Jag brukar skicka saker med Shipito åtminstone en gång i månaden och drar alltid ner värdet åtminstone lite i tulldeklarationen. Om det är någorlunda rimligt brukar jag se till att det deklarerade värdet är under 1300kr, vilket innebär att jag inte behöver betala någon tullavgift i Sverige. Det har fungerat varenda gång för mig.
Jag brukar dock inte ljuga om vad paketet innehåller, men kanske skriver mer allmänt "shirt" istället för att nämna märket om det är något finare märke på skjortan etc.
Dessutom beställer jag oftast från en sida som inte skriver värdet på produkten på bipackssedeln. Det blir ju onekligen mer problematiskt om du har skrivit att produkten kostar 100kr och tullen sedan öppnar paketet för att däri finna en bipackssedel på vilken det står att produkten kostar 1000kr.
Citat:
Ursprungligen postat av
twoforone
Hur gick det för dig?
Hur fungerar det med shipito, väljer man själv hur man ska deklarera varorna eller tittar shipito på kvittona när dom tar emot paketen?
Edit: packar dom även om flera paket till ett? Och vad kostar det?
Man väljer själv.
Priserna hittar du här:
http://www.shipito.com/shop-pricing
Som du ser så slår de endast ihop paket om man har deras månadsabonnemang för $10 i månaden eller $50 i året.
Ett annat litet tips om man köper från en sida som tar moms ("sales tax" på "amerikanska") är att skicka varan via Shipitos anläggning i Oregon, då slipper du momsen (för att ingen moms tas ut i Oregon). Frakten är något dyrare från Oregon än från Kalifornien, men om varan inte är jättebillig brukar det löna sig.
EDIT: Jag ser nu att de har ändrat så att man endast får använda anläggningen i Oregon om man betalar för abonnemanget. Tydligen har de en ny anläggning i Nevada som man annars måste använda.