2014-01-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ja, dig och pastakrydda menar jag som är normala resonabla människor.
Han blev tydligen rasande när han insåg att smset hade återskapats...

Du tror alltså att smset avgjorde det? Varför tror du att det skickades till hans telefon och han ändå förnekar det efteråt? var det ett snedsteg eller skulle det ha gått till någon annan ?
Min övertygelse ang. SMSet var han senario att hon åkt bort, då passade det in och han skapade SMSet för att styrka detta, att mastningen skulle spräcka detta viste han inte. I hans senare senario där han var bortrest till kyrkogården och en mördare hade varit där och mördat henne, då stämde inte SMSet in och därför raderades det och även förnekades. Allt för att han inte viste om mastning, mobildata och det kunde konstateras senare och inte kunde göras ogjort.
Citera
2014-01-23, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Min övertygelse ang. SMSet var han senario att hon åkt bort, då passade det in och han skapade SMSet för att styrka detta, att mastningen skulle spräcka detta viste han inte. I hans senare senario där han var bortrest till kyrkogården och en mördare hade varit där och mördat henne, då stämde inte SMSet in och därför raderades det och även förnekades. Allt för att han inte viste om mastning, mobildata och det kunde konstateras senare och inte kunde göras ogjort.

Det finns en motsägelse i ÅKs pläddring om detta:

Citat:
F har inte känt till att det går att faställa position vid mess och telefonsamtal. Hans plan är att ge sken av att M är bortrest och han blir förvånad när hans brottsplan har en sån uppenbar brist. Åklagaren läser upp förhör från sidan 958, Fredrik: "jag har inte fått något sms" "går det att fastställa en exakt plats eller mast?"
Citat:
messen den 29 juli: telefonerna var inte på samma plats, det visar hur förslagen F var

Jag är rätt övertygad att FS visste om mastningen, han hade ju använt tjänsten Lociloci.

Så det är enormt svårtolkat, men helt klart är att det är gm som sänder det. Och om gm sänder det smset kan han skickat de andra.

Det finns nu grund för att kunna tolka de andra SMSen som falska. Det kunde man inte göra innan, MJ använde ju fordonsförfrågan också.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-01-23 kl. 21:06.
Citera
2014-01-23, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Hur lång tid tar det innan domen faller tror ni?
En månad för RPU. Sedan någon vecka innan rättegången fortsätter. Därefter troligen 14 dagars domskrivande. Om jag inte räknat fel bör vi kunna räkna med dom första eller andra veckan i mars.
Citera
2014-01-23, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ändå har det här ändrat min syn på polisen och på polisens arbete. Det började med blodfläcken och det slutade med IMEI-numret.

Man har alltså uppenbarligen skrivit av ett nummer fel, upptäckt att numret är ogiltigt och då ändrat kontrollsiffran på slutet tills det blev giltigt. Då fick man ett nummer till en LG-lur som, förmodar jag, aldrig sålts i Sverige. (Den är avsedd för funktioner som aldrig funnits i svenska nät). Utan att reflektera skriver man sedan ett PM och glömmer bort saken.

Så kan det gått till. Smygmobilen förblir ett mysterium.
Citera
2014-01-23, 21:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det finns en motsägelse i ÅKs pläddring om detta:
Jag är rätt övertygad att FS visste om mastningen, han hade ju använt tjänsten Lociloci.

Antagligen trodde han att om GPS är avstängt så kunde inte mastning spåras.
Citera
2014-01-23, 22:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Det finns en motsägelse i ÅKs pläddring om detta: /.../

Så det är enormt svårtolkat, men helt klart är att det är gm som sänder det. Och om gm sänder det smset kan han skickat de andra.

