2014-01-23, 10:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Det är alltså inte möjligt att koppla något av de sparkonton som Avanza erbjuder till en ISK-depå hos dem?
Det skulle annars ha varit ett bra och smidigt sätt att ha likvida medel placerade i väntan på andra investeringsalternativ inom ISK-depån.

Nej, det stämmer. Sparkonto+ ligger alltid som ett eget konto, det går inte att "baka in" i ditt ISK. Önskar man ha ränta på de pengar som man har likvida i sin ISK så kan man exempelvis titta på de olika räntefonder som vi har.

Citat:
Ursprungligen postat av 927
att sökfunktionen är dålig vet ju alla men att den missar aktier trodde jag ej
https://www.avanza.se/sok.html?query=oscar&kategori=aktier

Vi är medvetna om att sökfunktionen inte är optimerad. Vi arbetar med att förfina den och göra den bättre än vad där är nu. Ibland så handlar det om att man måste skicka sökningen för att få upp olika alternativ på värdepapper. När man sedan har valt ex. "aktier" så finner man ofta det som man söker.

Om jag söker på Oscar så får jag bland annat upp Oscar Properties och lite andra sökresultat. Den verkar dock inte finna pref.aktien. Jag ska ta detta exempel vidare till utvecklarna. Tack för att du hör av dig med synpunkter.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-01-23, 10:56
Medlem
annanmedlems avatar
Siten är ju fortfarande förjävla dålig. Fattar inte hur ni tänker. Jag erbjöd mig någon gång för länge sedan att hjälpa till / ha idéer med den, minns inte om det redan då sades att den skulle göras om och om att det gick att tipsa på den där sidan eller om det kom senare.

Hur som helst så är det ju skitmycket som är sämst. Jag vet inte hur mycket jag vill bjuda på gratis men jag vill kunna surfa sidor effektivt och det omöjliggör ni genom att tvinga mig använda sidan på det sätt som någon som nyss har lärt sig använda jquery bestämde sig för att sidan skulle användas på.

(Nej jag kan knappt något om jquery själv men jag kan navigera i ett användarinterface och ha synpunkter och jag hade ju kunnat lära mig jquery om jag behövde.)

Jag vet minst fyra saker jag kommer på som jag stör mig väldigt mycket på på rak arm och det är säkert mycket fler än så om jag verkligen provade varje del av sidan. Jag vet väl egentligen ingenting positivt mer än att man väl nu hade en slags rapport för samtliga konton på någon sida tror jag men klickar jag på mina sidor så får jag ju inte upp någon graf där men ett felmeddelande om portföljrapporten. Portföljrapporten är ju normalt en separat del men kanske menar de eventuell graf över samtliga konton med? Färgkodade innehav är väl trevligt med men det är ju kanske inte riktigt så mycket att applådera över.

(Flashback har förövrigt också sin javascriptidioti eller vad som nu pajar sidan. Facebook har ju alltid varit sämst på användarinterface också men sidan fungerar väl bättre nu. Google har ju någon pajas som sitter och ändrar på kommentarerna på YouTube, betygsättningen och försöker tvinga ihop YouTube och Google+ med varandra med.)
Senast redigerad av annanmedlem 2014-01-23 kl. 11:00.
Citera
2014-01-23, 11:01
Medlem
annanmedlems avatar
927: Sökningen är ett skämt. Söker på Telia-sonera på en nätmäklarsida och det första jag får är nyhetsmeddelanden och inte värdepappret..
Citera
2014-01-23, 11:17
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Siten är ju fortfarande förjävla dålig. Fattar inte hur ni tänker. Jag erbjöd mig någon gång för länge sedan att hjälpa till / ha idéer med den, minns inte om det redan då sades att den skulle göras om och om att det gick att tipsa på den där sidan eller om det kom senare.

Hur som helst så är det ju skitmycket som är sämst. Jag vet inte hur mycket jag vill bjuda på gratis men jag vill kunna surfa sidor effektivt och det omöjliggör ni genom att tvinga mig använda sidan på det sätt som någon som nyss har lärt sig använda jquery bestämde sig för att sidan skulle användas på.

(Nej jag kan knappt något om jquery själv men jag kan navigera i ett användarinterface och ha synpunkter och jag hade ju kunnat lära mig jquery om jag behövde.)

