Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Så bra att Lambertz o Co beviljade resning. Undra vad dom två som var emot resningen tänker nu?
Bevisningen är ju tydlig.
Jag tror att de visste att det skulle gå så här. Jag skulle också ha röstat mot resning i HD, för rekvisiten för resning, så som de traditionellt har uppfattats,
var inte uppfyllda. HD ska ju inte bevilja resning bara för att det möjligen kan bli ändrat domslut. De ska bevilja resning om de tror att den nya bevisning som förebragts skulle ha räckt till fällande dom i den tidigare rättegången. Att det inte hade blivit någon friande dom i tingsrätten, givet ordförandens inställning, det vet vi, men också hovrättsdomen var så modstulet skriven att det, om man tog dess formuleringar på allvar, inte kunde tro att den nya bevisningen skulle ha räckt för att ändra domen. Som jag har skrivit några gånger nu, var HD:s majoritet tvungen att föra ett resonemang av typen
den nya bevisningen skulle sannolikt ha räckt till fällande dom om hovrätten hade dömt vettigt.
Och det ska HD egentligen inte väga in. Att det sedan mycket väl kunde vara sant är en helt annan femma.