Det finns nu grund för att kunna tolka de andra SMSen som falska. Det kunde man inte göra innan, MJ använde ju fordonsförfrågan också.
Eftersom du är övertygad om att FS visste om mastningen (vilket även jag är) så kan fordonsförfrågan förklaras med att FS strax dessförinnan blev så illa tvungen att snabbt parera systerns försök att nå kontakt. Han hade då inget annat val än att stanna till och besvara påringningen med ett sms i vilket MJ sade sig vara på väg till Linköping. - Detta gjordes under Kode O. - För att sedan stryka under att MJ verkligen varit på väg dit så avsänds sedan sms:et till Vägverket drygt 6 min senare; också under Kode O - och då på en bil som kommer att passera bl a avfarten till Stora Höga (någonstans där den långa grusvägen övergår till asfalt), alt. en bit bort mot Ålevatten-hållet, eller i vart fall från en plats som MN passerar med sin bil och där FS kan plocka upp hans reg.nr. - FS:s promenad till Ålevatten kan knappast förklaras på annat sätt. - Inte kan han väl medvetet ha promenerat till vändplatsen där MN telefonerat; det har jag svårt att tro. En rimlig förklaring är därför att FS inte hade en susning om att MN skulle stanna till vid just den plats dit han sagt sig ha promenerat. - Promenaden blev det tidsfönster han lämnade åt MJ att återvända till bostaden, och det gjorde han just pga att han visste att sms:en till systern kunde spåras. - Samma sak gäller kyrkogårdsnatten: mobilen sägs ha glömts så att ingen ska kunna följa i hans spår och se att han alls inte befunnit sig på någon kyrkogård. - Mastningen Brobacka N, däremot, var ett olycksfall i arbetet; då fick han ett inkommande sms han inte räknat med.

FS:s fejkade samtal från Stora Höga N till sig själv under Kode N verifierar också att han varit medveten om mastproblematiken. Här har han tänkt att MJ (efter att ha parkerat sin bil på pendelparkeringen) tillsammans med sin nattgäst i dennes bil ska ha fortsatt mot okänt mål - tills han förstått att blodet kunde komma att upptäckas och då skyndsamt raderat sms:et.

Det här är typiskt ett haltande alibi som har konstruerats i efterhand eftersom nöden ej haft någon lag.
Senast redigerad av letsdoit 2014-01-23 kl. 22:25.
Citera
2014-01-23, 23:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Carina Johansson är skakad men glad över hovrättens beslut.

– Jag fick precis reda på det. Jag har längtat efter den här dagen. För det har alltid legat som ett stort mörkt moln ovanför en, säger hon med gråten i halsen.

Kommer det bli lättare nu?

– Ja, det kan inte bli värre än vad det har varit.

Tiden sedan Marina mördades har varit hemsk, berättar Carina Johansson.

– Att stå med ett ben i framtiden och ett ben i dåtiden. Så har det varit hela tiden. Man har velat leva sitt liv, men så dras man tillbaka.

Hon har slitits mellan hopp och förtvivlan.

– Det har alltid varit tufft. Det är alltid något nytt som händer. Först var det att hon var försvunnen. Sedan hittades blod och då försvann mer av hoppet. Vid rättegången hoppades man att han skulle bli fälld, men blev det inte. Sedan hittades kroppen och nu den här rättegången.

Carina Johansson och resten av familjen har länge varit övertygade om att Marinas exsambo varit skyldig till mordet.

http://www.expressen.se/gt/hovratten-marina-mordades-av-exet/

Kvinnomördaren Fredrik Svensson på bilder här:

http://www.bild.me/bild.php?file=9337719Namnl_st-3.jpg
http://www.bild.me/bild.php?file=3275000Namnl_st-1.jpg
Citera
2014-01-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Eftersom du är övertygad om att FS visste om mastningen (vilket även jag är) så kan fordonsförfrågan förklaras med att FS strax dessförinnan blev så illa tvungen att snabbt parera systerns försök att nå kontakt. Han hade då inget annat val än att stanna till och besvara påringningen med ett sms i vilket MJ sade sig vara på väg till Linköping. - Detta gjordes under Kode O. - För att sedan stryka under att MJ verkligen varit på väg dit så avsänds sedan sms:et till Vägverket drygt 6 min senare; också under Kode O - och då på en bil som kommer att passera bl a avfarten till Stora Höga (någonstans där den långa grusvägen övergår till asfalt), alt. en bit bort mot Ålevatten-hållet, eller i vart fall från en plats som MN passerar med sin bil och där FS kan plocka upp hans reg.nr. - FS:s promenad till Ålevatten kan knappast förklaras på annat sätt. - Inte kan han väl medvetet ha promenerat till vändplatsen där MN telefonerat; det har jag svårt att tro. En rimlig förklaring är därför att FS inte hade en susning om att MN skulle stanna till vid just den plats dit han sagt sig ha promenerat. - Promenaden blev det tidsfönster han lämnade åt MJ att återvända till bostaden, och det gjorde han just pga att han visste att sms:en till systern kunde spåras. - Samma sak gäller kyrkogårdsnatten: mobilen sägs ha glömts så att ingen ska kunna följa i hans spår och se att han alls inte befunnit sig på någon kyrkogård. - Mastningen Brobacka N, däremot, var ett olycksfall i arbetet; då fick han ett inkommande sms han inte räknat med.

