2014-01-24, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hon och FS band ett av FS barn med silvertejp och fotograferade. De åtalades för misshandel av en dåvarande åklagare, numera målsägandebiträde, och friades.
Friades båda två?
Citera
2014-01-24, 19:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Friades båda två?
Ja, för det brottet. Men FS dömdes för annan aga.
Citera
2014-01-24, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och den tänjningen av de gränser som borde gälla för resning känns fortfarande lite olustig, jag anser att det juridiska systemet ska vara fast i sin värdering av vad som ska gälla för resning, systemet ska vara förutsägbart och inte en lotterimaskin om du förstår hur jag menar.

Det ska bli mycket intressant att läsa domen och om det går att utläsa hur mycket av vad som HR ansåg var ny bevisning som kommer med i den (domen).
För hovrätten är det ointressant vad som är ny bevisning. Det var HD:s huvudvärk.
Citera
2014-01-24, 20:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För hovrätten är det ointressant vad som är ny bevisning. Det var HD:s huvudvärk.

Jag har editerat det inlägg som du svarade på det skulle naturligtvis ha stått HD och inte HR, så frågan är hur mycket av den nya bevisningen som HD ansåg skulle räcka för resning kommer att åberopas i domen.
Senast redigerad av Reimer 2014-01-24 kl. 20:07. Anledning: Editering
Citera
2014-01-24, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, för det brottet. Men FS dömdes för annan aga.

Annan aga av vem då?
Inte riktigt med på allt som skrivits i tråden, men då finns de klassiska förutsättningarna för bildande av en psykotisk och sökande efter en fast punkt människa. Jag gissar på en frånvarande fader och en överbeskyddande moder i detta fallet. Händer oftast när barn är under strängt kontrollerande förhållanden.
Citera
2014-01-24, 20:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borkvodka
Annan aga av vem då?
Inte riktigt med på allt som skrivits i tråden, men då finns de klassiska förutsättningarna för bildande av en psykotisk och sökande efter en fast punkt människa. Jag gissar på en frånvarande fader och en överbeskyddande moder i detta fallet. Händer oftast när barn är under strängt kontrollerande förhållanden.
Av ett av FS barn. FS mamma är inte överbeskyddande, det visade hon i TR.
Citera
2014-01-24, 20:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det handlar om dålig formuleringskonst, men faktum kvarstår att i princip ingen fälls för mord utan en kropp i Sverige.

Det handlar om okunskap också. Och det händer att man fäller ändå utan kropp. Däremot ska man se över vissa domare, och deras kunskaper. I fall att man inte då vill skratta ihjäl sig då man läser spektaklet.

Citat:
Ursprungligen postat av YONI
"Skadeglädjen är den sanna glädjen" heter det inte för inte. Det är svårt att inte känna glädje då rättvisan ändå hinner ikapp en skyldig mördare. Men, tacksamhet och lättnad är kanske de känslor som är ännu större än glädjen, eftersom mordet på Marina Johansson har vållat många människor smärta.

Mina tankar går till Marinas nära och kära och fs barn. Att vara barn till en dömd mördare är en tung ryggsäck att tvingas bära på livet ut. Lilla maskroos har hamnat i fritt fall och förhoppningsvis finns det någon klok o vettig person i hennes närhet, som kan ta emot henne i fallet. Hon är inte den första och tyvärr inte den sista tösen som faller för fel män.

Välkommen tillbaka du som satt här i början men som förmodligen försvann av diverse anledningar.
Du ser att hut går hem och rättvisan segrar till slut., Det goda över det onda så att säga.
Straffet lär bli långt.

Jag är så glad för Marinas familj och att man äntligen kan få den upprättelse man förtjänar.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-24 kl. 20:39.
Citera
2014-01-24, 20:25
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hela det här rättsfallet har i många avseenden varit en rättskatastrof. Dels på grund av alla misstag men också beroende på vad man kan uppfattas som interna strider. Frimans arrogans i tingsrätten har jag aldrig någonsin mött i rättsliga sammananhang tidigare. Kombinationen av en idiot i tingsrätten och åklagarens oförmåga att tydligt visa på hela händelseförloppet ledde till att en gärningsman blev friad. Bevisen hade räckt redan då om det hade visats tydligare att det inte fanns några alternativ. Det är för jävligt att FS har fått flera år i frihet när han borde suttit bakom lås och bom.

