2014-01-23, 23:08
Medlem
qlulps avatar
Nu är det ca endast 80 timmar kvar till GMU. Är oerhört nervös att göra bort mig genom att te.x. ställt till det med ett uppdrag man får av befälen, elr inte uppfatta uppgiften korrekt etc.. samtidigt är jag fett taggad .

Nog mest nervös över konditionen som jag försökt förbättra dessa två veckorna. Körde en del spinning och treadmill.

Några dagar sen prövade jag springa 2km (8km/h) på löpband, klarade det på 15:14minuter. Och igår bestämde jag mig att testa 9km/h, vilket jag klarade hyfsat på 13:30. Pulsen låg då på ca 176slag/m. Kändes jobbigt i början men det släppte efter ett tag. Kreatin tillsammans med motivation hjälpte.

Om en stund ska jag nog testa springa 2km med 9,5-10km/h på löpband och se om jag klarar det. Enligt beskrivningen ovan, hur pass dålig kondition skulle ni beskriva min är?
2014-01-23, 23:13
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qlulp
Om en stund ska jag nog testa springa 2km med 9,5-10km/h på löpband och se om jag klarar det. Enligt beskrivningen ovan, hur pass dålig kondition skulle ni beskriva min är?
Jag sprang 2 km på 10min exakt utan att vara speciellt tränad. Vill inte säga att du är dålig/långsam, det är nog bara jag som är relativt lång och atletisk

Har sprungit två gånger i år och sålänge jag är under vad försvarsmakten säger är ett "bra utgångsläge" så är jag nöjd.
2014-01-23, 23:27
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
har du ditt förstaförband i stridsvästen?

Något konstigt med detta? Har ett i stridsvästen samt ett i vänster benficka.
2014-01-23, 23:32
Medlem
osbecks avatar
Allting är relativt och personligt, men du behöver inte heta Bolt eller nått sånt för att springa 2 km snabbt. Snarare tjockt pannben och lite j*vla anamma behövs på en sådan, relativt "kort" distans! För er som är nervösa inför fälttestet, så kan jag ge följande tips/tankar:

*Det är på riktigt! Fantisera! Din pluton är hårt beskjuten och många är skadade och allting hänger på att du hinner löpa en sträcka för att tillkalla förstärkning!(det får verka hur overkligt som helst, jag vet, men bara ni blir förbannade och kämparglöden brinner i er!) För du vill väll inte svika dina bröder och systrar... eller!?

*Tänk på tekniken! Ha en upprätt kropp och tänk på att försöka ha ett korrekt löparsteg. Är du ovan att springa, och därmed mycket ovan att springa med utrustning(=vikt) på kroppen så anser jag att hållningen är viktigast. Försök hålla dig upprätt och luta inte framåt på tårna.

* Dinglande och slängande utrustning är förbannat jobbigt! Spänn åt stridsväst(ganska uppenbart), har du vapenrem spänn åt vapnet tajt mot kroppen! Tajt! Och för guds skull, knyt skorna lagom hårt! Det värsta som finns är att du löpt 500 meter och fötterna krampar på grund av för hårt knutna skor.

* Sist men absolut störst. Tro på dig själv! Kom igen, det är bara 10 minuter av ditt liv som kommer suga lite extra hårt
2014-01-23, 23:58
Medlem
Seventys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osbeck
Allting är relativt och personligt, men du behöver inte heta Bolt eller nått sånt för att springa 2 km snabbt. Snarare tjockt pannben och lite j*vla anamma behövs på en sådan, relativt "kort" distans! För er som är nervösa inför fälttestet, så kan jag ge följande tips/tankar:

*Det är på riktigt! Fantisera! Din pluton är hårt beskjuten och många är skadade och allting hänger på att du hinner löpa en sträcka för att tillkalla förstärkning!(det får verka hur overkligt som helst, jag vet, men bara ni blir förbannade och kämparglöden brinner i er!) För du vill väll inte svika dina bröder och systrar... eller!?

*Tänk på tekniken! Ha en upprätt kropp och tänk på att försöka ha ett korrekt löparsteg. Är du ovan att springa, och därmed mycket ovan att springa med utrustning(=vikt) på kroppen så anser jag att hållningen är viktigast. Försök hålla dig upprätt och luta inte framåt på tårna.

