Allting är relativt och personligt, men du behöver inte heta Bolt eller nått sånt för att springa 2 km snabbt. Snarare tjockt pannben och lite j*vla anamma behövs på en sådan, relativt "kort" distans! För er som är nervösa inför fälttestet, så kan jag ge följande tips/tankar:
*Det är på riktigt! Fantisera! Din pluton är hårt beskjuten och många är skadade och allting hänger på att du hinner löpa en sträcka för att tillkalla förstärkning!(det får verka hur overkligt som helst, jag vet, men bara ni blir förbannade och kämparglöden brinner i er!) För du vill väll inte svika dina bröder och systrar... eller!?
*Tänk på tekniken! Ha en upprätt kropp och tänk på att försöka ha ett korrekt löparsteg. Är du ovan att springa, och därmed
mycket ovan att springa med utrustning(=vikt) på kroppen så anser jag att hållningen är viktigast. Försök hålla dig upprätt och luta inte framåt på tårna.
* Dinglande och slängande utrustning är förbannat jobbigt! Spänn åt stridsväst(ganska uppenbart), har du vapenrem spänn åt vapnet tajt mot kroppen! Tajt! Och för guds skull, knyt skorna lagom hårt! Det värsta som finns är att du löpt 500 meter och fötterna krampar på grund av för hårt knutna skor.
* Sist men absolut störst. Tro på dig själv! Kom igen, det är bara 10 minuter av ditt liv som kommer suga lite extra hårt