2014-01-24, 01:47
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Menar du hängbuken och fylletratten Friman? Han som smekte orden som om Fredrik va gjord av bomull?
Och som fullkomligt gjorde bort sig med en dom som kunde varit skriven av någon med mindre förstånd.

Som tur är tror jag att han lagt av och han dömde ett mord och det va detta. Det va det värsta jag läst av en lagman. Hoppas han skäms på sig.

Precis han. Jag tror inte han har vett på att skämmas...
Citera
2014-01-24, 02:07
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
ÅK tog upp hur FS betedde när han meddelades att man lyckats återskapa SMSet, det kanske var det närmaste ett erkännande han kunde komma, rätten kanske tog till sig det också.
Precis så!FS är en psykopat men även dom har sina svaga punkter och DÄR SATT DEN!
Citera
2014-01-24, 03:04
Medlem
Grandiosos avatar
Från åklagarens slutplädering under torsdagen:

Citat:
Med detta kommer jag fram till att alla rimliga tvivel är undanröjda vem som mördade Marina JOhansson - det är alltså Fredrik Svensson. Bevisningen är betydligt förändrad. Det är inte ett indiciemål i vanlig mening. Vi har all omständigheter om hur hon mördats. Rätten kan inte som i tidgare mål konstruera invändningar som den tilltalade inte framfört. Rubriceringen är mord och utgångspunkten när det gäller straff för mord är 14 år enligt HD (bajonettmålet). Här är det även brott mot griftefriden som en försvårande omständighet. Hela straffskalan ska användas och man ska först göra bedömning om det går att döma till livstid och det ska göras om det finns försvårande omständigheter. Om man gör en samlad bedömning av det här målet finns det lika starka skäl i detta mål att döma till livstid som i Bajonettmålet. Mordet är planerat. F har skjutit M i sin säng. Hon var helt försvarslös. han måste tänkt igenom det här med presenningen för att snabbt få bort kroppen. Brottet skedde mot en försvarslös, närstående kvinna.
(Min fetmarkering)

Citat:
. två ggr under utredningen har fasaden rämnat. sidan 958 "en viss mast" F blir förvånad att man kan se att en telefon svarar upp mot en viss mast och F blir ärligt förvånad. Och när han blir ställd för det raderade messet. Då får FS ett vredesutbrott när han får klart sig att det här messet kan läsas. Tyvärr kan jag inte hitta någon legal grund för att spela upp det här förhöret men vid dessa två tillfällen under den här utredningen har det rämnat för FS och han har inte lyckats hålla fasaden uppe.
(Min fetmarkering)

Citat:
Han gjort sitt bästa för att kroppen inte ska hittas vilket också är en försvårande omständighet. Ovissheten för anhöriga under dessa två år Marina legat ute. Skicket kroppen var i när Marina hittades. Strafftiden för griftefridsbrottet ska läggas till mordstraffet. Finns det några förmildrande omständigheter? Nej, jag kan inte komma på några.

http://www.rättegång.se/spekerod/spekerod-sista-dagen/

All heder åt åklagare Svenkvist! Han har gjort ett utomordentligt jobb i rätten.
Och all heder också åt bloggaren som fortsatt gör förträffliga insatser.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-24 kl. 03:32.
Citera
2014-01-24, 03:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag går inte på personliga känslor utan tittar mer på fallet ur rättssäkerhetsaspekt.
Jag skulle nog snarare vilja hävda att du och en del andra betraktar fallet ur ett ganska
verklighetsfrånvänt perspektiv och letar alternativa gärningsmän bara för sakens egen skull.

Det sista var en annan användare också inne på här en bit ovan.

Detta är nu inget som är förbehållet just det här mordfallet, det går igen i andra ärenden också.

Det är min uppfattning i vart fall.
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-24 kl. 03:51.
Citera
2014-01-24, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Nu tycker jag att om du inte kan lämna källa så behövs ju inte dina kommentarer. Det var du som tog upp detta med dna och nu vill du inte lämna källan? Ska jag förstå att det inte finns någon källa? Att detta är bara löst prat som mycket annat på tråden? Då ska man nog låta bli att anklaga SKL för lagbrott.Men har du en källa blir det en annan sak.

Fantastiskt att rättvisan segrade! MJ och hennes familj har fått den upprättelse vi väntat på så länge. Ett gediget polisarbete trots missen av blodet.

SKL har inte brutit mot någon lag. De fick fram Marinas dna från saliven på hennes tandborste ihop med tester av hennes föräldrar/syskon som sig bör. Det gjordes tidigare i utredningen vilket en del felaktigt tolkar som att skl hade ett ännu tidigare salivprov sparat.
Citera
2014-01-24, 07:40
Bannlyst
Hovrätten ser ut att tycka att FS inte ska släppas ut på många, många år. Kanske aldrig.

Hovrätten tycker enligt sin motivering att bevisningen är övertygande men vill ha en rättspsykiatrisk undersökning innan straffet fastställs. Dessutom ska man undersöka förutsättningarna för vård med särskild utskrivningsprövning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5765054
Citera
2014-01-24, 07:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Nej, imorgon. Idag startar förhandlingen 13:15.

Hur känns det för dig nu då? Ska du fortsätta försörja en mördare som kommer vara inlåst i många många år och som för evigt kommer vara skuldsatt tack vare att han ska betala stora skadestånd till offrets familj? Känns det lockande?
Citera
2014-01-24, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det var ju skönt att det äntligen blev rättvisa. Synd att det skulle behöva ta åratal när det borde skett för flera år sedan. Men, bättre sent än aldrig. Jag tvivlar på RPV och tror det blir fängelse.

Det svider desto mer att nu bli inlåst. FS hade inte mycket att förlora 2010, det har han nu. Nu är det hans tur att förlora.
Citera
2014-01-24, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pertta
Det svider desto mer att nu bli inlåst. FS hade inte mycket att förlora 2010, det har han nu. Nu är det hans tur att förlora.

Jag tror det är precis så som du skriver.
FS har fått känna på hur det känns att gå fri efter ett mord. Han har kanske t.o.m. trott att det aldrig skulle gå att sätta dit honom, att han kom undan.

Då känns nog detta. Hoppas det blir fängelse och inte nån jävla bomullsvård.
Citera
2014-01-24, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pertta
Hur känns det för dig nu då? Ska du fortsätta försörja en mördare som kommer vara inlåst i många många år och som för evigt kommer vara skuldsatt tack vare att han ska betala stora skadestånd till offrets familj? Känns det lockande?

Hans flickvän kan omöjligt varit ovetande om sanningen.
Han kan faktiskt ha erkänt för henne och gett en finputsad version om vad som hände som hon acepterat, typ att Marina hotat honom med pistolen först och att det som sedan hände var självförsvar.
Hon har sett upp till honom för att han kommit undan, att han varit smartare än polisen.
Citera
2014-01-24, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag tror det är precis så som du skriver.
FS har fått känna på hur det känns att gå fri efter ett mord. Han har kanske t.o.m. trott att det aldrig skulle gå att sätta dit honom, att han kom undan.

Då känns nog detta. Hoppas det blir fängelse och inte nån jävla bomullsvård.

Det blir nog fängelse i 18-20 år eller mer. Hur skulle de kunna avgöra om FS utförde mordet på grund av psykisk kollaps för 4 år sedan? Psykiskt störd är han men det är inget som går att bota. Därför blir det ingen vård.
Citera
2014-01-24, 08:49
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Sista anhalten är ju EU-domstolen.

och de har "sagt" att Freddan har en förklaringsbörda och han har inte kunnat möta detta med annat än lögner, dumma kommentarer och utbrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in