2014-01-23, 19:10
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Om du menar mig, så var det det återskapade SMSet som fick mig att börja tro på fällande dom. Utan det så hade nog FS blivit friad.
Ja, dig och pastakrydda menar jag som är normala resonabla människor.
Han blev tydligen rasande när han insåg att smset hade återskapats...

Du tror alltså att smset avgjorde det? Varför tror du att det skickades till hans telefon och han ändå förnekar det efteråt? var det ett snedsteg eller skulle det ha gått till någon annan ?
Citera
2014-01-23, 19:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Enligt Roberth Nordh, docent i processrätt vid Uppsala universitet, är resning till den friades nackdel mycket ovanligt, och han vet inte om det tidigare har hänt mot någon som tidigare två gånger friats för brottet.
Men det är bevisläget som har förändrats, helt enkelt, säger Nordh.
Enligt rättens protokoll anser rätten att ”övertygande bevisning har förebragts” om att mannen gjort sig skyldig till mord.
- Det här är ju en mycket klar signal om att domstolen är väldigt, väldigt övertygad om att mannen har utfört handlingen, säger Roberth Nordh.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/starka-bevis-i-marina-fallet_8924572.svd
Citera
2014-01-23, 19:15
Medlem
mjohan84s avatar
Frågan är om KHs flashbackande kan ha sabbat hennes trovärdighet och därmed blev det omkullkastat att hon hade sett Marina den aktuella dagen?
Citera
2014-01-23, 19:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Bra att hovrätten fattade ett så snabbt beslut, det ska bli väldigt intressant att läsa hur resonemanget gick. Personligen tror jag det omdiskuterade SMSet har stor betydelse för utfallet.

För stjärnadvokat Hansson är detta ännu ett fall att lägga till handlingarna. Livet går vidare som vanligt. Den dryga tvåhundratusingen kommer snart att trilla in på kontot och det kommer nya klienter att försvara.

Alla vittnen som blivit anklagade för mord på Marina genom åren på grund av att dom är just vittnen och har hjälp utredarna framåt förtjänar en ursäkt, men det lär inte hända.

Till sist - riktigt skönt att mördaren sitter bakom lås och bom! Och att Marinas anhöriga äntligen fick ett slut på den här mardrömmen.

Ändå har det här ändrat min syn på polisen och på polisens arbete. Det började med blodfläcken och det slutade med IMEI-numret.

Man har alltså uppenbarligen skrivit av ett nummer fel, upptäckt att numret är ogiltigt och då ändrat kontrollsiffran på slutet tills det blev giltigt. Då fick man ett nummer till en LG-lur som, förmodar jag, aldrig sålts i Sverige. (Den är avsedd för funktioner som aldrig funnits i svenska nät). Utan att reflektera skriver man sedan ett PM och glömmer bort saken.
Citera
2014-01-23, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Enligt Roberth Nordh, docent i processrätt vid Uppsala universitet, är resning till den friades nackdel mycket ovanligt, och han vet inte om det tidigare har hänt mot någon som tidigare två gånger friats för brottet.
Men det är bevisläget som har förändrats, helt enkelt, säger Nordh.
Enligt rättens protokoll anser rätten att ”övertygande bevisning har förebragts” om att mannen gjort sig skyldig till mord.
- Det här är ju en mycket klar signal om att domstolen är väldigt, väldigt övertygad om att mannen har utfört handlingen, säger Roberth Nordh.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/starka-bevis-i-marina-fallet_8924572.svd

"Åklagaren Urban Svenkvist: Det var väntat att de skulle besluta om en rättspsykiatrisk undersökning, det har jag förståelse för. Så nu kommer det att ta några veckor, kanske en månad, tills domen meddelas."
Senast redigerad av katako 2014-01-23 kl. 19:19.
Citera
2014-01-23, 19:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Advokat och åklagare om hovrättens besked i Marinarättegången
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5765054

Lyssna på åklagaren
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5765034

Sveriges Radio har varit i kontakt med Marinas familj, som säger att de är mycket lättade över beskedet.
Citera
2014-01-23, 19:19
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ändå har det här ändrat min syn på polisen och på polisens arbete. Det började med blodfläcken och det slutade med IMEI-numret.

