Citat:
Ursprungligen postat av
pkj
Hoppar in i diskussionen här. Jag har tänkt att söka in till datateknik hela tiden(kommer från gymnasiet) för jag skulle vilja bli civilingenjör och syssla med programmering. Har inte alls tänkt tanken om att gå IT men jag gillar inte att hålla på med kretsar och sånt där, bygga datorer typ så visst passar inte IT för mig då?
Fast det kanske vore roligt ändå att blanda lite men tror ändå att jag ska försöka satsa på datateknik. Jag tänkte ansöka till datateknikutbildningen på KTH, Uppsala, Lunds, Linköping och Chalmers(i den ordningen). Vet inte om mina betyg räcker till men ska iaf söka in och ge det ett försök, om jag inte kommer in på någon av dem så får det väl bli IT för orkar nog inte gå ett tekniskt basår. 5 år får räcka

Innan jag svarar på ditt inlägg tror jag det är bra att jag berättar att jag inte har erfarenhet av programmeringsyrket, jag har inte ens erfarenhet av civilingenjörsutbildningar annat än jag läst på internet, dvs, jag har inte påbörjat en civilingenjörsutbildning men det är tänkt att jag ska göra det såvida jag inte kommer in på ett annat program via HP. Därför får du ta det jag skriver med en viss nypa salt, men det är såhär jag har uppfattat det hela åtminstone.
Det största misstaget man kan göra är att välja en utbildning efter enbart namnet. Universitetsutbildningar är inte standardiserade program, dvs, ett program på t.ex. KTH med samma namn måste inte helt motsvara kursinnehållet på ett program med samma namn på ett annat lärosäte. Jag tror Robert Rönngren förklarade det i videon jag tidigare länkade i tråden.
Därför rekommenderar jag dig, liksom mig själv (he-he), att läsa kursinnehållet på de utbildningar du intresserar dig för. Du har skrivit att det just är programmering du intresserar dig för och elektronik verkar inte intresse dig allt för mycket. Då är det ett datalogi- och mjukvaruprogram du borde söka dig till. På KTH så finns
Datateknik men andra lärosätens datatekniksprogram läser förmodligen mycket elektronik. Vi tar t.ex. LiTH:s datatekniksutbildning:
År 1
Diskret matematik
Perspektiv på datateknik/datavetenskap
Programmering i Python
Datorsystem och programmering
Muntlig framställning
Matematisk grundkurs
Envariabelanalys 1
Imperativ programmering och Ada
Elektronik
Envariabelanalys 2
Digitalteknik
Ingenjörsprofessionalism
År 2
Linjär algebra
Objektorienterad programmering och Java
Datastrukturer och algoritmer
Processprogrammering och operativsystem
Datorteknik
Flervariabelanalys
Datorkonstruktion
Mekanik
Fysik
Matematisk statistik
Ingenjörsprofessionalism
År 3
Interaktiva system
Programutvecklingsmetodik teori
Logik
Kombinatorisk optimering
Konstruktion med mikrodatorer, projektkurs
Kandidatprojekt i programvaruutveckling
Signaler och system samt transformer
Signaler, information och kommunikation
Reglerteknik
Ingenjörsprofessionalism
http://www.liu.se/utbildning/program...ik/kurser?l=sv
Det är förvisso inte mycket men KTH läser inget sånt alls! Inte heller LiTH:s motsvarighet
Civilingenjör i mjukvaruteknik som förmodligen passar dina preferenser bättre. Och det är inte lätta kurser heller kan jag tänka mig, folk brukar ju åberopa
Elektroteknik som ett av de svårare programmen. Nu vet jag inte vilket lärosäte du är intresserad av men om fysik och elektronik tråkar ut dig (elektroniken är en del av fysiken) så kanske ett mjukvaruprogram hade passat bättre? Då får du mycket mer programmering, logik, algoritmer och sådant. Men precis som du säger kan det samtidigt vara sjyst att läsa om själva helheten, både mjukvaran och hårdvaran. Robotiken är för övrigt viktigt att förstå helheten ur elektroteknik, datateknik samt maskinteknik. Man behöver ju kunna förstå kretsarna, kunna programmera den, samt kunna konstruera den och där ger förmodligen ett blandat hårdvaru- och mjukvaruprogram bättre förutsättningar (exempelvis IT på KTH Kista). Såvida det inte är enbart artificiell intelligens man just vill rikta sig in på, då är mjukvaruprogram förmodligen bättre.
Men för att återkoppla till KTH, låt oss jämföra IT med Data så vi kan se skillnaderna. Men för att inte ta ett allt för stort inlägg använder vi oss enbart årskurs 1.
KTH Datateknik:
DH1600 Kommunikation i ingenjörsvetenskap 7.5
DD1339 Introduktion till datalogi 19.0
DD1390 Programsammanhållande kurs i datateknik 6.0
DH1620 Människa-datorinteraktion 6.0
AG1814 Hållbar utveckling för datateknik 6.0
SF1604 Linjär algebra 7.5
SF1625 Envariabelanalys 7.5
SF1659 Matematik, baskurs 4.5
KTH IT:
II1304 Ingenjörskunskap och ingenjörsrollen 7.5
ID1018 Programmering I 7.5
IS1200 Datorteknik, grundkurs 7.5
SF1610 Diskret matematik 7.5
IE1204 Digital design 7.5
IE1206 Inbyggd elektronik 7.5
SF1624 Algebra och geometri 7.5
SF1625 Envariabelanalys 7.5
SF1659 Matematik, baskurs 4.5
Man kan se att skillnadera framför allt är att Datateknik har en mycket stor datalogikurs på 19 HP (som jag dock tror sträcker sig över flera perioder) medan IT istället har elektronikkurser, digital design och inbyggd elektronik. Samt är IT:s programmeringskurs mycket mindre. Datorteknik tror jag handlar om hur datorer är inbyggda, dvs också hårdvarukurs, men är osäker. Dessutom läser data mer kommunikationskurser, hållbar utveckling, människa-dator-interaktion och såna grejer (mer "lätta" kan jag tänka mig?). Men låt mig återigen förklara:
Det är just på KTH som IT och Data läser det här, på andra lärosäten är det tvärtom! Dvs, IT på chalmers läser mer mjukvaruinriktat.
Nu blev det ett ganska långt inlägg men jag manar alla till att läsa kursinnehållet. I slutändan efter utbildningen tror jag dock det är av smärre betydelse vilken utbildning man valt utan där kommer alltid erfarenhet och faktisk kunskap/driv vara av större betydelse. Vill du jobba som programmerare och är duktig på det du gör så kommer du få göra det, oavsett om du läst IT eller Data. Men det är ju samtidigt roligt att läsa det man tycker är roligt. Jag gillar programmering, robotar, matte och sånt därför tror jag IT passar mig bättre (på KTH just då alltså...).
För övrigt, en sista sak! Det skulle vara intressant att veta vad som skilde på LiTH:s
mjukvaruteknik och
informationsteknik. Man kan ju tycka att efter mitt resonerande så finns det bara två typer av datautbildningar i ingenjörsnivå: ett mjukvaru och ett hårdvaru. Men jag tror att
mjukvaruteknik läser mer ren programmering, logik, algoritmer medan IT på LiTH läser om kommunikation, hållbar utveckling, människa dator-interaktion och såna grejer (som finns på KTH:s datateknik) men är mycket osäker! Skulle gärna vilja veta era uppfattningar.