FS:s fejkade samtal från Stora Höga N till sig själv under Kode N verifierar också att han varit medveten om mastproblematiken. Här har han tänkt att MJ (efter att ha parkerat sin bil på pendelparkeringen) tillsammans med sin nattgäst i dennes bil ska ha fortsatt mot okänt mål - tills han förstått att blodet kunde komma att upptäckas och då skyndsamt raderat sms:et.

Det här är typiskt ett haltande alibi som har konstruerats i efterhand eftersom nöden ej haft någon lag.
Jag delar inte riktigt din uppfattning att FS var insatt i mastningen, varför han gjorde bilsöket antar jag vara för att han trodde det var någon MJ närstående var ute och sökte och att han inte vågade gå hem utan att förvissa dig om att bilen som uppträdde mystiskt inte sökte MJ. Föraren sökte ju sina kompisar och uppvisade troligen ett sökande beteende.
Skulle han ha vetat mastningen hade han inte förnekat och raderat det sista SMS ett som förnekades och skulle kunna användas mot honom.
Senast redigerad av Fnero52 2014-01-23 kl. 23:15.
Citera
2014-01-23, 23:38
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det tyder väl på mindre bra omdöme om jag ska uttrycka mig milt.
Jag skulle nog kunna tycka att det är på plats med lite självrannsakan här och var.

Nu har jag inget större hopp om att det ska ske emellertid.
Nä, det saknas självinsikt. Tystnaden i tråden talar för sig själv.
För min egen del är jag tacksam för att samhället slipper att ha en mördare gåendes där ute.
Mina tankar går också till maskroos... Jag hoppas av hela mitt hjärta att hon inser vem FS är och att hon lär sig av det här och söker sig till sundare män i fortsättningen.
Citera
2014-01-23, 23:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag delar inte riktigt din uppfattning att FS var insatt i mastningen, varför han gjorde bilsöket antar jag vara för att han trodde det var någon MJ närstående var ute och sökte och att han inte vågade gå hem utan att förvissa dig om att bilen som uppträdde mystiskt inte sökte MJ. Föraren sökte ju sina kompisar och uppvisade troligen ett sökande beteende.
Ja, det var ju också en tanke, men den 28/7 em hade ännu ingen hunnit sakna MJ; om man inte ska tro att FS var lätt paranoid. - När MN stannade en tredje gång kan FS ev. ha varit på väg till eller från fyndplatsen i Hyundaien (utan att MN sett honom). - Men allt tyder på att han inte alls befunnit sig vid vändplatsen samtidigt med MN eftersom det enligt MN fanns såväl bilar som badande där, medan FS säger att platsen var helt tom. - Iofs kan han ha sagt så för att ge sken av att han inte kan ha varit vid Ålevatten samtidigt med MJ, eller för att han inte visste huruvida någon sett honom. - Det sista sms:et tyder också på att han avsiktligt avsänt detta från Stora Höga N eftersom MJ:s bil sedan skulle återfinnas där. - Att han inte skulle ha tänkt på masterna alls förefaller inte så troligt, men han behöver kanske inte ha haft någon mer fördjupad kunskap i ämnet.
Citera
2014-01-24, 08:49
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Låt säga att han hade dumpat henne , städat och dumpat bilen.. Då han säkert klarat sig , allt blev för mycket film och overkill.

Jag tror att han insåg detta själv till slut då han raderade smset, men kanske gjorde han detta i ett berusat tillstånd ? Då blir man ju lite övermodig.

Förstår mig inte på den här mannen, läser man förhör med honom börjar han rita vinklar och förklarar för Berry hur vapen fungerar
Citera
2014-01-24, 09:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Låt säga att han hade dumpat henne , städat och dumpat bilen.. Då han säkert klarat sig , allt blev för mycket film och overkill.

Jag tror att han insåg detta själv till slut då han raderade smset, men kanske gjorde han detta i ett berusat tillstånd ? Då blir man ju lite övermodig.

Förstår mig inte på den här mannen, läser man förhör med honom börjar han rita vinklar och förklarar för Berry hur vapen fungerar

Det kanske kan kännas lite surt för Fredik att om han inte hade gjort alla dessa åtgärder att försöka dölja brottet (försökt att vara smart) hade han sannolikt kommit undan. Nu som tur är är han så arrogant så vi fick se denna mördare dömd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in