* Dinglande och slängande utrustning är förbannat jobbigt! Spänn åt stridsväst(ganska uppenbart), har du vapenrem spänn åt vapnet tajt mot kroppen! Tajt! Och för guds skull, knyt skorna lagom hårt! Det värsta som finns är att du löpt 500 meter och fötterna krampar på grund av för hårt knutna skor.

* Sist men absolut störst. Tro på dig själv! Kom igen, det är bara 10 minuter av ditt liv som kommer suga lite extra hårt
Fan vad jag har dålig koll alltså

Vad är fälttest och när gör man det?
2014-01-24, 00:11
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seventy
Fan vad jag har dålig koll alltså

Vad är fälttest och när gör man det?

http://www.forsvarsutbildarna.se:443/index.php?dispatchTo=Renderer&action=download&file =26018

Sida 16.
Du gör det vid anställning, men får testa på under GMU.
2014-01-24, 00:34
Medlem
rapeeees avatar
Nu är det nära. Börjar på måndag "27e" på 4e sjöstridsflottilj i Karlskrona som Ledningsoldat. Jag kom in som första reserv!

Det ska bli grymt kul att se vad man verkligen går för som människa, önskar alla lycka till med vad ni än sökt för något.

Och ni reserver som inte hört något ännu: även första veckan av GMU kan betyda att ni fortfarande får en plats om jag förstod mitt brev rätt.
2014-01-24, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rapeeee
Nu är det nära. Börjar på måndag "27e" på 4e sjöstridsflottilj i Karlskrona som Ledningsoldat. Jag kom in som första reserv!

Det ska bli grymt kul att se vad man verkligen går för som människa, önskar alla lycka till med vad ni än sökt för något.

Och ni reserver som inte hört något ännu: även första veckan av GMU kan betyda att ni fortfarande får en plats om jag förstod mitt brev rätt.

Härligt! Jag var 2a reserv och ska också till Karlskrona som lednings soldat i fjärde sjöstridsflotilljen!
Vi syns där!
2014-01-24, 15:12
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rapeeee

Lycka till! Om ni fortsätter ett tag efter GMUn så kommer ni få lite perspektiv över det hela och inse att man fortfarande är jävligt dålig när man är klar med utbildningen, även om man känner sig som världens bästa soldat när man precis är klar.

Får ni åka till Kosta för eran "Aldrig ge upp" så har ni en rolig / väldigt tråkig upplevelse att se fram emot.
Vaknade själv upp av att jag flöt runt på mitt liggunderlag inne i tältet för ett par veckor sen när jag var där..

Förresten: Varför verkar det som att marinen har GMU-omgångar igång över tiden? Är det ingen som vill fortsätta jobba där?
2014-01-24, 15:23
Medlem
Badassoverheres avatar
Det verkar vara en del som funderar över den fysiska statusen man behöver ha för GMU så tänkte från erfarenhet kan man säga så här:

De personer som kom till GMUn vältränade hade det enklare på bland annat examinationsveckor där det ibland är väldigt fysiskt.

Men i slutändan så var det lite intressant att se multitesterna.
För de som kom vältränade hade inte lika bra möjligheter att bibehålla sin fysiska status som de hade innan GMUn och sänkte sig därför, medan de som kom lite sämre tränade ökade sig markant.

Hade en kille som kom in och sprang 9 på beep-testet första veckan medan han på sista testet sprang 14,9 t ex.

I slutändan kommer det inte spela någon roll så länge du inte har världens sämsta kondition och inte klarar att springa 2km utan att får en hjärtattack, för dom kommer att ta hand om er. Dom kommer att se till att ni får den träning som krävs för att klara kraven och mer därtill.

Det som spelar störst roll är psyket.
2014-01-24, 15:44
Avslutad
Hej!

Vilken tid ska man inställa sig i Enköping på måndag? Är det olika för alla? Hittar inte mitt antagningsbesked, hjäääääälp! Så korkat av mig att vara ute i så dålig tid...
2014-01-24, 18:14
Medlem
loudels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Hej!

Vilken tid ska man inställa sig i Enköping på måndag? Är det olika för alla? Hittar inte mitt antagningsbesked, hjäääääälp! Så korkat av mig att vara ute i så dålig tid...

Luuuugn bror! 12.00 skall vi vara på regementet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in