Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Det händer i enstaka fall att man fäller utan kropp - i det celebra kakelugnsfallet 1963 existerade ju öht ingen kropp längre; liket hade bränts upp i ett par kakelugnar som sedan hade rivits med det hus de stod i - men jag kan inte på rak arm komma på något fall där man fällt utan såväl kropp som ett åtminstone partiellt erkännande. Kan du?
Helt oavsett Frimans okunnighet och arrogans var det en jävla chansning av åklagaren att åtala utan kropp - i synnerhet som det måste ha stått klart för honom hur ofullständigt terrängen var sökt.
Det finns några exempel på fällande dom utan att kroppen hittats, men inte fler än mellan fem och max tio de senaste tjugo åren. Då ska man tänka på att det har begåtts cirka 2 000 mord under samma period, säger Mikael Rying.
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.695701-mordatal-trots-forsvunnen-kropp
Mc-mord i Falun samt kakelugnsmordet 1962 på rak arm, men det finns fler tydligen.
Det är ju åtalsplikt och det hade blivit ett jävla väsen om han inte åtalat. Sen va han
säker och jag förstår honom på den punkten. Det va inget blåbär direkt utan en av Västsveriges skickligaste som numera sadlat om. Första åklagaren hans chef är numera chef på gbgs åklagarkammare vilket är ett avancemang.
Det som är retfullt är att indiciekedjan är belagd sen första rundan. Så med facit vad det inget fel i gärningsbeskrivningen. Inte ett dugg skulle jag vilja påstå.
Terrängen va sökt och en av nordens största sökinsatser. Det handlade om ett gigantiskt skogsområde. Naturreservat, så det va inte lätt även om Missing People lyckades.
Dom hade annat taktik och uteslöt det polisen redan hade sökt igenom.
Man behövde inte vara Einstein för att förstå att Marina va mördad av sin fd sambo. Det va också därför man blev lite väl uppretad av den frilansande Lagmannen Friman. Hans konstaterande och hans ratande av bevisen är fanimej det värsta jag sett.