2014-01-23, 17:57
Medlem
Tjena!
Min order via shipito är skickad och jag har fått trackingnummer som jag nu tänkte lägga till under "inkommande paket" på mitt konto på shipito.
Då ploppar "Tulldeklaration" upp, då till min fråga:
kan jag ljuga om vad jag skickar, isåfall vad ska jag säga att det är?

Det är en kamera + lite småsaker från amazon, värde utav ca 5000:- som väger 3,5kg.

Skulle uppskatta om någon kunde svara
Citera
2014-01-23, 20:34
Medlem
Någon?
Citera
2014-01-24, 23:08
Medlem
B´stards avatar
Ja, du kan ljuga. Jag har skickat mängder med saker via Shipito, aldrig några problem. Men tulldeklarationen fylls ju i innan paketet skickas iväg?
Citera
2014-05-26, 23:06
Medlem
twoforones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komar00
Tjena!
Min order via shipito är skickad och jag har fått trackingnummer som jag nu tänkte lägga till under "inkommande paket" på mitt konto på shipito.
Då ploppar "Tulldeklaration" upp, då till min fråga:
kan jag ljuga om vad jag skickar, isåfall vad ska jag säga att det är?

Det är en kamera + lite småsaker från amazon, värde utav ca 5000:- som väger 3,5kg.

Skulle uppskatta om någon kunde svara

Hur gick det för dig?

Hur fungerar det med shipito, väljer man själv hur man ska deklarera varorna eller tittar shipito på kvittona när dom tar emot paketen?

Edit: packar dom även om flera paket till ett? Och vad kostar det?
Citera
2014-05-27, 23:11
Medlem
Nanders avatar
Jag brukar skicka saker med Shipito åtminstone en gång i månaden och drar alltid ner värdet åtminstone lite i tulldeklarationen. Om det är någorlunda rimligt brukar jag se till att det deklarerade värdet är under 1300kr, vilket innebär att jag inte behöver betala någon tullavgift i Sverige. Det har fungerat varenda gång för mig.

Jag brukar dock inte ljuga om vad paketet innehåller, men kanske skriver mer allmänt "shirt" istället för att nämna märket om det är något finare märke på skjortan etc.

Dessutom beställer jag oftast från en sida som inte skriver värdet på produkten på bipackssedeln. Det blir ju onekligen mer problematiskt om du har skrivit att produkten kostar 100kr och tullen sedan öppnar paketet för att däri finna en bipackssedel på vilken det står att produkten kostar 1000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av twoforone
Hur gick det för dig?

Hur fungerar det med shipito, väljer man själv hur man ska deklarera varorna eller tittar shipito på kvittona när dom tar emot paketen?

Edit: packar dom även om flera paket till ett? Och vad kostar det?

Man väljer själv.

Priserna hittar du här: http://www.shipito.com/shop-pricing
Som du ser så slår de endast ihop paket om man har deras månadsabonnemang för $10 i månaden eller $50 i året.

Ett annat litet tips om man köper från en sida som tar moms ("sales tax" på "amerikanska") är att skicka varan via Shipitos anläggning i Oregon, då slipper du momsen (för att ingen moms tas ut i Oregon). Frakten är något dyrare från Oregon än från Kalifornien, men om varan inte är jättebillig brukar det löna sig.

EDIT: Jag ser nu att de har ändrat så att man endast får använda anläggningen i Oregon om man betalar för abonnemanget. Tydligen har de en ny anläggning i Nevada som man annars måste använda.
Senast redigerad av Nander 2014-05-27 kl. 23:19.
Citera
2016-09-18, 15:01
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Dessutom beställer jag oftast från en sida som inte skriver värdet på produkten på bipackssedeln. Det blir ju onekligen mer problematiskt om du har skrivit att produkten kostar 100kr och tullen sedan öppnar paketet för att däri finna en bipackssedel på vilken det står att produkten kostar 1000kr..
Det är väl sällan man får med en bipackssedel med verkligt värde? Själv har i alla fall beställt kläder från olika företag i USA ett dussintal gånger och aldrig råkat ut för det.

Kan inte tänka mig att tullen intresserar sig nämnvärt för mindre paket innehållandes kläder av lågt värde, men man kan förstås ha otur.
Senast redigerad av lakritc 2016-09-18 kl. 15:07.
Citera
2017-10-29, 12:50
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nander
Text
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Text

Vid ungefär vilket värde börjar tullen intressera sig för vad som skickas? Har beställt flera gånger från USA via flygpost och det har faktiskt alltid slunkit igenom. Inga större saker utan har köpt när jag fått t ex halva priset på mer exklusiva bälten för ordinarie pris c:a 800 kr.

Black Friday börjar närma sig och jag är lockad att köpa skräddarsytt från Luxire. Tar man bort skräddartjänsterna skulle varans värde kunna uppskattas till c:a 1500-2000 kr lägre. Strax under 1000-lappen att tjäna på det...

Försvinner varan så blir det förstås inte roligt om försäkringen är väsentligt mkt lägre än det fulla priset, men det är väl upp till var och en om en sådan risk ska tas.
Senast redigerad av lakritc 2017-10-29 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in