Man har alltså uppenbarligen skrivit av ett nummer fel, upptäckt att numret är ogiltigt och då ändrat kontrollsiffran på slutet tills det blev giltigt. Då fick man ett nummer till en LG-lur som, förmodar jag, aldrig sålts i Sverige. (Den är avsedd för funktioner som aldrig funnits i svenska nät). Utan att reflektera skriver man sedan ett PM och glömmer bort saken.
uselt polisarbete, som dock hämtades upp på slutet...
Citera
2014-01-23, 19:23
Medlem
minaasikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magganj62
nu kan jag bara säga att jag är den Margareta som ringde in o gjorde det för att vi fick reda på att det var vår granne det handlade om. men nu är saken den att vi har inte grannarna så nära inpå så vi ser dom varje dag. Sen tycker jag med dessa folk här skriver så mycke skit om oss. Vi har levt vårat liv o skulle förmodligen inte göra detta normalt fall men vi har själva barn o barnbarn. Sen alla skitinslag huruvida Marina levde eller hur vi lever tycker jag är bara patetiskt. Förstår bara inte hur man skriva såna dumheter. Jag är helt övertygad om att han är skyldig o han ska ha livstid. O sen tycker jag faktiskt att ni kan ha lite respekt till familjen som vill ha ett avslut. Tackar för mig...............

Bra gjort både Maggan och Lennart!

Hoppas nu alla respekterar detta och låter er vara ifred!

Alla vet att det skrivs en massa skit här som man ska ta meden stor nypa salt!
Citera
2014-01-23, 19:27
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minaasikt
Bra gjort både Maggan och Lennart!

Hoppas nu alla respekterar detta och låter er vara ifred!

Alla vet att det skrivs en massa skit här som man ska ta meden stor nypa salt!
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta. Att det argumenterats om L som mördare och Marina som prostituerad måste nog tillhöra bottenskrapet i trådens liv. Sorgligt.
Citera
2014-01-23, 19:29
Medlem
Citat:

Ja, jag vill inte ge utredarna något toppbetyg totalt sett. Det har skett grova missar genom åren. Det allvarligaste är som sagt blodfläcken och sedan kan listan byggas på. Det är nog inte bara de anhöriga som dragit en lättnadens suck idag.
Citera
2014-01-23, 19:32
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magganj62
nu kan jag bara säga att jag är den Margareta som ringde in o gjorde det för att vi fick reda på att det var vår granne det handlade om. men nu är saken den att vi har inte grannarna så nära inpå så vi ser dom varje dag. Sen tycker jag med dessa folk här skriver så mycke skit om oss. Vi har levt vårat liv o skulle förmodligen inte göra detta normalt fall men vi har själva barn o barnbarn. Sen alla skitinslag huruvida Marina levde eller hur vi lever tycker jag är bara patetiskt. Förstår bara inte hur man skriva såna dumheter. Jag är helt övertygad om att han är skyldig o han ska ha livstid. O sen tycker jag faktiskt att ni kan ha lite respekt till familjen som vill ha ett avslut. Tackar för mig...............
Lennart och du har min respekt.....all heder åt er...
Ni har ett stort avgörande för att mördaren fälls, tack för er medverkan...
Här på forumet finns det tyvärr många dårar ......eftersom dom kan vara anonyma här....
Det bästa är att inte läsa i tråden för er....
Citera
2014-01-23, 19:34
Medlem
mjohan84s avatar
Bevisningen talar ju emot dig Fredrik
Det gör den väl inte
Just för tillfället
Nej det gör den inte
Men du går ju inte ens upp i försvar mot vad jag visar här, du säger bara ingen, jag
spekulerar inte och sen är det slut, vad skall man, vad skall jag göra då? … Du öppnar
ju inte ens en dialog över att du är oskyldig
Det gör jag väl, men jag spekulerar inte
Jag har, jag har haft jättemånga banditer framför mig Fredrik, jättemånga gånger
Förhör med Svensson, Leif Fredrik; 2011-04-08 09:35 diarienr: 1400-K126753-10
1089
Banditer?
Ja
Va fan levde du på 15-1600-talet
Nej men jag
För det var då det fanns banditer
Nej, men kriminella då eller vad man nu vill kalla det men i alla fall folk som sitter här,
häktade och det har hänt vid något enstaka tillfälle att i ett större sammanhang när det
är flera stycken inblandade så har inte alla del i det mordet utan man har mer eller
mindre och den personen som inte har skjutit i det här gänget den är väldigt kvick med
att tala om att han är oskyldig och att det är någon annan som har gjort det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in