Jag vet minst fyra saker jag kommer på som jag stör mig väldigt mycket på på rak arm och det är säkert mycket fler än så om jag verkligen provade varje del av sidan. Jag vet väl egentligen ingenting positivt mer än att man väl nu hade en slags rapport för samtliga konton på någon sida tror jag men klickar jag på mina sidor så får jag ju inte upp någon graf där men ett felmeddelande om portföljrapporten. Portföljrapporten är ju normalt en separat del men kanske menar de eventuell graf över samtliga konton med? Färgkodade innehav är väl trevligt med men det är ju kanske inte riktigt så mycket att applådera över.

(Flashback har förövrigt också sin javascriptidioti eller vad som nu pajar sidan. Facebook har ju alltid varit sämst på användarinterface också men sidan fungerar väl bättre nu. Google har ju någon pajas som sitter och ändrar på kommentarerna på YouTube, betygsättningen och försöker tvinga ihop YouTube och Google+ med varandra med.)

Vad tråkigt att du upplever vår sajt som dålig. Vi tar gärna emot konstruktiv kritik på de områden du önskar att vi förbättrar, det hjälper oss framåt i vårt utvecklingsarbete. Skicka gärna ett meddelande till oss i inloggat läge så tar vi vidare dina synpunkter och förslag till berörda avdelningar och utvecklare. Vi får in väldigt många förslag och det kan ibland ta oss lång tid att göra ändringar och vi behöver även prioritera mellan alla dessa förslag.

Vi har tekniska problem med portföljrapporten just nu, därför ligger det ett systemmeddelande vid kontoöversikten. Däremot ska du kunna se din graf som normalt, prova gärna att rensa cacheminnet och cookies i webbläsaren samt starta om den för att se om det löser problemet för dig. Om du hör av dig till vår kundsupport på 08-562 250 00 hjälper vi dig gärna med att guida dig på sajten och visa funktioner som kan vara användbara för dig och ditt handelsmönster.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
927: Sökningen är ett skämt. Söker på Telia-sonera på en nätmäklarsida och det första jag får är nyhetsmeddelanden och inte värdepappret..

Som min kollega skrev så är vi medvetna om att sökfunktionen inte är optimal i nuläget och att vi tar åt oss av all kritik vi får. Allting ni skriver tar vi vidare till de utvecklare och avdelningar som är berörda, jag kommer även att göra det med dina synpunkter. Vi arbetar på att förbättra sökfunktionen men det är tyvärr ett ganska stort projekt som tar tid. Om du bokstaverar aktienamnet i rutan dyker aktien upp relativt fort och du kan även använda dig av de flikar som finns om du söker på ett värdepappersnamn och klickar på enter.

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-01-23 kl. 11:56.
Citera
2014-01-23, 13:56
Medlem
Jag stör mig väldigt mycket på att funktionen "jämför fonder" numera ligger mycket väl dold och är helt hopplös att hitta.
Likaså är det betydligt krångligare numera att jämföra perioder längre än 3mån.
Citera
2014-01-23, 14:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag stör mig väldigt mycket på att funktionen "jämför fonder" numera ligger mycket väl dold och är helt hopplös att hitta.
Likaså är det betydligt krångligare numera att jämföra perioder längre än 3mån.

Tack för att du tar dig tid att lämna dina synpunkter. Det finns flera olika sätta att nå denna jämförelsefunktion på. Det absolut enklaste är att bocka i rutorna vid fonderna (längst ut till höger vid fondlistan). Därefter så trycker du på jämför-knappen högst upp.

Ett annat bra sätt är att lägga till de fonder som man är intresserad av i en egen bevakningslista och sedan välja att jämföra dem under fliken "bevakningslistor".

Tycker du att det är krångligt att jämföra fonder för att grafernas linjer är svåröverskådliga/för tjocka så har vi tagit den synpunkten vidare sedan tidigare.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-01-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tack för att du tar dig tid att lämna dina synpunkter. Det finns flera olika sätta att nå denna jämförelsefunktion på. Det absolut enklaste är att bocka i rutorna vid fonderna (längst ut till höger vid fondlistan). Därefter så trycker du på jämför-knappen högst upp.

Ett annat bra sätt är att lägga till de fonder som man är intresserad av i en egen bevakningslista och sedan välja att jämföra dem under fliken "bevakningslistor".

Tycker du att det är krångligt att jämföra fonder för att grafernas linjer är svåröverskådliga/för tjocka så har vi tagit den synpunkten vidare sedan tidigare.