Nej, det ratande av samtliga bevis talar för att fanskapet va högst okunnig (eller full) då det gäller mord.
Jag har aldrig heller läst ett sånt uselt domslut med en domare som spekulerar som taget från en oseriös tråd på Flashback. Arrogansen kan han ta upp stoppa upp i arslet i dag och det skulle inte förvåna mig om man anser att han är ett stort skämt. Och HR tidigare har nog fått på tafsen i HDs beslut.

Det får inte sitta vilket skräp som helst i domstolarna. Clowner som konstaterar att en som röker cannabis inte är kapabel till detta. Struntprat !
Citera
2014-01-24, 21:13
Medlem
Grandiosos avatar
– Jätteskönt, jag tror inte att det är sant.
Det säger Marinas mamma Laila Johansson efter hovrättens beslut om att exsambon är skyldig till mord.

För Marinas föräldrar har veckorna i rättssalen varit tuffa.
– Det har varit jättejobbigt, mycket jobbigare än tidigare. Jag är helt slut i kroppen, säger Laila Johansson.
– När man suttit där inne har man hela tiden varit nervös och undrat om domarna tror på det som sägs eller inte. Det har varit väldigt jobbigt.

Åklagaren Urban Svenkvist är nöjd med att skuldfrågan är avgjord.

– Det känns bra att gå i mål efter en lång och jobbig resa. Skönt för de anhöriga att få ett avslut.

Åklagare tror möjligheterna är små att det skulle bli prövningstillstånd i Högsta domstolen om exsambon överklagar hovrättsdomen.

– Oavsett hur det hade gått tror jag inte att det finns tillräckligt prejudikatintresse för att HD skulle ge prövningstillstånd

Läs mera här: http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1135&parentid=0&link=1.2764005
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-24 kl. 21:19.
Citera
2014-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Hur han ljuger kontra avsaknad av teknisk bevis och den bevis som fanns på brottsplats/fyndplats som inte undersökts.
Det ska bli intressant att läsa hur majoriteten av de kvinnliga domarna i HR får ihop domen.

Men snälla - försöker du insinuera att det faktum att det var fler kvinnliga domare i HR är orsaken till att FS dömdes? Att de går på känslor snarare än förnuft?

Skulle inte tro det...
Citera
2014-01-24, 21:38
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det handlar om okunskap också. Och det händer att man fäller ändå utan kropp. Däremot ska man se över vissa domare, och deras kunskaper. I fall att man inte då vill skratta ihjäl sig då man läser spektaklet.
Det händer i enstaka fall att man fäller utan kropp - i det celebra kakelugnsfallet 1963 existerade ju öht ingen kropp längre; liket hade bränts upp i ett par kakelugnar som sedan hade rivits med det hus de stod i - men jag kan inte på rak arm komma på något fall där man fällt utan såväl kropp som ett åtminstone partiellt erkännande. Kan du?

Helt oavsett Frimans okunnighet och arrogans var det en jävla chansning av åklagaren att åtala utan kropp - i synnerhet som det måste ha stått klart för honom hur ofullständigt terrängen var sökt.
Citera
2014-01-24, 21:49
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Så bra att Lambertz o Co beviljade resning. Undra vad dom två som var emot resningen tänker nu?
Bevisningen är ju tydlig.
Jag tror att de visste att det skulle gå så här. Jag skulle också ha röstat mot resning i HD, för rekvisiten för resning, så som de traditionellt har uppfattats, var inte uppfyllda. HD ska ju inte bevilja resning bara för att det möjligen kan bli ändrat domslut. De ska bevilja resning om de tror att den nya bevisning som förebragts skulle ha räckt till fällande dom i den tidigare rättegången. Att det inte hade blivit någon friande dom i tingsrätten, givet ordförandens inställning, det vet vi, men också hovrättsdomen var så modstulet skriven att det, om man tog dess formuleringar på allvar, inte kunde tro att den nya bevisningen skulle ha räckt för att ändra domen. Som jag har skrivit några gånger nu, var HD:s majoritet tvungen att föra ett resonemang av typen den nya bevisningen skulle sannolikt ha räckt till fällande dom om hovrätten hade dömt vettigt.

Och det ska HD egentligen inte väga in. Att det sedan mycket väl kunde vara sant är en helt annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in