrån fs, ännu ett i raden där han tappar fattningen.

Vidare vittne kh som suttit och spekulerat för mycket här på flashback, hon var helt enkelt inte trovärdig på slutet.

Som sagt, ingen annan har haft tid och möjlighet till detta.
Nu är fs dömd , väntas gör en stor utredning av den mannens skalle.

Bortom allt rimligt tvivel, med de nya bevisen / omständigheter ansågs han som skyldig både i hovrätt och hd.

Frågan är nu bara hur många år på kåken det blir .
Som gw sa "det kostar extra att dumpa i skogen "
Citera
2014-01-25, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du hugger efter lilla minsta som vanligt ser jag .
Det blev för många besvärande punkter för fs till slut helt enkelt , vilket fick ett sådant snabbt beslut .
Raderade sms som sedan återskapats med ett vredesutbrott ifrån fs, ännu ett i raden där han tappar fattningen.

Vidare vittne kh som suttit och spekulerat för mycket här på flashback, hon var helt enkelt inte trovärdig på slutet.

Som sagt, ingen annan har haft tid och möjlighet till detta.
Nu är fs dömd , väntas gör en stor utredning av den mannens skalle.

Bortom allt rimligt tvivel, med de nya bevisen / omständigheter ansågs han som skyldig både i hovrätt och hd.

Frågan är nu bara hur många år på kåken det blir .
Som gw sa "det kostar extra att dumpa i skogen "

Utgången var väntad, HD hade sagt till på skarpen och med de nya bevis, framförallt det återskapade sms:et gjorde att det var en smal sak att snabbt fatta beslut.
Dessutom har han ljugit och ändrat sig i förhören.
Är han tillräckligt sjuk för att ej dömas till fängelse?
Jag tycker inte han verkar så illa däran, han uppträder lugn och sansad i Hovrätten.
Det blir nog fängelse och livstid går att döma i det här speciella fallet, folket måste få se att vi kan lita på rättssystemet i Sverige.
Citera
2014-01-25, 09:45
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Huruvida HD kan påverkas av sådant vill jag lämna osagt - jag känner inget nuvarande eller tidigare justitieråd tillräckligt väl för att kunna ha fått någon vettigt grundad uppfattning om det. Men att random hovrättslagman - eller för den delen tingsrättslagman - är väl medveten om att en åsiktsyttring från justitieministern inte på minsta sätt är någon rättskälla, och snarast blir obstinat om h*n exponeras för sådant, det vet jag. I synnerhet när justitieministerns önskan är såpass kontroversiell i juristkåren - det kommer inte att bli särskilt högaktningsfulla remisser, det vet vi redan, och vad det i slutändan resulterar i för proposition står ännu skrivet i stjärnorna.

Nu är kanske detta inlägg helt irrelevant men domare i TR och HR är rådmän och det är bara den som är myndighetschef som är lagman i vissa fall i HR tituleras denne hovrättspresident.
Men nu kanske det är bara jag som blir förvirrad och eventuellt missförstår
Citera
2014-01-25, 10:27
Medlem
Pastakryddas avatar
Jag måste erkänna att jag blev förvånad, för jag trodde faktiskt inte att det skulle räcka till en fällande dom. Allt för mycket har känts ovisst. Det ska bli otroligt intressant att läsa domen och se hur dom resonerat och hur eniga dom var.

Själv har jag försökt att komma på ett tänkbart scenario med FS som GM. Ett par trasiga solglasögon på em tror jag inte räcker för att få någon att döda någon flera timmar senare. Här utgår jag från att det stämmer att Marina sov, men det vet jag inte om man kan säga säkert heller att hon gjorde? Man kan ju hoppas för hennes skull och att det gick jävligt fort i såfall.
Citera
2014-01-25, 10:41
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag måste erkänna att jag blev förvånad, för jag trodde faktiskt inte att det skulle räcka till en fällande dom. Allt för mycket har känts ovisst. Det ska bli otroligt intressant att läsa domen och se hur dom resonerat och hur eniga dom var.

Själv har jag försökt att komma på ett tänkbart scenario med FS som GM. Ett par trasiga solglasögon på em tror jag inte räcker för att få någon att döda någon flera timmar senare. Här utgår jag från att det stämmer att Marina sov, men det vet jag inte om man kan säga säkert heller att hon gjorde? Man kan ju hoppas för hennes skull och att det gick jävligt fort i såfall.

Jag hoppas jag med att hon de facto sov då FS sköt henne. Hon hade nog lidit nog fram tills dess vilket bland annat hennes brev kan ge stöd för och allt hon delat med sig med andra. Där kan du finna en del av skälen till att det blev som det blev men vad som var så att säga "droppen som fick bägaren att rinna över" vet bara FS och det får vi aldrig veta så det är bara spekulationerna som återstår. Kan hända att det är den misstänkta förskingringen av pengar i samband med flipperköpet som kom till M:s kännedom eller något annat.

Jag för min del var rätt övertygad om att det skulle räcka till fällande dom. De källor jag har pratat med menar att det är verkligen inte lätt att få resning i HD och att det så blev tyder på en rätt övertygande bevisning om hans skuld.
Senast redigerad av Titiana 2014-01-25 kl. 10:44.
Citera
2014-01-25, 12:30
Medlem
YONIs avatar
Kärleken är blind heter det. Det är oerhört tufft att ge föräldrar och syskon rätt! Att erkänna för sig själv och bli medveten om att man är totalt bortkollrad av en manipulativ person som är allt annat än vad han utgav sig för att vara, gör ont!
Citera
2014-01-25, 13:22
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Jag tror att fs humörbägare rann över IOM hon tog över kåken, han kände sig ruskig underlägsen på alla plan samt det faktum att hon träffade JE, här har vi även fordonförfrågan som bevis för svartsjukan .

Nåväl, det blev tjafs enligt vittnen efter Båtturen , detta fick till slut allt att eskalera, vet ej om hon sov eller ej, detta ryggradslösa djur har ju inte vett att berätta något , han tänker inte på någon annan än sig själv, kunde kanske fått föräldrar och syskon att bearbeta sin sorg på ett enklare sätt om han förklarade varför marina dödades
Citera
2014-01-25, 13:28
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katako
Utgången var väntad, HD hade sagt till på skarpen och med de nya bevis, framförallt det återskapade sms:et gjorde att det var en smal sak att snabbt fatta beslut.
Dessutom har han ljugit och ändrat sig i förhören.
Är han tillräckligt sjuk för att ej dömas till fängelse?
Jag tycker inte han verkar så illa däran, han uppträder lugn och sansad i Hovrätten.
Det blir nog fängelse och livstid går att döma i det här speciella fallet, folket måste få se att vi kan lita på rättssystemet i Sverige.
Som sagt han har problem med sina raseriutbrott , se hans ex där han blev svartsjuk, ströp henne så att hon svimmade, hade han haft en pistol den gången också hade hon fått marinas öde
Citera
2014-01-25, 13:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Någon skiljaktig mening har inte förekommit (RB 30:7, 30:10). HR kom efter en kortare enskild överläggning fram till att åklagaren lagt fram en övertygande bevisning i skuldfrågan.
Citera
2014-01-25, 13:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Någon skiljaktig mening har inte förekommit (RB 30:7, 30:10). HR kom efter en kortare enskild överläggning fram till att åklagaren lagt fram en övertygande bevisning i skuldfrågan.
Fyra timmar kan räcka för att komma fram till att det inte går att enas, och genomföra en omröstning. RB 30:7, 30:10 gäller bara dom och slutligt beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in