/ Dan, Avanza Bank

Jag hittar ingen jämför med andra fonder-funktion härifrån längre iaf, https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1682/handelsbanken-nordiska-smabolag längre.

Verkar ju som att man numera är tvungen att gå omvägen via fondtorget, https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=&rootCatego ryIds=FUND|FUND_STOCK&page=1&sortField=ANNUAL_FEE& sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview och först därifrån leta reda på fonderna man vill jämföra mot.
Citera
2014-01-23, 14:59
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag hittar ingen jämför med andra fonder-funktion härifrån längre iaf, https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1682/handelsbanken-nordiska-smabolag längre.

Verkar ju som att man numera är tvungen att gå omvägen via fondtorget, https://www.avanza.se/fonder/lista.html?disableSelection=false&name=&rootCatego ryIds=FUND|FUND_STOCK&page=1&sortField=ANNUAL_FEE& sortOrder=ASCENDING&activeTab=overview och först därifrån leta reda på fonderna man vill jämföra mot.

Det stämmer. Tanken är att man ska gå via fondlistan. I annat fall så behöver man gå in på varje fonds informationssida för de fonder som man önskar jämföra (precis som du gjort).

Om jag har fattar din synpunkt rätt så önskar du en knapp där man kan klicka då man vill jämföra fonden (på fondinformationssidan) men att sidan ska minnas vilka du klickat på, på varje sida, och sedan när du klickar på jämför så hämtar vi upp alla fonder du sagt att du vill jämföra. Jag ska absolut ta vidare din synpunkt.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-01-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det stämmer. Tanken är att man ska gå via fondlistan. I annat fall så behöver man gå in på varje fonds informationssida för de fonder som man önskar jämföra (precis som du gjort).

Om jag har fattar din synpunkt rätt så önskar du en knapp där man kan klicka då man vill jämföra fonden (på fondinformationssidan) men att sidan ska minnas vilka du klickat på, på varje sida, och sedan när du klickar på jämför så hämtar vi upp alla fonder du sagt att du vill jämföra. Jag ska absolut ta vidare din synpunkt.

/ Dan, Avanza Bank

Nej, inte exakt så. Tidigare fanns det en "jämför med andra fonder" funktion (Precis som på fondtorget.) på varje fonds informationssida. Jag klickade i den, och började sedan direkt söka fond nr2, 3, 4 etc som jag ville jämföra mot.

På nya sidan måste jag ju göra flera klick bara för att komma till fondtorget och sedan därifrån leta upp fond nr1 innan jag kan börja jämföra. Det blir ju världens omväg jämfört med att bara skriva i fondnamnet direkt från startsidan.
Citera
2014-01-23, 21:02
Medlem
DividendChamps avatar
Skulle jättegärna vilja ha en inloggning där man ENDAST kan logga in med BankID om man nu vill. Så man helt tar bort det där med bara ett lösenord. Känns lite farligt att ett lösenord står emellan mig och någon som vill mig ont om nu denne lyckas ta sig in och sälja samtliga aktier man har, och köpa upp skit etc.
Citera
2014-01-23, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DividendChamp
Skulle jättegärna vilja ha en inloggning där man ENDAST kan logga in med BankID om man nu vill. Så man helt tar bort det där med bara ett lösenord. Känns lite farligt att ett lösenord står emellan mig och någon som vill mig ont om nu denne lyckas ta sig in och sälja samtliga aktier man har, och köpa upp skit etc.
I avvaktan på en ev. ändring från Avanzas sida kan din inloggningssäkerhet ökas avsevärt genom att du ändrar ditt nuvarande lösenord till ett nytt bestående av maximalt antal möjliga tecken som jag tror är 32 st. Välj särskilt de mest udda och konstiga tecken som finns och skriv inte upp lösenordet någonstans. Denna lösning garanterar till 100 % att varken du eller någon annan person kan logga in på ditt konto via denna nu gamla lösning med lösenord. Ett något udda förslag kanske men ändå.

Om du senare mot förmodan skulle behöva ett lösenord, det gamla kommer du givetvis inte ihåg, är det bara att beställa ett nytt som du får hemskickat till en kostnad av 29 kr.
Citera
2014-01-23, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Om du senare mot förmodan skulle behöva ett lösenord, det gamla kommer du givetvis inte ihåg, är det bara att beställa ett nytt som du får hemskickat till en kostnad av 29 kr.

Hehe, låter som något du har haft erfarenhet av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in